Longbeschadiging door aanval?

05-10-2005 om 14:22 uur

Hoi allemaal,

Door een opmerking van Teigetje (en dus niet van Mark, sorry, sorry  _O_) werd ik een beetje bang.
Ze zei: Volgens mij is het een misverstand dat van astma-aanvallen je longen niet beschadigen. Telkens als je een aanval hebt, beschadigen er longblaasjes, en die schade is onherstelbaar.
Ik vraag me af in hoeverre dit waar is en waar ik daar meer info over kan krijgen. Wie weet hier iets meer vanaf?

Alvast bedankt,

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
05-10-2005 om 16:29 uur

Hoihoi Hilde,

Je hoeft niet meteen bang te worden hoor! Op deze site staat een hoop informatie: http://www.nederland-davos.nl/75_0_Astma%20bronchiale.html

en van die site heb ik even het belangrijkste eruit gehaald:

[i]Complicaties
Als complicaties kunnen optreden:
* Respiratoire insufficiëntie
* Status astmaticus (niet op behandeling reagerende astma aanval)
* Pneumothrax (klaplong), alhoewel het niet is bewezen, denkt men dat dit bij astmapatiënten gemakkelijker kan ontstaan.
* Recidiverende infecties.
* Blijvende longbeschadiging.

Prognose.
Astma bronchiale is met de juiste behandeling goed te reguleren. Een klein deel van de astmapatiënten blijft echter ernstige klachten houden, waardoor herhaaldelijk klinische opnames nodig zijn. Therapietrouw is van groot belang ter voorkoming van complicaties.[/i]

Ik zal nog even verder zoeken waar ik het precies gelezen heb.

Maar maak je nu niet te druk erom, het ging er meer om dat er gezegd wordt dat astma een "onschadelijke" aandoening is, terwijl er ook complicaties op kunnen treden, als bij elke andere aandoening!

Groetjes Martha

Login of registreer om te reageren
05-10-2005 om 16:49 uur

Hoi Martha,

Ik ben weer gerustgesteld. :)
Het is iets wat dus kan optreden, het hoeft niet. Vooralsnog denk ik dat bij mij geen blijvende longbeschadiging optreedt. Het is idd belangrijk je te realiseren dat astma een chronische ziekte is waar je behoorlijk last van kunt hebben.

Login of registreer om te reageren
05-10-2005 om 17:22 uur
Reactie op Hilde1984

Hoi Martha,

Ik ben weer gerustgesteld. :)
Het is iets wat dus kan optreden, het hoeft niet. Vooralsnog denk ik dat bij mij geen blijvende longbeschadiging optreedt. Het is idd belangrijk je te realiseren dat astma een chronische ziekte is waar je behoorlijk last van kunt hebben.

Gelukkig maar! het was niet de bedoeling om je slapeloze nachten te bezorgen!

Login of registreer om te reageren