copd emfyseem?

08-03-2007 om 21:38 uur

wat is het verschil tusesn copd en longemfyseem?

En hoe worden deze vastgesteld., wat is er waarop te zien? waaromhoren mensen dan vaak dit en een andere keer weer dat?

Tavy

Login of registreer om te reageren
08-03-2007 om 21:54 uur

Volgens mij is het hetzelfde. COPD is een latijnse afkorting, en longemfyseem een nederlands woord
Het wordt vastgesteld door longfunctieonderzoeken.

Je laatste vraag snap ik niet helemaal, mar dat kan aan mij liggen..............
:W

Login of registreer om te reageren
08-03-2007 om 22:04 uur
Reactie op tavy

wat is het verschil tusesn copd en longemfyseem?

En hoe worden deze vastgesteld., wat is er waarop te zien? waaromhoren mensen dan vaak dit en een andere keer weer dat?

Tavy

COPD is een (Engelstalige) afkorting en staat voluit voor 'Chronic Obstructive Pulmonary Diseases' (chronisch obstructieve longziekte). Het is een verzamelnaam voor Longemfyseem en Chronische Bronchitis. Er is dus géén verschil qua aandoening zoals jij de vraag stelt aangezien Longemfyseem onder de noemer COPD valt. Een arts stelt een dergelijke diagnose aan de hand van diverse metingen (longfuncties) hoewel ik details niet zou kunnen benoemen  :)

Login of registreer om te reageren
13-03-2007 om 17:38 uur

Hoi Tavy,
Zoals mark al zei is COPD een verzamelnaam voor Chronische bronchitis en longemfyseem. Deze longaandoeningen lijken op elkaar en worden op eenzelfde manier behandeld. Bij beide aandoeningen is er sprake van een ontsteking aan de luchtwegen. Het slijmvlies is dan opgezwollen en maakt meer (taai)slijm aan, ook de spiertjes rondom de luchtwegen zijn meer aangespannen. daarnaast raken de luchtwegen beschadigd.
Het verschil zit hem vooral in dat bij longemfyseem de longblaasjes ernstig beschadigd raken. Zij verliezen hun elasticiteit ('rek uit de longen") waardoor de ingeademde lucht niet volledig uitgeademd kan worden. Deze lucht blijft dan in de longblaasjes zitten en wordt niet meer ververst. Dit wordt dan een bron van infecties. Bij chronische bronchitis raken (ook) de cilia (de haartjes die het slijm afvoeren) beschadigd. Klachten komen dus voort door dat de luchtwegen vernauwd zijn en volzitten met slijm (bij de een meer dan bij de ander).

Middels enkele longfunctie metingen kan men COPD vaststellen. Dit wordt meestal "blaastest" genoemd en het woord zegt het al...je moet vooral veel blazen. Zo wordt er bijvoorbeeld gemeten hoeveel lucht je kan uitademen, samen met enkele andere meetwaarden kan je hieruit opmaken of iemand COPD heeft. Ook kan de diffusie van zuurstof gemeten worden, hier kan beschadiging van de longblaasjes bijvoorbeeld aan het ligt komen. Het tjongerschans ziekenhuis heeft een hele mooie site (www.tjongerschans.nl) met veel informatie, ook over de verschillende onderzoeken (check 'longfunctie' onder folders).

De waarden die uit deze onderzoeken komen tonen aan of iemand COPD heeft. En COPD wordt ingedeeld in 4 stadia naar aanleiding van die waarden. Nou kan het zo zijn dat je de ene keer 'beter' blaast dan de andere keer (verschil kan komen door seizoenen, tijd van de dag etc.). Hierdoor is het niet altijd even makkelijk om iemand juist in te delen. Ook is er een enorme overlap met Astma. Veel mensen hebben bijv. COPD met een astma component, of Astma met een neiging naar COPD. Dit kan dan ook erg verwarrend zijn.
Hopelijk is het je zo iets duidelijker geworden.
Groet D.

Login of registreer om te reageren
14-03-2007 om 19:25 uur

dank je voor jullie reacties en de uitleg. Bij mij in de familie zitten heel veel mensen met longproblemen, de een heeft emfyseem en de ander dit die weer emfyseem met astma , dus ik vroeg me echt af  wanneer en hoe nou welke diagnose wordt gesteld. Ik zelf heb hyppereactiviteit en inspanningsastma, en heb soms veel last en vage klachten vandaar mijn vraag

tavy 

Login of registreer om te reageren