Astma én COPD

13-02-2007 om 18:50 uur

Hoi allemaal,
Ik heb vanochtend te horen gekregen dat ik astma én COPD heb.

Ik heb al maanden last van m'n ademhaling sinds ik, ergens in oktober (volgens mij), opeens geen adem meer kon krijgen en er longontsteking is geconstateerd.
Sindsdien heb ik twee longfuntieonderzoeken, waarvan eentje onder de prednison, ondergaan en een longfoto en een bloedonderzoek. Vanochtend was het dan zover, ik kreeg de uitslag. Van tevoren ging ik ervan uit dat het 'gewoon' astma zou zijn, want ik gebruik al een paar weken Symbicort en Bricanyl (astmamedicijnen) en dat werkt uitstekend!
Daar kwam dus ook COPD bij. Ik had eerder altijd het idee dat COPD een aandoening is die bij oudere mensen voorkomt, en dan ook in hele heftige situaties. Denkend aan stoflongen enzo. Dus dat zei ik tegen de dokter. Ze zei: "nee joh, het geeft gewoon aan dat je een blijvende schade hebt in je longen, stoppen met roken dus!!!"

Ik ben 24, in de war. Betekent dit nu dat m'n situatie niet te verbeteren is?

groetes: Kitty.

Login of registreer om te reageren
13-02-2007 om 21:44 uur

Hoi Kitty,
Welkom op dit forum.  :W
Wat een schrik zeg, wat je vanmorgen te horen hebt gekregen is niet zomaar wat.
Astma én COPD, je wereld staat danig op zijn kop en je bent, denk ik, het vertouwen in je eigen lijf kwijt. Dat was in elk geval bij mij zo toen ik eind 2000 dezelfde diagnose hoorde. Ik was weliswaar 53 op dat moment maar ik ben dagen in een soort shock geweest.
Ik ben toen wel meteen gestopt met roken. De arts had gezegd dat recent beschadigd weefsel zich deels kan herstellen en dat herhaalde ik steeds tegen mezelf. Ik vertel je dit omdat ik hoop dat het ook jou kracht kan verlenen vol te houden met stoppen om ergere schade te voorkomen. Eerst proberen stabiel te worden. Op internet (o.a. astmafonds kan je veel informatie over longziekten krijgen en de longarts zal samen met jou gaan bekijken welke medicatie de beste effecten geeft. Ik heb veel gehad aan Mensendieck ademhaling therapie en heb 1x per week nog steeds 1 uur longrevalidatie en kan daardoor nog best veel doen fysiek.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt als steuntje, het neemt niet de scherpte van de diagnose weg maar laat je een beetje het 'daarna' zien.

Heel veel sterkte.
Groet, Rocee

Login of registreer om te reageren
14-02-2007 om 10:51 uur

hey kitty!

ik ben susan en ik ben nu 19... toen ik 18 was heb ik te horen gekregen dat ik astma en copd heb. ik kan dus ook heel goed begrijpen hoe je leven nu overhoop staat....alles verandert in een klap...heel je toekomstbeeld  verandert..althans dat was bij mij het geval!
en idd copd is een aandoening die veelal bij oudere mensen voorkomt....maar goed  ook bij jonge mensen....je moet er mee leren leven en genieten van de tijden die goed gaan en als het neit goed gaat genieten van de leuke dingen in het leven! heel makkelijk gezegd en moeilijk gedaan...maar het went..
Ik hoop dat ze je senl stabiel kunnen krijgen zodat er zo mijn mogelijk beschadegingen zijen en dat je leven er zo normaal mogelijk uit komt te zien. verder hoop ik ook dat ze met med kunnen voorkomen dat het reger word!

heel veel succes met het verwerken van alles!

liefs susan

Login of registreer om te reageren