Toename van COPD bij jonge vrouwen

12-10-2005 om 07:14 uur

Dat longkanker steeds meer bij jongere vrouwen toeneemt, is bekend. Dat heeft te maken met het feit dat vrouwen steeds meer roken.De laatste tijd worden longartsen ook steeds meer geconfronteerd met COPD (chronisch obstructief longlijden) of rokerslong bij relatief jonge vrouwen.

COPD wordt gekenmerkt door een luchtwegvernauwing en een chronische ontsteking van de luchtwegen. De ziekte is in de meeste gevallen onomkeerbaar. Men neemt aan dat COPD in 90 tot 95% van de gevallen veroorzaakt wordt door roken.

Bron: Gezondheid.be

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 08:20 uur

hoi

bovenstaande bericht heb ik opmerking over,copd wordt eigenlijk altijd op het roken geschoven.nu is het in mijn geval zo dat ik nog nooit in mijn hele leven gerookt heb.en helaas wel op veelste jonge leeftijd copd heb gekregen 40 jaar.vind het jammer dat er niet meer aandacht is voor mensen die nooit gerookt hebben,als je bv de copd test doet.staat er alleen ben je boven de 40 en hebt u gerookt,om te bepalen of je copd kunt hebben.mensen die die test doen en niet roken of hebben gerookt gaan er vanuit dat ze geen copd kunnen hebben,terwijl dat dus wel kan.
mijn longarts vroeg ook standaard rookt uw nog >:(  toen ben ik keer echt boos geworden,bleef hij namelijk iederekeer opnieuw vragen.nee ik rook niet wordt zelf bij mij in huis niet gerookt,nu vraagt hij het niet meer.ik weet dat ik niet de standaard patient ben,maar dat maakt het er niet makkelijker op.
sorry mensen moest dit even kwijt
marit

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 09:55 uur

Hoi Marit,

Ik kan het me wel voorstellen dat je er erg boos om kan worden, copd staat er natuurlijk om bekend dat in de meeste gevallen door roken veroorzaakt wordt, moet mij dus zelf ook altijd verdedigen omdat ook ik copd heb.

Groetjes Femia

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 10:18 uur

Het gaat er om dat bij de meeste vrouwen met copd de oorzaak roken is, degene die erfelijke copd hebben vallen waarschijnlijk buiten de statistiek (rotwoord trouwens)ik kan mij best voorstellen dat je daar boos om wordt, maar neemt het feit niet weg dat het copd is, eigen schuld of niet.Want dat wordt dus over de (ex)rokers gezegd.

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 11:38 uur

HOI!

Marit ik herken heel veel in je verhaal. Ook ik ben pas 37 en heb COPD zonder ooit een sigaret te hebben aangeraakt! Fijn om iets van herkenning (en boosheid) te lezen....
Groet,
ELS

Login of registreer om te reageren
12-10-2005 om 19:19 uur

Hoi Marit,Ik ben sinds kort bij een longarts vanwege mijn vele langdurige luchtweg infecties.Aangezien mijn moeder op haar 52 -tigste longemfyseem heeft gekregen en veelal de zelfde klachten had ben ik bang dat ik er uiteindelijk ook longemfyseem aan overhoudt.Mijn oma had ook longemfyseem maar had  nooit gerookt.Mijn moeder heeft wel gerookt maar nooit veel en was al zeker 18 jaar gestopt met roken.
Ook mijn longarts zegt dat emfyseem alleen voorkomt bij mensen die gerookt hebben.Tot nu zijn mijn longfunctie testen goed behalve de diffusietest.En ik reageerde licht op de histamine test.Over een paar weken moet ik nog een metacholine test doen.Soms heb ik het idee dat de longarts niet begrijpt dat gezien de fanilie anamnese ik bang ben dat ik ook uiteindelijk longemfyseem krijg>het lijkt erop dat hij nu alleen een diagnose wil stellen terwijl ik eigenlijk wil dat hij mij een puffer geeft met een onstekingremmer zodat ik niet zo zo veel last heb van luchtweg infecties.Tijdens zo'n infectie heb ik veel last van een vreselijke hoest die vrij lang duurt.Lijkt mij ook niet erg bevordelijk voor je longen.Maar ja ik zal nog maar even afwachten wat de volgende test laat zien en wat de longarts dan zegt.Ik heb overigens geen erfelijk longemfyseem.Het eiwitgehalte in mijn bloed was wel laag maar na nader onderzoek bleek ik dit niet te hebben.groet gerda

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 21:11 uur

Hallo allemaal,

Voor de niet-rokers onder ons:

http://www.lcolby.com/b-chap13.htm

In the Merck Manual, 14th Edition (1982), we are introduced to a new disease, Chronic Onstructive Pulmonary Disease, or COPD, and, at page 629, we are shown a diagram, showing that the disease is combination of emphysema and bronchitis, and that some patients may have one disease and some the other, but many will have both. Cigarette smoking is said to "presumably" play a role in COPD. At page 630, we told about AAT deficiency, but this is described as a "rare condition"; it is not clear whether the authors mean that AAT is a "rare condition" that causes emphysema, or that emphysema is rarely caused by AAT deficiency. The language is, I think, deliberate vague.

