Wat moet ik doen in geval van acute astma aanval

30-09-2005 om 23:11 uur

hallo allemaal,
Ik weet niet of ik op de goede plek ben met mijn vraag, maar vooruit.

Mijn zoontje (2 1/2 ) heeft geen astma.
Wel is hij allergies (voor voornamelijk voeding), ook lijkt hij op stof te reageren.
Tot nu toe uit het zich in exceem, Darmklachten en vaak verstopte neus (kno dus)

Zijn 1/2 zus (dochter van vader) heeft in haar jeugd extreme astma gehad.

Nu gaan we op vakantie en krijg ik van die horror beelden over acute astma aanvallen e.d.
hoogst waarschijnlijk onnodig , maar het zou me gerust stellen om te weten. wat te verwachten en hoe te handelen in geval van nood.

alvast bedankt,
roos

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 06:00 uur

Een hele moeilijke vraag. Denk dat je dit het beste aan je arts kan voorleggen. Dat jullie eventueel samen een behandelingsplan samenstellen voor als je zoontje benauwd word. Het belangrijkste is dat jij dan zef lrustig blijft en je je zoontje zo relaxt mogelijk benaderd. Ik ging heel vaak met mijn dochter op haar bed zitten en dat zij dan met haar rug tegen mij aanlag en dan vertelde ik dingen die ze leuk vond zodat zij heel ontspannen werd. Verder hoop ik dat je en geweldige fijne vakantie krijgt en dat al deze zorgen voor niets zijn geweest.

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 11:23 uur

Hoihoi Roos,

Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat je zoontje nu ineens wel een astma aanval zou krijgen. En mocht dat wel gebeuren, dan zijn er ook op vakantie dokters en ziekenhuizen en maar op weinig plaatsen is er een slechte medische zorg. Waar ga je heen op vakantie?

En verder dus wat Kaatje al zei, zelf zo rustig mogelijk blijven em zo snel mogelijk naar een dokter toe. Wat ik altijd doe overal waar ik heen ga is kijken waar ik ziekenhuizen en artsen kan vinden, mocht het nodig zijn dat je meteen weet waar je heen moet en niet nog eens gaat lopen zoeken in onbekende plaatsen!

Hele fijne vakantie in ieder geval, en probeer te genieten en je leven niet te laten beheersen door angst!

Groetjes Martha

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 15:36 uur

Hoi,

Heeft je zoontje ook medicatie voorgeschreven gekregen? Eventuele luchtwegverwijderaar?

Ik denk dat het raadzaam is om deze medicatie mee te nemen. Wanneer hij geen medicatie heeft en jij vertrouwd het niet helemaal om op vakantie te gaan dan zou je even met de huisarts/longarts kunnen overleggen.

Bij een eventuele aanval kun je in ieder geval reageren met medicatie en daarna (wanneer de aanval te heftig is) naar de plaatselijke huisartsenpost of ziekenhuis rijden.

Fijne vakantie  :W

Groet,
Mirre

Login of registreer om te reageren
02-10-2005 om 14:04 uur
Reactie op Mirre

Hoi,

Heeft je zoontje ook medicatie voorgeschreven gekregen? Eventuele luchtwegverwijderaar?

Ik denk dat het raadzaam is om deze medicatie mee te nemen. Wanneer hij geen medicatie heeft en jij vertrouwd het niet helemaal om op vakantie te gaan dan zou je even met de huisarts/longarts kunnen overleggen.

Bij een eventuele aanval kun je in ieder geval reageren met medicatie en daarna (wanneer de aanval te heftig is) naar de plaatselijke huisartsenpost of ziekenhuis rijden.

Fijne vakantie  :W

Groet,
Mirre

Even een reactie hierop: Het lijkt me namelijk zeer onwaarschijnlijk dat een arts een kind ZONDER astma een luchtwegverwijder gaat voorschrijven, omdat hij/zij op vakantie gaat.

Dus in dit geval lijkt het me altijd verstandig om meteen naar een ziekenhuis te gaan en niet zelf doktertje te gaan spelen.

Groetjes MArtha

Login of registreer om te reageren