Astma ? Codeine ?

13-10-2005 om 22:32 uur

Hey!
Ik heb al een tijdje last van een onwijs irritante hoest...en steken bij mijn 3e/4e rib, dus ik was vanmorgen bij de huisarts om te vragen of het wel ok was.....die vroeg wat dingen en vond dat ik een allergietest moest doe n(heb vanmiddag bloed laten prikken) en een astmatest omdat ik zelf erg exceem heb en mijn moeder heeft astma, dus diagnose; verdenking astma....het rare vond ik overigens wel dat ze niets hoorde aan mijn longen(kan dit dan wel astma zijn???) maar in ieder geval kreeg ik voor de hoest CODEINE! waar in de gebruiksaanwijzing staat dat dt niet bij astma gebruikt mag worden??? Ik snap het niet meer en wat kan er dan gebeuren met astma- codeine combinatie etc?
groetjes!

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 23:30 uur

Beste LLT,

Je kunt ook astma hebben als de dokter niks hoor aan je longen. Als hij wel wat hoort duidt dat vaak op overtollig slijm (sputum) in je longen. Ik heb een flinke vorm van astma en bij mij moet het heel ernstig mis zijn als de dokter wat hoort .. dus het kan weldegelijk astma zijn.

Met codeine moet je als astmapatiënt inderdaad voorzichtig zijn. Het kan namelijk zijn dat je er bijvoorbeeld met benauwdheid op reageert. De codeine verdooft de hoestprikkel, maar het kan dan dus ook gebeuren dat je sputum ook moeilijker weg kan hoesten waardoor het blijft zitten en dat je benauwd maakt. Ik kan wel tegen codeine en gebruik het alleen als ik helemaal gek wordt van de hoestprikkel en bijvoorbeeld heel weinig slaap. Dan gebruik ik het voor de nacht en slaap ik als een roosje.

Je doet er verstandig aan om het de 1e keer te gebruiken als je niet alleen bent! En anders dit even met dokter bespreken .. of het slim is. ( je kunt de eerste keer ook altijd een halfje proberen).

Hopelijk krijg je er geen last van en helpt het je!!

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 10:51 uur

trouwens, waar ik vannacht aan lag te denken...ik begon met hoesten een paar weken geleden toen ik in een huis kwam waar veel gerookt was, ik moest toen ook overgeven enzo maar zodr ik in de gang zat (waar minder rooklucht was) ging het beter, ook heb ik mijn hele leven al zowat opgezette klieren in mijn hals etc....kunnen dit ook symptomen van astma zijn?

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 23:08 uur

Het reageren op rook wel! Maar ik weet niet of dat misschien ook mogelijk is als je geen astma hebt?!
Weet iemand dat?

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 12:35 uur

@ Zerosiz:nou voordat ik astma had, moest ik ook hoesten van de rook...en had ik er ook last van. dus ik denk dat je ook last van rook kan hebben als je geen astma hebt. want door een verkoudheid(zonder dat je astma hebt) kunnen je longen toch ook een beetje geprikkeld zijn...

@ LLT: misschien moet je je gewoon laten testen op astma, dan ben je van al je onzekerheid af toch?

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
22-11-2005 om 11:49 uur

Codeine kan bij 10% van de astmapatienten een aanval uitlokken.
Maar het kan een goed effect hebben. Het is gewoon een kwestie van proberen.
Kijken hoe je er op reageerd.
succes
Marlies (apothekersassistente)

Login of registreer om te reageren
24-11-2005 om 09:51 uur

Hoi Zerosisz,

ik heb altijd begrepen dat 'normale' mensen ook reageren op dingen als rook en parfum. Iemand met astma reageert alleen heftiger en sneller dan 'normale' mensen.  Zo heeft mijn huisarts het uitgelegd. Ik ben erg benieuwd hoe het nu met LLT is.

Login of registreer om te reageren