ziek na sporten

01-07-2007 om 21:13 uur

wie herkent het volgende: Ik heb altijd veel gesport, hardlopen en mountainbiken, ik heb een allergie voor gras en bomen en waarschijnlijk ook en vorm van (inspannings)astma. Maar de laatste tijd gaat het steeds moeizamer. Na een iets langere inspanning, 10km hardlopen of 50km fietsen wordt ik na 1 à 2 dagen ziek. ik voel me een beetje grieperig, pijn in alle spieren (is geen sportspecifieke spierpijn), koortsig, verkouden. En het wordt steeds erger. Ik voel me nu al ziek na een uurtje fietsen of 30 min. hardlopen. Ik durf nu eigenlijk niet meer te sporten omdat ik me dan steeds ziekig voel. Niet sporten is eigenlijk geen optie voor mij, maar ik wordt nu wel gedwongen om niets te doen. Een bezoek aan mijn huisarts levert veel onbegrip op. Ik heb mijn bloed laten onderzoeken maar hier is niets gevonden. Voor mijn gevoel zit het ook in mijn longen. Wie o wie herkent dit en kan mij op weg helpen hier iets aan te doen.

Login of registreer om te reageren
01-07-2007 om 21:21 uur

Hoi Arnoud,

Als je een vorm van inspannings astma hebt. Heb je dan ook de kortwerkende luchtwegverwijder ventolin of een andere vorm van die medicatie? Die kan je nemen voor het sporten en misschien gaat het dan wel stukken beter.

Al vind ik je klachten niet echt passen bij inspanningsastma... Ik herken er ook niks van helaas.

Login of registreer om te reageren
01-07-2007 om 21:59 uur
Reactie op arnoud75

wie herkent het volgende: Ik heb altijd veel gesport, hardlopen en mountainbiken, ik heb een allergie voor gras en bomen en waarschijnlijk ook en vorm van (inspannings)astma. Maar de laatste tijd gaat het steeds moeizamer. Na een iets langere inspanning, 10km hardlopen of 50km fietsen wordt ik na 1 à 2 dagen ziek. ik voel me een beetje grieperig, pijn in alle spieren (is geen sportspecifieke spierpijn), koortsig, verkouden. En het wordt steeds erger. Ik voel me nu al ziek na een uurtje fietsen of 30 min. hardlopen. Ik durf nu eigenlijk niet meer te sporten omdat ik me dan steeds ziekig voel. Niet sporten is eigenlijk geen optie voor mij, maar ik wordt nu wel gedwongen om niets te doen. Een bezoek aan mijn huisarts levert veel onbegrip op. Ik heb mijn bloed laten onderzoeken maar hier is niets gevonden. Voor mijn gevoel zit het ook in mijn longen. Wie o wie herkent dit en kan mij op weg helpen hier iets aan te doen.

Arnoud,
Ik herken een aantal punten.
Ziek word ik niet, hoewel ik wel een behoorlijk herstel nodig heb na een loopje.
Ik denk zelf dat het benauwde weer hier debet aan is.
Ik heb er verder geen verklaring voor.
Als ik jouw was zou ik naar de topic gaan "sport je wel eens, vertel"de topic staat onder vakantie en sport.
Er zijn meerdere lopers actief op deze topic, ik zelf ook. Bert is een hardloper maar ook hardlooptrainer vele forumgangers hebben baat bij zijn adviezen.
Het is te proberen waard. Ik zelf ook fanatiek, maar de laatste jaren is het lopen in de zomermaanden steeds meer een drama dan een genot.
Ik spreek je nog
Gr
Kees (PD)

Login of registreer om te reageren
01-07-2007 om 22:42 uur

hallo arnoud, ik zit diep mee te denken......
moeheid na het sporten kan goed, die ook de spierklachten veroorzaken. ik zou idd vragen aan de arts voor een luchtverwijderend middel (ventolin wordt vaak gegeven).
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het lichaam van die sportactie moet herstellen en reageert door koorts.
wat ik zou doen? heel rustig als beginnende sporter weer opbouwen, en zoals PD/kees schrijft op het forum over sporten meepraten.
succes ermee!

