Wie wil vertellen, longfunctieresultaat versus je eigen gevoel?

23-02-2007 om 09:47 uur

Misschien zijn er hier mensen die dit herkennen en kort en bondig hun verhaal willen doen om ons te helpen.

We zijn bezig met een procedure voor een urgentie en deze is in den beginne afgewezen omdat er volgens de longfunctiewaarden geen grote problemen zouden zijn. Echter is onze ervaring dat het gevoel over hoe je bent vaak niet overeenkomt met de longfunctie. Er kan een goede longfunctie komen uit de testen terwijl je je totaal niet goed voelt. De testen kunnen ook negatief uitwijzen terwijl je het idee hebt dat het wel goed gaat.

Wie herkent dit en wil hier iets over vertellen? Zo ja, mag ik de reactie(s) dan meenemen in ons verslag met bronvermelding. Verder gebeurt er niets mee, je zal niet benaderd worden als getuige oid, het gaat me er om dat we aan kunnen tonen dat het vaker voorkomt dat hoe de patient zich voelt vaak niet af te lezen is uit de onderzoeksresultaten.

Login of registreer om te reageren
23-02-2007 om 09:56 uur

Hai Ireth,

Het kan heel goed, hoor, benauwd zijn en een goede longfunctie. Dat maakt het zo lastig. Er is hier veel info over uitgewisseld onder het hoofdstuk : Stel je medische vragen.

groetjes,

irene

Login of registreer om te reageren
23-02-2007 om 09:59 uur

[quote author=irene B. link=topic=3206.msg40693#msg40693 date=1172220992]
Hai Ireth,

Het kan heel goed, hoor, benauwd zijn en een goede longfunctie. Dat maakt het zo lastig. Er is hier veel info over uitgewisseld onder het hoofdstuk : Stel je medische vragen.

groetjes,

irene
[/quote]

ah gaan we even in die hoek zoeken! Bedankt iig al voor de reactie! Maakt het "kastje-muur" gevoel toch even iets kleiner als je weet niet de enige te zijn.

Login of registreer om te reageren
23-02-2007 om 20:37 uur

Ik heb een matige longfunctie (zo'n 70-80%) en voel me over het algemeen toch wel okee. Tuurlijk ben ik regelmatig benauwd enzo maar daar buiten voel ik me goed terwijl m'n longfunctie nooit hoger is dan 80% (na ventolin). Ik liep waarschijnlijk al jaren met zo'n longfunctie terwijl ik pas veel later met klachten bij mijn huisarts kwam.

Login of registreer om te reageren
23-02-2007 om 21:03 uur

Mijn longfunctie is over het algemeen altijd wel goed door mijn medicijnen. Toch ben ik erg vaak (zeker nu natuurlijk) erg benauwd. Schijnt "normaal" te zijn.

Login of registreer om te reageren
24-02-2007 om 11:23 uur

Hallo Ireth,

Het klopt wat je hebt ervaren. Als verpleegkundige heb ik vaak met een spirometer getoetst wat mijn longcapaciteit (uitademing) is wanneer ik benauwd ben of me juist niet benauwd voel. Verbazend is dat de gemeten waarden zelden overeenkomen met mijn gevoel.

Eerst had ik hier andere tekst staan maar na het lezen van je andere vraag op het forum begreep ik je vraag beter en heb bij de andere vraag geantwoord.

Vriendelijke groet,
Rocee

Login of registreer om te reageren