Astma terug?

18-01-2007 om 14:40 uur

Hoi.

Ik ben nu 17 en ik ben tot mijn 11'de behandeld voor astma.
Toen ik 4 jaar oud was begon ik te piepen na inspanning en had ik ventolin nodig om weer bij te komen.
Na een puf ventonlin was ik altijd binnen 3 seconden helemaal weer beter, en na wat uitrusten had ik nergens last van.

Ook heb ik een (11-4) flixotide gepufft dit 2x per dag eerst in een zapplin(zo noemde ik het apparaat)
en daarna met een diskus.

Toen is als proef besloten dat ik zou stoppen met flixotide en alleen ventolin zou gebruiken als het nodig was. Toen gaven ze me een blaas test apparaat mee en moest ik elke dag me blaast kracht meten.
Hierbij scoorde ik zo hoog 700 dat ik nog een long test functie kreeg, toen werd me verteld dat ik op een goed niveau zat en dat ik waarschijnlijk nooit astma had.

Toen dachten ze dus dat het bronchitis was, maar in elk geval ik hoefde niet meer terug te komen.

5 jaar heb ik weinig last gehad van astma, alleen als ik verkouden was had ik zelden een puff nodig.
Ik had wel soms periodes dat het moeilijk ging ik kon geen stap zetten zonder doodmoe te zijn, maar dat was altijd na een week rust weg. Ook kreeg ik soms een keur prednison en dan was het over.

Nu na 5 jaar kreeg ik ineens na een vakantie (oktober stoffige bungalow) na in het zwembad in een bubbelbad gezeten te hebben last van benauwdheid.
Het trok later weg die middag dus ik maakte me geen zorgen, in die avond werd het echter alleen maar erger tot het punt waarbij ik naar een dokters post moest voor ventolin.

Die gaf me een keur prednison en een diskus ventolin mee, 2 weken na vakantie bleef het altijd heel licht op me longen zitten. Wat ik daar mee bedoel is dat ik het op de achtergrond voelde, maar ineens kreeg ik een stekende pijn in linker borst en werd ik benauwd.
Dus ik naar de dokter die gaf me weer prednison en flixotide, de weken daarop werd ik zonder verklaarbare reden benauwd maar dan trok het weer weg.

Nu wordt ik zelden benauwd, maar me rugspieren voel ik als een gek en me longen voelen niet optimaal.
Daarom heeft de dokter me ook seretide gegeven ipv flixotide met de bedoeling dat me longen er bovenop komen.

Maar mijn vragen zijn dus, is het normaal dat astma terugkomt, en is het normaal dat je je longen nog een tijd zwak zijn, en hoelang duurt die zwakte dan, en kan het ook iets anders zijn dan astma want ik heb geen last van piepen en slijm waar ik anders altijd last van had.

Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
18-01-2007 om 14:48 uur

Hoi Mobius,

Wat ik weet is dat ze vroeger dachten dat de meesteĀ  kinderen over hun astma heen groeiden, maar later (nu dus ;-)), blijkt dat deze kinderen toch vaak nog overgevoelige luchtwegen hebben. In 1999 was er een onderzoek gedaan waaruit bleek dat maar een kwart van de kinderen echt over de astma heen groeit. Dus het kan inderdaad wel dat je weer last hebt van je astma.

Hier kan je iets meer vinden over kinderen met astma, en er overheen groeien.

Over het 'zwak zijn van je longen', ik heb ook periodes dat ik meer last heb van mijn astma, bijvoorbeeld als ik verkouden ben (geweest), of als er meer pollen in de lucht zijn. Volgens mij hebben heel veel mensen met astma van die periodes.

Ik zou je vragen sowieso even op papier zetten en aan je arts vragen.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren