Omgaan met COPD / Op het werk

07-08-2005 om 20:03 uur

Mensen met COPD kunnen zelf de gezondheidsklachten beperken door het aanpassen van hun leefstijl.
In de werksfeer kan gestreefd worden naar een zo goed mogelijke balans tussen belastbaarheid en belasting van het lichaam.

Goede communicatie
Een positieve opstelling van leidinggevenden en ARBO-diensten en een goede communicatie met collega’s is hierbij van groot belang. Een eerste stap hierbij is het op de hoogte brengen van leidinggevenden en collega’s over:

[*] wat de ziekte COPD inhoudt
[*] welke beperkingen ten aanzien van het werk en de werkomstandigheden de aandoening met zich meebrengt
[*] welke maatregelen mogelijk zijn om klachten te voorkomen

Een goede communicatie tussen huisarts en bedrijfsarts draagt ertoe bij dat ook de bedrijfsarts op de hoogte is van uw COPD. Het tijdig nemen van maatregelen op de werkvloer en het uitvoeren van periodiek gezondheidsonderzoek kunnen het verergeren van de ziekte dan vertragen.

Preventieve maatregelen werkgevers
Maatregelen die door werkgevers genomen kunnen worden:

[*] vervang materiaal dat stof aantrekt
[*] zorg voor goede ventilatie en luchtcirculatie
[*] zorg voor planten op de werkplek voor luchtzuiverende werking
[*] houd werkplekken goed schoon
[*] vervang schadelijke en adembenemende stoffen in productieproces
[*] stel een rookbeleid in: per 1 januari 2004 hebben werknemers recht op een rookvrije werkplek
[*] communiceer duidelijk over omgangsregels zoals parfumgebruik beperken, kasten sluiten
[*] bied de mogelijkheid tot regelmatige werktijden, vermijd werken onder tijdsdruk en
[*] bied veel regelmogelijkheden in het werk

Preventieve maatregelen werknemers
Maatregelen die door werknemers genomen kunnen worden:

[*] zorg voor een goede conditie (niet roken, voldoende bewegen en gezonde voeding)!
[*] geef duidelijk aan wat wensen en behoeften zijn: zet het belang van gezonde lucht op
de agenda van een werkoverleg
[*] ga eventuele verandering van werkplek en/of functie aan
[*] ga zo nodig op zoek naar een goede psychologische begeleiding, bijvoorbeeld door
het volgen van een cursus persoonlijke effectiviteit

Bron: Astmafonds.nl

Login of registreer om te reageren
28-08-2005 om 17:13 uur

Ongeveer een jaar geleden is bij mij chronische astmatische bronchitis vastgesteld. Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar ik merk dat het steeds zwaarder wordt om een hele dag te werken. Als ik 's avonds thuis kom, ben ik helemaal afgebrand en in het weekend doe ik vaak niet veel, omdat ik nog moet bijkomen van de week werken. Zo gaat die nu week na week en ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen: minder gaan werken, maar dat houdt in dat ik ook minder ga verdienen; zo doorgaan en kijken waar het schip strandt?
Wie kan me wat raadgeven en heeft dit traject al doorgemaakt.

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 11:52 uur
Reactie op Miranda

Ongeveer een jaar geleden is bij mij chronische astmatische bronchitis vastgesteld. Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar ik merk dat het steeds zwaarder wordt om een hele dag te werken. Als ik 's avonds thuis kom, ben ik helemaal afgebrand en in het weekend doe ik vaak niet veel, omdat ik nog moet bijkomen van de week werken. Zo gaat die nu week na week en ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen: minder gaan werken, maar dat houdt in dat ik ook minder ga verdienen; zo doorgaan en kijken waar het schip strandt?
Wie kan me wat raadgeven en heeft dit traject al doorgemaakt.

Als ik jou was zou ik een met iemand van P&O gaan praten om uit te vinden wat de mogelijkheden.
Ook de Arbo kan denk ik wel iest voor je betekenen. Ik snap best dat er een drempel is om die stap te zetten, maar zo door blijven ploeteren, daar help je jezelf ook niet mee.  Succes ermee in ieder geval

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 00:48 uur
Reactie op buzzer

Reactie op Miranda
Ongeveer een jaar geleden is bij mij chronische astmatische bronchitis vastgesteld. Ik heb altijd fulltime gewerkt, maar ik merk dat het steeds zwaarder wordt om een hele dag te werken. Als ik 's avonds thuis kom, ben ik helemaal afgebrand en in het weekend doe ik vaak niet veel, omdat ik nog moet bijkomen van de week werken. Zo gaat die nu week na week en ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen: minder gaan werken, maar dat houdt in dat ik ook minder ga verdienen; zo doorgaan en kijken waar het schip strandt?
Wie kan me wat raadgeven en heeft dit traject al doorgemaakt.

Als ik jou was zou ik een met iemand van P&O gaan praten om uit te vinden wat de mogelijkheden.
Ook de Arbo kan denk ik wel iest voor je betekenen. Ik snap best dat er een drempel is om die stap te zetten, maar zo door blijven ploeteren, daar help je jezelf ook niet mee.  Succes ermee in ieder geval

Ik sluit me geheel bij Buzzer aan. Zo doorgaan lijkt me geen wijsheid. Minder werken betekend inderdaad minder verdienen, maar ik zou dat toch serieus overwegen. Liever iets minder geld maar nog wél kunnen werken, dan straks niet meer goed in staat zijn om nog te werken. Bespreek eens op je werk wat mogelijk is. Wellicht een dag minder per week, of 2 halve dagen minder per week. Je werkgever zal vast openstaan voor een gesprek hierover. Succes ermee, en denk aan jezelf  :)

Login of registreer om te reageren
30-08-2005 om 20:29 uur

::) :{w
hallo miranda.

Ik zit op dit moment in het zelfde schuitje als jij. IK werk veel  ben ook moe en uitgeput als ik s'avonds thuis kom. Ik wil wel minder werken maar dat kan niet.
In de weekenden slaap ik wel uit om even bij te tanken maar heb nergens zin in.
Ik werk gewoon door en zie wel het schip strand.
Het is moeilijk om een beslissing te nemen vooral als je je werk leuk vind om te doen. Dat is heel erg het probleem bij mij.
Ik denk als het bij mij niet meer wil ga ik minder werken dan maar minder verdienen. Maar mijn gezondheid gaat wel voor. Je hebt maar een leven.
Als ik je raad mag geven ga minder werken. Niet helemaal stopen natuurlijk dat zou zonde zijn.
^O^ _O_Succes met een beslissing nemen. Je moet het zelf doen.
sterkte ^O^ :Y :W

Login of registreer om te reageren