Te veeleisend naar artsenhulp ?

10-10-2005 om 13:40 uur Gesloten

Ik een jonge meid van 19 uit amsterdam ben volgens mijn iets te veeleisend naar artsenhulp toe denk ik. Deze conclusie trek ik uit het volgende:
ik wil graag vertellen over het feit dat ik astma en chronische bronchitis heb en dat ik gewoon de hele tijd maar volgestopt word met medicijnen die niet helpen (voor mijn gevoel) ... de machteloosheid die je dan voelt,omdat je er zo goed als niks aan kan doen omdat de arts er (bij mij dan) op een bepaalde leeftijd niet meer naar kijkt of luistert omdat het (voor hem) routine is geworden (voor mij is het een onaangename last) en me alleen een beetje aanhoort en me vervolgens weer een receptje meegeeft.

Dit vind ik erg vervelend,want ik wordt zo benauwd dat ik er duizelig van wordt,hij geeft me geen tips hoe ik er beter mee kan omgaan en toen ik hem er naar vroeg stuurde hij me alleen naar een vrouw die me leerde hoe ik beter de rotordisk kan gebruiken ... ben ik naartoe geweest en helpt nog niks ...
ik heb nu gezegd laat dan ook maar.

En ik snap dat je huisarts je niet bij je handje vasthoud en dat hoeft ook zeker niet maar, een beetje meer hulp en uitleg (misschien doorverwijzing ?) zal wel fijn zijn :Y ... ik word er namelijk horrendol van. Ik heb zoiets van astma alleen is al erg genoeg ik heb er ook nog eens chronische bronchitis bij. Ik hoop dat iemand dit snapt(weinig hulp en begeleiding krijgen van buitenaf ... zo erg dat je gewoon gaat denken dat het aan je zelf ligt en dat je je aanstelt...ik bedoel dit is echt niet om alleen maar te klagen maar vroeg me af of meer mensen dit ondervinden. ga niet eens meer naar de dokter ... zelfs niet toen ik stevig verkouden was,omdat ik het gevoel heb dat ie me toch niet helpt) p.s. rook niet

groetjes een zeurkous ;) hahaha

De reacties zijn gesloten.
10-10-2005 om 16:02 uur

Hoi zeurkousje  ;) ;) ;)

Natuurlijk ben je geen zeur. Je hebt recht op de beste behandeling met goede uitleg waarom je bepaalde medicijnen krijgt. Je kunt vragen om verwijzing naar een astmaverpleegkundige om beter begeleid te worden. Als je astma en chronische bronchitis hebt lijkt me dit zeker belangrijk. En altijd duidelijkheid vragen van je arts, daar heb je recht op. Laat je niet kisten door een arts die niet meewerkt! Er zijn genoeg artsen die wel naar je luisteren en je serieus nemen. Je bent zeker niet te veeleisend.Blijf ook vooral niet weg bij de arts, daar heb je alleen jezelf mee.
Welke medicijnen gebruik je dan die niet helpen? Want iedereen reageert anders op medicijnen en het is soms puzzelen totdat je een goede combinatie van medicijnen hebt die voor jou het beste werken.

Ik wens je het beste ermee en hoop dat je iemand kan vinden die wel snapt wat je dwarszit.

groetjes
Hilde

10-10-2005 om 16:05 uur

Welkom op dit forum en je zeurt helemaal niet hoor, heel veel mensen lopen tegen diezelfde problemen aan die jij opnoemt! Ook bij was het vertrouwen in artsen erg laag, omdat ik het idee had dat problemen met medicijnen of bijwerkingen daarvan niet werden serieus genomen en me verteld werd dat ik niet goed met mijn astma kon omgaan, maar aan de andere kant werd me geen hulp geboden om te leren hoe ik dat beter kon doen! Ik ben afgelopen zomer met mijn arts gaan praten over een zogenaamd zelfbehandelplan. Je kunt er meer informatie over vinden op de astma site, misschien is dit ook iets voor jou! De bedoeling is dat je zelf leert grip te krijgen op je astma, signalen beter leert herkennen en daarop medicatie zelf afstemmen. Belangrijk is dat je zoveel mogelijk zelf leert over astma en chronische bronchitus (veel mensen hebben deze combinatie, het heet dan astmatische bronchitus) en dat je je arts de oren van zijn kop durft te vragen. Hij heeft er tenslotte voor geleerd en is er om jou te helpen. Mijn huisarts bood daarna aan dat ik vragen aan hem kon stellen via e-mail, zodat ik niet steeds langs hoefde komen. Op die manier werd voor mij de drempel wel lager, al kom ik er nu wel wat vaker omdat we nog vanalles aan het onderzoeken/uitzoeken zijn.
Groetjes!