By 1992, it becomes still more politically imperative to blame smoking for COPD and emphysema. In the 16th Edition of the Manual (1992), it is explained that, yes, emphysema is caused by destruction of lung tissue, caused by an unchecked enzyme. We are told, however, that smoking lowers the body's defenses to the enzyme. No evidence or authority is cited for that proposition.

Thus, we are left with confusing conclusions. We have a new disease, COPD, the exact cause of which is unknown (indeed, the definition of the disease is vague; it seems to be a case of "this patient has something wrong with his lungs, but we don't know exactly what"). Cigarette smoking is thought to play a role; yet the 16th Edition makes it clear that many cigarette smokers never develop the disease, and the authors do not know why. I submit that the reason is very simple: smoking does not cause emphysema. [onderlijning van mij]

------

Als roken emfyseem zou veroorzaken, dan zouden ALLE rokers het moeten krijgen.
Dat is niet zo.
14% van de rokers krijgt emfyseem.
Dat betekent dat 86% van rokers gèèn emfyseem krijgt.

Er is een theorie  dat een gebrek aan een enzyme,  'macrophage elastase' genoemd, emfyseem voorkomt.
Het is een theorie en voorlopig is er geen duidelijkheid, noch een medicijn.

Maar om te stellen dat roken emfyseem veroorzaakt is onzin.

[roken versnelt emfyseem en is over het algemeen slecht. Dat wèl. Maar dat wisten we al.]

Login of registreer om te reageren
13-10-2005 om 22:34 uur

Op verzoek van Mark, de webmaster, heb ik bovenstaand vertaald.  Bedankt Mark, ik haat  typen. ;)

In de Merck handleiding, 14e editie (1982) worden we geïntroduceerd aan  een nieuwe ziekte, Chronic Onstructive Pulmonary Disease, of COPD, en, op pagina 629, worden we op een diagram  getrakteerd dat laat zien dat de ziekte een combinatie van emfyseem en bronchitis is en dat sommige patiënten de ene ziekte kunnen hebben en sommige de ander, maar dat velen beiden hebben. [sigaret] Roken zou  'waarschijnlijk' een rol spelen bij COPD. Op pagina 630, wordt ons verteld over AAT [alfa-1-antitrypsine deficiëntie], maar dit wordt beschreven als  "een zeldzame conditie";   Het is niet duidelijk of de schrijvers bedoelen dat AAT een  'zeldzame conditie' is dat emfyseem veroorzaakt, OF dat emfyseem zelden wordt veroorzaakt door AAT. De verwoording is, denk ik, expres vaag.

In 1992 wordt het politiek nog belangrijker om roken de schuld te geven aan het veroorzaken van COPD  en emfyseem.  In de 16e editie van de handleiding (1992) wordt uitgelegd dat, ja, emfyseem wordt veroorzaakt door het vernielen van longweefsel, veroorzaakt door een ongeverifiëerd enzym. Echter: men vertelt ons dat roken het lichaam's defensie systeem tegen het enzym verlaagt. Gèèn enkel bewijs of autoriteit is vermeldt voor deze bewering.

Aldus blijven we zitten met verwarrende conclusies. We hebben een nieuwe ziekte, COPD, waarvan de exacte oorzaak onbekend is (werkelijk, de definitie van de ziekte is vaag; Het lijkt op  "Deze patiënt mankeert iets aan z'n longen, maar we weten niet precies wat"). Roken schijnt een rol te spelen; maar de 16e editie maakt duidelijk dat vele rokers de ziekte nooit krijgen, en de schrijvers weten niet waarom. Ik stel dat de reden simpel is: roken veroorzaakt gèèn emfyseem.

------------------------

Met mijn caveat er maar weer onder:

Als roken emfyseem zou veroorzaken, dan zouden ALLE rokers het moeten krijgen.
Dat is niet zo.
14% van de rokers krijgt emfyseem.
Dat betekent dat 86% van rokers gèèn emfyseem krijgt.

Er is een theorie  dat een gebrek aan een enzyme,  'macrophage elastase' genoemd, emfyseem voorkomt.
Het is een theorie en voorlopig is er geen duidelijkheid, noch een medicijn.

Maar om te stellen dat roken emfyseem veroorzaakt is onzin.

[roken versnelt emfyseem en is over het algemeen slecht. Dat wèl. Maar dat wisten we al.]

Login of registreer om te reageren
14-10-2005 om 01:40 uur

Hier krijg ik dus een dip van.........ben juist gestopt met roken om erger te voorkomen.........

Login of registreer om te reageren
14-10-2005 om 10:51 uur
Reactie op Cath

Hier krijg ik dus een dip van.........ben juist gestopt met roken om erger te voorkomen.........

Dit was al bekend hoor, longartsen zeggen dit volgens mij alleen omdat ze het zelf ook niet echt weten.

Login of registreer om te reageren
15-10-2005 om 19:19 uur

Cath, Het lijkt me zo dat stoppen met roken he-le-maal geen kwaad kan.
Roken is ongezond. Voor iedereen.
Het was niet m'n opzet om iets anders te beweren.
Alleen de stelling:  'roken veroorzaakt COPD'  klopt niet.

Gefeliciteerd dat je gestopt bent.  Erg knap van je.  ^O^

Login of registreer om te reageren