Aceton

30-09-2005 om 16:50 uur

Een aantal dagen geleden is hier in ons nieuwe huisje vloerbedekking op de trap gelegd. Ik was daarvoor thuis en zat lekker achter de computer toen ze eraan bezig waren .. opeens werd ik stront benauwd!

Daarna rook ik opeens de lijmlucht .. wat een enorme vieze lucht. Ik rende gelijk piepend en hoestend naar buiten en ik heb er daarna nog 1,5 dag last van gehad!!

Er bleek oplosmiddel (acceton) in de lijm te zitten. Dat zit ook in nagellak. Van nagellak wist ik wel dat ik daar sterk op reageer ... als ik had geweten dat het ook in lijm voor vloerbedekking zat had ik gezorgd dat ik niet thuis was!!

Wie kent deze overgevoeligheid op acceton/oplosmiddel????

Login of registreer om te reageren
30-09-2005 om 23:38 uur

Het lijkt me heel normaal dat je daar heftig op reageert, want in principe zijn alle chemische stoffen en dan zeker vluchtige (snel verdampende) zoals aceton schadelijk voor je ademhaling. Dat geldt voor iedereen, alleen reageren mensen die al overgevoelige longen hebben er sneller en heftiger op. Ik heb dat ook als er geverfd wordt (tenzij het verf op waterbasis is, wij kopen nooit andere meer) of met lijmlucht, oplosmiddeltjes, noem maar op... Inderdaad het beste om goed te luchten als zulke dingen in huis komen en zorgen dat je zelf uit de buurt bent! Hopelijk is het weer snel over met de stank en kun je van de nieuwe vloerbedekking genieten.

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 12:21 uur

Precies wat Grietje zegt: Je  hoeft niet astmatisch te zijn om daarop te reageren! Ik heb er ook last van. Gisteren nog tijdens het verven kwam de terpetinelucht me letterlijk en figuurlijk de strot uit! Nu reageer ik zoiezo heftig op "luchtijes", niet dat ik dan benauwd wordt, maar echt lekkerder ga ik me er niet van voelen!

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 13:25 uur

Idd, lijm en dergelijke zijn niet fijn -O-. Waar ik persoonlijk ook niet happy van word is ammoniak, ik ga een rondje om als iemand dat gebruikt...

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 14:31 uur

Spiritus, dat vind ik ook absoluut niet fijn!mn vader gebruikt het om de ramen te wassen, dan ga ik ook altijd maar een blokje om:P!

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 23:59 uur

Maar ik wordt bij geen enkel ander luchtje benauwd dus voor mij is het wel heel bijzonder dat ik hier zo sterk op reageer .. Terpentine, amoniak, enz enz .. geen probleem.

:W

Login of registreer om te reageren
03-10-2005 om 12:06 uur

Ik heb zelf geen astma, maar ik reageer ook op dingen als Aceton en Ammoniak, dat slaat gelijk op mijn luchtwegen....

Login of registreer om te reageren
30-10-2005 om 22:38 uur

Ik reageer ook sterk op oplosmiddelen, maar ook op diverse schoonmaakmiddelen en wat dachten jullie van parfum >:( 's Winters in het openbaar vervoer is dat echt fijn hoor (maar niet heus  :'() En mensen schijnen te denken, het is een lekker luchtje, hoe meer hoe lekkerder  :N

In de omkleedruimte op mijn werk wordt vaak ook kwistig  gesprayed met deo -en dan de geparfumeerde varianten- ik probeer mijn adem dan maar in te houden en loop zo snel mogelijk weg... ::)

Login of registreer om te reageren