geen plaats meer voor eten

22-01-2007 om 21:25 uur Gesloten

Heej,
Al een paar weken heb ik weer vakerr last van vervelende benauwdheid na het eten. Mijn eten smaakt dan ook niet echt lekkr.
Het gevoel alsof alles mijn longen verdrukt. Ik ben nu al wat kilo's verloren ,maar wil weer fatsoenlijk kunnen eten. In het weekeind moest ik dooreten na ongeveer 5.min kwam het dr weer uit  ;( . Dit klinkt best vaag ja ,vind ikzelf. Maarja ik moet dagelijks eten ,maar krijg niet genoeg binnen  :N .
Misschien dat iemand dit kent???

xxx troetel

De reacties zijn gesloten.
22-01-2007 om 22:15 uur

Nee, dit herken ik niet gelukkig lijkt me knap lastig.....

23-01-2007 om 15:28 uur

Heej,

Dit herken ik heel erg. Daarom moet ik nu ook 3 keer per dag een pakje (vieze) nutridrink drinken. Ik ben wel heel erg misselijk als ik zo'n pakje op heb. Ik zou het eens met je ha of la bespreken.

Kus Tessa

23-01-2007 om 21:36 uur

Hallo Troetel,
Ik heb hier de laatste paar maanden eveneens last van en ik dacht dat ik het alleen had. Vorig jaar een korte tijd en ik was blij dat het over was maar helaas is het weer terug en het lijkt erger te zijn. Als ik 'normaal' warm eet en dat is 1x opscheppen en meestal een vegetarische maaltijd, dan ben ik ongeveer 20 min. na de maaltijd heel erg benauwd. Ik moet dan een zo nodig puf nemen en vooral niet in beweging komen. Soms wat misselijk ook maar niet overgeven. Ik heb het idee dat mijn lichaam zoveel energie nodig heeft om adem te halen dat wanneer het energie afdraagt voor de voedselvertering, het niet genoeg overhoudt voor de ademhaling m.a.g. benauwdheid.
Het helpt mij wel om kleinere maaltijden te nemen. Ik schep dan eerst mijn rijst en groenten op een ontbijtbord, dat is zéker niet teveel, dat is dan mijn maaltijd van 17.30u. Om 18.15u neem ik het vegatrische hapje of stukje kalkoen met wat toastjes of een cracker. Om 21.00u mijn toetje of fruitsalade. Het is niet altijd makkelijk om het zo te doen maar ik ben dan niet benauwd na het eten.
Na een broodmaaltijd, 2 boterhammen en yoghurt heb ik nergens last van.
Misschien een idee om uit te proberen? Baat het niet, het schaadt ook niet. Ik hoop dat het een beetje helpt.

Vriendelijke groet,
Rocee

23-01-2007 om 22:00 uur

Hoi rocee +de rest,
Bij mij duurt het veel langerr voordat het benauwde gevoel weg iss vandaag rond 7 uur gegeten en nu 10 uur alweer, begint de benauwdheid pas weg te trekken.
Op den duur lukt eten niet meer ,na een paar happen voel ik het al aankomen ,maarja ik zal toch moeten eten. Maar als het echt niet gaat tsja dan gaat het niet anders moet kk helaas wel overgeven. Niet echt leuk voor degene die gekookt heeft ,of als je zelf door de kou chinees bent gaan halen  :-\.

Ik zal het morgen meteen eens uit gaan proberen ,om mijn avond eten in 2 of drie gangen te nemen  ;). Bij een broodje heb ik het ook niet 2 broodje's begint het al een klein beetje ,maar trekt dan sneller weg na een kwartiertje.

xxXxxXXx troetel

23-01-2007 om 22:18 uur

Hi troetel,

Ik heb wel eens gehad tijdens een aanval dat ik het helemaal niet leuk vond om te eten, was al zo benauwd en dan moet dat er ook nog in. Dus echt met lange tanden eten. Maar niet het benauwder op zich ervan worden
heb je al eens geprobeerd om voor het avond eten preventief te puffen?
Heb je dit alleen met warm eten? Of ook met broodmaaltijden? Misschien een idee om dan vaker brood te eten met bijv salade. Heb je het al bij je HA aangekaart?

Veel sterkte en succes

23-01-2007 om 22:25 uur

nee ik heb het er niet met de huisarts over gehad.
Warm off koud eten ,ik heb het even goed. Ook na 2 bolletje's brood begin ik het al benauwd te krijgen. Ik eet nu zoiezo wat lichtere dingen geen pasta's enz (hoewell ik dat zooo lekkrr vind).
Tsja salades die lust ik niet zom, na een broodje met kaas+ komkommer +salade zit ik ook al op mijn grens. Enn mijn ouders zijn het er niet mee eens als ik niet goed eet  :N, eten wat de pot schaft ist hier. Als je nog trek hebt mag je wat lekkers maar zelfs daar hebb ik geen zinn in terwijl ik normaal van chips en snacks houdt.

24-01-2007 om 20:28 uur

Heej,
Nou ik heb het geprobeer het in drie gangen eten. Maar dat werkte niet  :N . Ik ben nu dann ook lekkr misselijk en benauwd  :'(. Enn moet nog huiswerk maken  :X. Dalijk toch maar ff ventolin pakken alleen doet ademhalen pijn. Ben nu ook nog eens verkouden ggr heb ik weer  -O- . Morgen maar eens eerst proberen te puffen voor het eten.

xx troetel

25-01-2007 om 16:09 uur

;( O, wat naar allemaal voor je Troetel. Af en toe weet je ook niet meer wat wijsheid is. In elk geval word en voel ik me soms knap moedeloos en moe van benauwd zijn. Maar gelukkig gaat het af en toe beter en soms heel veel beter en dan schijnt de zon weer voor me  *). En als het weer down gaat dan denk ik terug aan de leuke dingen toen het wat beter ging en zo is het kringetje weer rond.
Ik hoop dat de klacht spontaan vermindert en probeer intussen wel te blijven eten en een puf voor het eten lijkt me een heel goed idee. Ik vergeet die mogelijkheid eigenlijk.
Sterkte  ^O^
Rocee

25-01-2007 om 17:19 uur

hey troetel,

heb je al geprobeert om 6 kleine maaltijden op een dag te eten...ik heb dit als advies van een dietist omdat ik niet zo veel in een keer lust...misschien helpt het!

succes!

liefs susan

Zorgprofessional
29-01-2007 om 22:04 uur

Beste Tr.

5 kg afgevallen in korte tijd door vol gevoel klinkt niet zo goed. Bij COPD patienten met krappe longfunctie is snel vol zitten een veel gehoord probleem. Mogelijk heeft de maag dan weinig ruimte tussen het laagstaande middenrif en de relatief sterke buikspieren. Ook kan zuurstofdaling na het eten optreden, maar dat geeft op zich niet een vol gevoel. Er werden al enkele goede tips gegeven, zoals meerdere kleine maaltijden.
Of de oorzaak gelegen is in uw longaandoening is echter niet te zeggen! Er kunnen een aantal andere zaken spelen. Het advies de huisarts te bezoeken zou ik dus zeker opvolgen.

het beste

Ton van Keimpema