Astma-aanval of weer longontsteking?

19-03-2007 om 14:31 uur

Hallo,

Ik ben de mama van Stefan (5 jaar) en nieuw op dit forum. Zal me even kort voorstellen.
Stefan is nu 5 jaar en had als baby een bewezen koemelk allergie, veel exceem, darmproblemen e.d.
Toen hij 2 was is hij begonnen met het drinken van koemelk. Dit ging redelijk goed (en nog steeds). Toen hij 3 was zijn de poblemen begonnen. Vooral 's nachts heel veel hoesten en vaak piepen en buiten adem zijn. Toen het zo erg was dat hij elke nacht zijn bed onder spuugde van het vele hoesten zijn we naar de huisarts gegaan. Hij vond dat het allemaal niet zo erg en liet ons weer gaan. Een week later vonden we toch dat Stefan erg benauwd/paniekerig was, hij durfde (kon) niet meer slapen. Toen weer naar de Ha en toen zei hij dat Stefan een longontsteking had.  >:(
Stefan is als baby en dreumes meedere malen naar de Ha geweest voor "pseudokroep".
Toen we bij de kinderarts kwamen constateerde hij naar aanleiding van de geschiedenis van Stefan dat hij Astma heeft. Ook bloedafname gedaan voor allergietest. (Stefan is voor alles zeer allergisch muv katten).
Hij krijgt nu Ventolin en Singulair.
Drie weken gelden heeft hij weer een longontsteking gehad  ;(
Op het moment moet hij weer heel veel hoesten, slijm ophoesten, piepen enz. Hoort dit bij astma of zou hij weer een longontsteking hebben?

Sorry voor het misschien wat warrige verhaal, maar ik vind het allemaal zo ingewikkeld. Wat is het bewijs dat je astma hebt? Kun je dat bewijzen? Wat zijn de specifieke symptonen of is dat bij iedereen anders?

Hoop dat jullie mij wegwijs kunnen helpen in de wereld die Astma heet  ;(, zodat ik mijn zoontje beter kan begeleiden hierin.

Bedankt alvast,
Groetjes,
Mama van Stefan

Login of registreer om te reageren
19-03-2007 om 14:48 uur

Volgens mij zijn er niet echt standaard symptomen bij astma bij kinderen, wat ik hier lees heeft elk kind wisselende klachten.
Maar het is me wel opgevallen dat er meer kindjes zijn met astma die vaak bij de ha zijn geweest met psuedo-kroep (die van mij (net 5) heeft ook wel 8 x pseudo-kroep gehad) ik weer niet of het toeval is, of dat het geen pseudo-kroep maar astma is, of dat astmakinderen er meer vatbaar voor zijn.

En als ik zo om me heen kijk hoor ik heel veel mensen hoesten en proesten, heeft hij ook koorts? Dat is meestal wel een belangrijke indicatie....en als je het niet vertrouwd of twijfelt...gewoon naar de arts gaan hoor ! ! ! Volgens mij als je longontsteking hebt gehad hou je wel een tijd last van klachten nog. maar ik zou anders gewoon even langs gaan.

Bianca

Login of registreer om te reageren
19-03-2007 om 14:55 uur

Hallo,

Astma, bronchitis, longontsteking horen bijelkaar. Als jij het niet vertrouwd moet je gelijk aan de bel trekken. Bel de KA op en vraag of ze de longen wil luisteren, dan weet je gelijk hoe het is met zijn longetjes...Niet wachten, want anders word hij alleen maar benauwder. Krijgen jullie geen begeleiding vanuit het zkhs? Is er een longconsulente die je begeleid? Of anders bel je eerst met de HA..Ik ben zelf moeder van 3 kinderen met astma en heb zelf ook astma, dus ik snap waar je nu staat. Als jouw moedergevoel zegt dat het niet goed gaat met je zoontje, moet je daar naar luisteren: dus bellen!!

Ik wens je veel sterkte en hoop dat het meevalt met je zoontje...

Liefs

irene

Login of registreer om te reageren
19-03-2007 om 15:07 uur

Bij ons hangt ook alles samen: starten met verkoudheid / astma / evolueren naar longontsteking.
Als je het niet vertrouwt, ga dan naar de dokter. Het kan heel snel evolueren.

Caro

Login of registreer om te reageren
19-03-2007 om 15:42 uur

Hoi,

bedankt voor jullie reacties! We moeten er idd kort opzitten. De juf op school had het ook door dat het niet goed gaat. Hij heeft geen koorts, maar dat had hij de eerste keer ook niet  :?

Nog een paar vraagjes:

- Hoe weet je zeker dat je kind astma heeft?
- Zijn jullie kinderen echt ziek? (niet willen buitenspelen e.d)
- Soms gaat het een hele tijd goed, dan weer erg veel hoesten e.d, hoort dat erbij?
- Die allergieen hoort dat ook bij atma?

Verder is het zo dat Stefan vaak erg moe is en bleek ziet, komt dat bekend voor?

Zoals jullie merken, loopt mijn hoofd over van de vragen.
Vind het fijn dit forum gevonden te hebben

Groetjes,
mama van Stefan

Login of registreer om te reageren
19-03-2007 om 18:52 uur

Hallo,

Hoe je zeker weet dat je kind astma heeft: Dat kunnen ze in het ziekenhuis bepalen. Daar zijn onderzoeken voor. Zowiezo de longfunctie: als die verlaagd is dat geeft te denken, uiteraard het klinische beeld en de mate van ontstekingen e.d. die je kind heeft gehad, En een histamine-provocatietest. Daarmee word de hypereactiviteit van de longen onderzocht. T.z.t. zal je kind die wel krijgen.

Astma kenmerkt zich met periodes van echt ziek zijn(luchtwegklachten, benauwdheid, bronchitis,e.d.) en periodes dat het beter gaat en nauwelijks klachten.  Vaak merk je het wel aan je kind als hij weer benauwd is. Wij wonen in Almere en hebben het geluk dat als wij twijfelen of een vermoeden hebben dat er iets gaande is, dat we het ziekenhuis kunnen bellen (de longconsulente) en dat de kinderen binnen een aantal uur gezien worden in het ziekenhuis. Er word dan in eerste instantie een longfunctie gedaan en een NO-meting, om te kijken wat de ontstekingsactiviteit in de longen is, als het niet goed is wordt de kinderarts erbij gehaald en word er een beleid uitgestippeld. Dit is een erg prettige manier en je bent direkt in goede handen als de astma opspeelt!

Moeheid, bleekheid, hoort er allemaal bij. Maar je moet wel zorgen dat je je kind niet in een glazen huisje plaatst en zoveel mogelijk een normaal leven laat leiden...

Ik wens je veel sterkte toe.....

liefs

irene

Login of registreer om te reageren
20-03-2007 om 08:58 uur

;(
Vanacht weer een zware nacht achter de rug. Stefan sliep van 19 uur tot 22 uur en lag tijdens zijn slaap wel te hoesten, maar hij sliep. Toen we gingen kijken om 22 uur zat hij recht, kletsnat van het zweet, en  had het heel erg benauwd. Hij moest overgeven en ademde zeer oppervlakkig (kon niet diep komen).
Zo zielig. Ventolin gegeven en glaasje water, temp opgenomen 37,8, dus niet echt koorts, toch maar paracetamol zetpil gegeven, zijn bed opgehoogd zodat hij wat rechter lag/zat, na een tijdje kon hij gelukkig weer slapen.
Vind het zo zielig voor hem. Vanochtend was hij weer erg moe, maar is wel gewoon naar school. Wel de juf ingelicht, zij had het gisteren ook al opgemerkt (hij was zelfs te moe om een tekening te maken zei ze)

denk dat we "gewoon" moeten accepteren dat onze zoon astma heeft  ;(
Dat van die longfunctieonderzoeken e.d., daar vond de kinderarts hem nog te jong voor, maar zal idd wel volgen. Zucht...

Hoe verloopt bij jullie een astma aanval? en hoe lang kan dat aanhouden? Zit het bij jullie (of jullie kinderen) ook al van te voren te broeden?

Groetjes,
mama van Stefan. :W

Login of registreer om te reageren
20-03-2007 om 10:17 uur

Hai mama vn Stefan,

Onze zoon Thomas was ook 5 jaar oud toen hij die longonderzoeken kreeg, dat is zo'n beetje de leeftijd waarbij de onderzoeken betrouwbaar zijn. Onder de 5 jaar word vaak gesproken over luchtwegklachten of gevoeligheid op de luchtwegen, in het ziekenhuis is men wat terughoudender om de diagnose astma te stellen zolang er geen testen zijn gedaan! Dus jouw zoon komt, denk ik, nu wel in aanmerking voor deze onderzoeken, maar dat moet je met zijn KA bespreken.

Vaak zie je een aanval wel aankomen. Je kind is al uit zijn normale doen, hoest meer, evt. slijm..e.d. Elke astma is weer anders dus let goed op de signalen die je kind geeft. Je kan evt. een dagboekje bijhouden. En ook 's morgens en 's avonds  laten blazen op een peakflowmeter.

Sterkte

irene

Login of registreer om te reageren
20-03-2007 om 10:20 uur

hoe werkt dat zo'n peakflowmeter?  Gaat dat allemaal via de Ka?

groetjes,
mama van Stefan

Login of registreer om te reageren
20-03-2007 om 12:12 uur

Een peakflowmeter kun je via de KA of HA/apotheek krijgen. Het is een blaasapparaatje waarmee je uitademingsvolume kan meten. Voor ieder ligt dat op een andere waarde, daarom moet je het meten over een langere periode. Dan weet je wat voor jou (jouw kind) de normale waarde is. Als de peakflow verlaagd is weet je dat je op je hoede moet zijn, vaak moeten de medicijnen omhoog. Heb het er met je KA over. Het is een globale meting...

sterkte

irene

Login of registreer om te reageren
20-03-2007 om 12:32 uur

Bij ons zien we een aanval (als het een lichte aanval is) meestal komen door veranderend gedrag: hyper staan, niet kunnen luisteren ed. Pas daarna komt ze ook effectief klagen. Op zo'n moment mag je voor het even wat geven om te eten, ze krijgt nauwelijks iets door haar keel.
Dit kunnen we meestal oplossen met een extra Ventolin.

Langere en zwaardere aanvallen, beginnen met nachthoesten of hoesten bij inspanning. Dan is ze bleek, blauwe wallen onder de ogen, nauwelijks eten, geen energie en zijn we goed voor dagen extra Ventolin.

Caro

Login of registreer om te reageren