Login of registreer om te reageren
01-07-2007 om 23:06 uur

Emma,

Ik denk niet dat het met de medicijnen te maken heeft.
Het heeft de maken met de warmte, deze maakt je zo loom dat hardlopen bij hoge
temperaturen een marteling gaan worden.
Een oplossing zou zijn of smorgens vroeg of savonds laat.
(koeler)
Kees

Login of registreer om te reageren
01-07-2007 om 23:14 uur

@PD,
Arnoud had het vorig jaar niet, en dit jaar wel. Als hij geen puf heeft voor de eventuele inspanningsastma dan is dat een optie denk ik.
maar arnoud kan dat zelf het beste bepalen.  :W

Login of registreer om te reageren
02-07-2007 om 11:57 uur

Hoi Arnoud,
Wat vervelend! Ik heb iets gelezen over visolie Omega 3 tabletten dat zou ook goed zijn als je last hebt van inspanningsastma. Ik denk n.l. dat ik daar ook last van heb. Maar wil dit a.s. vrijdag eens voorleggen aan mijn LA. En dan eens vragen om een inspanningstest misschien ook wel iets voor jou?
Gr. Monique

Login of registreer om te reageren
02-07-2007 om 21:17 uur

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Ik gebruik sinds een jaar nu Ventolin voor het sporten. Voor mijn allergie heb ik Aerius gekregen welke ik dagelijks inneem. Ik had ook ergens iets gelezen over een onderzoek naar de positieve effecten van visolie, dus ook daar ben ik mee begonnen. Inmiddels werk ik dus aardig wat pillen en pufjes naar binnen om te kunnen sporten. Ook een hele rustige trainingsopbouw heb ik geprobeert maar na 10km hardlopen werd ik toch weer ziek. Fietsen doe ik vaak in de ochtend en hardlopen pas 's avonds na 22.00 uur.
Ik weet ook niet of het met astma of hooikoorts te maken heeft, voor mijn gevoel wel, tijdens het lopen of fietsen heb ik geen typische (inspannings)astma klachten zoals je die leest of hoort.
Als ik bijvoorbeeld 's ochtends fiets begin ik in de middag al verergerde hooikoorts klachten te krijgen, loopneus, niesen, ondanks dat ik gewoon mijn Aerius tablet heb geslikt. De volgende dag begin ik me dan al ziek te voelen.

Login of registreer om te reageren
02-07-2007 om 22:08 uur

Ja, Arnaud, wat zijn specifieke insp.astmaklachten?;ik heb het ook en als ik niet puf heb ik het de eerste 5 minuten heel moeilijk, net of ik een slechte conditie heb. Als ik niet puf heb ik de volgende dag slijm eb voel me moe.
Ik denk dat jij ook goed moet blijven puffen en evt. allergietabletjes/neusspray moet blijven gebruiken maar daarnaast denk ik dat je weerstand wellicht wat minder is door overtraining en de astmaklachten, een combinatie dus.
Ik zou wat gas terug nemen en ik vraag me af of je ook traint m.b.v. een hartslagmeter, dat kan je behoeden voor overtraining en je zelfs betere prestaties geven als je hem goed gebruikt.
Lees het item over heb je nog gesport maar hierover.
Bovendien moet je je afvragen of je voeding voldoende is want dat kan ook van invloed zijn op je conditie.
Als je veel traint mag je wel 3300kcal inslaan verdeelt over de dag en moet je dus om de paar uur wat eten. Ik at ook niet genoeg en voelde me dan heel slap en kreeg last van suikerschommelingen en minder weerstand. Eten besttat voor sporters vorrnamelijk uit volkorenproducten en veel fruit en groente en af en toe vlees en veel vis en ook zuivel.
Hopenlijk heb je wat aan deze informatie en anders stel gerust vargen.
Bert.

Login of registreer om te reageren
07-07-2007 om 20:23 uur

ik train wel altijd met een hartslagmeter. wat ik zelf altijd opvallend vind is dat mijn hartslag zo hoog ligt. ik zit al snel op 80% en vaak een gemiddelde hartslag van 85% of hoger heb. op zich kan ik het best lang volhouden op 90%. maar het is vrij lastig om onder de 80% te blijven, zeker met hardlopen.

wat eten betreft, ik ben wel vegetarier. maar probeer wel met vleesvervangers voledoende voedingsstoffen binnen te krijgen. ik neem zo nu en dan ook wel voedingssupplementen (bonusan multivital forte). ik ga morgen weer eens fietsen nu het weer het weer toe laat en zal eens extra rustig aan doen. kijken hoe ik me voel na een paar dagen.

Login of registreer om te reageren