Ook ik ben nieuw hier!

12-01-2007 om 16:17 uur

Hallo allemaal,

Weer een lotgenoot erbij.. En het is wel zo netjes mij even voor te stellen toch!

Ik ben een vrouw van 24 jaar en heb sinds 3 jaar astma. Ik loop nu twee jaar onder behandeling bij een longarts, maar mijn astma is totaal niet onder controle. Ik word ik hier aardig hopeloos van.
Ik hoop hier op het forum veel te leren en ook mijn verhaal kwijt te kunnen. Ik las al dat meerdere van jullie je astma niet onder controle hebben.

Ik heb zeer regelmatig ernstige astma aanvallen, waarbij ik niet meer reageer op de Ventolin en soms zelfs bijna mijn bewustzijn verlies. Deze week ben ik ziek thuis omdat het weer helemaal fout ging.

Ik gebruik dagelijk twee keer Seretide 50/500.

Het jammere is dat mijn longarts het niet altijd in de gaten heeft en het erg druk heeft. Ik kan niet eens bij hem terecht zo tussendoor als het slecht gaat. Van de week heb ik contact opgenomen met de astma advieslijn en die vonden het ook niet goed hoe ik er aan toe ben.

Gister maar gewoon weer naar mijn huisarts geweest en die was totaal niet te spreken over hoe het ging. Ik moet nu gewoon weer elke week naar hem toe voorlopig en m'n piekstroommeter constant gebruiken. Zodra het geel wordt moet ik hem al bellen en met rood moet ik meteen komen of naar de eerste hulp.
Ik ben wel blij nu met deze duidelijke afspraken. Ik heb nu weer een stootkuur Prednison gekregen, heb echt nog steeds 2 a drie keer per dag een lichte aanval en s'nachts kan ik ook niet goed slapen.

Mijn leven stelt op het moment niet zoveel voor daardoor. Ook heb ik gisteren eindelijk de hele moeilijke beslissing genomen om te stoppen met het verzorgen van het paard dat ik al 15 jaar ken. Vreselijk moeilijk, mijn hele leven heb ik tussen de paarden gezeten en nu is er definitief een eind aangekomen.

Maar het kan niet meer anders.

Ik ga nu snel hier op het forum lezen over ieders ervaringen, misschien pik ik er nog wat van op!

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 16:51 uur

Dag Femste,
Eigenlijk weet ik niet goed wat ik moet zeggen........
Astma is en blijft een grillige rotziekte.
Het is goed dat je naar je huisarts bent gegaan, daar heb je tenminste wat aan. Mijn huisarts is ook geweldig; de longarts heb ik pas 1x gesproken.
Dat je de verzorging van je paard moet opgeven na al die jaren is triest, moeilijk en frustrerend.
Ik hoop dat je met de juiste medicatie weer in balans komt en dat je je beter en liefst goed gaat voelen.
Dat is de andere kant van de grilligheid: het kan ook weer beter gaan.
Het astmaforum is prachtig. Je kunt ervan leren, en de mensen zijn geinteresserd in elkaar en je kunt uithuilen.
Dat laatste heb ik nog niet gedaan, maar de eerstvolgende keer dat ik ga zitten janken ga ik gewoon troost zoeken bij het forum.
Sterkte. Liefs
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 17:43 uur

Hoi femste,
Vervelend dat je longarts het zo druk heeft ,wel fijn dat gewoon bij de Huisarts terecht kunt.
Hopelijk helpt de prednison je een beetje vooruit ,ik hoor van vele dat het rotspul iss.
Ik rijdt zelf ook paard (alweer 8 jaartjes lang). Ik kan me wel voorstellen hoe vervelend het is ( nog netjes gezegd) als je  je niet met paarden bezig kunt houden. Als ik het paardrijden poetsen of wat dan ook een weekje over sla moet ik de week erop ook echt weer een paard knuffelen en berijden.
Enn je zei dat er definitief een eind aan gekomen was dat hoeft toch niet perse.
je zal denk ik best veel aan het forum hebben. Ik in ieder geval wel een heerlijke plek.

xXxX troetel

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 19:50 uur
Reactie op troetel

Hoi femste,
Vervelend dat je longarts het zo druk heeft ,wel fijn dat gewoon bij de Huisarts terecht kunt.
Hopelijk helpt de prednison je een beetje vooruit ,ik hoor van vele dat het rotspul iss.
Ik rijdt zelf ook paard (alweer 8 jaartjes lang). Ik kan me wel voorstellen hoe vervelend het is ( nog netjes gezegd) als je  je niet met paarden bezig kunt houden. Als ik het paardrijden poetsen of wat dan ook een weekje over sla moet ik de week erop ook echt weer een paard knuffelen en berijden.
Enn je zei dat er definitief een eind aan gekomen was dat hoeft toch niet perse.
je zal denk ik best veel aan het forum hebben. Ik in ieder geval wel een heerlijke plek.

xXxX troetel

Dank je wel,

Ja, het is echt vreselijk.. Ik heb deze beslissing heel lang uitgesteld en telkens geprobeerd om het met een mondkapje voor te reden. Maar stal uitmesten enz. geeft toch enorm veel stof. En omdat het zo slecht gaat met mijn astma, en mijn artsen het er over hebben om me naar Davos of Heuveleinde te krijgen dacht ik tja, dan moet ik er zelf ook alles aan doen. En tuurlijk hoeft het niet voor altijd te zijn. Maar nu raak ik Saffie wel kwijt, en ik ben erg aan hem gehecht. Ik ga hem heus nog weleens opzoeken, en zal hem als het van de zomer misschien wat beter gaat nog weleens pakken voor een ritje, maar om mezelf te beschermen moet ik het maar echt afsluiten in mijn hoofd. Anders sta ik er volgende week gewoon weer. Ga denk ik mijn zadel en hoofdstel en alles maar verkopen..

Voor de rest, allemaal bedankt voor jullie berichtjes!

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 19:34 uur

hoi femste,

rot dat van je LA zeg... mijn LA had dat eerst ook... tot roos (de LV) en de LA en ik een gesprek hadden over met (kinderen met) astma omgaan... toen is ie toch wel veranderd.

hopelijk helpt de prednison snel!!!

kus hester

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 20:48 uur

hallo Femste, wat knap dat je die 'rot' beslissing hebt genomen!! Het zal heus niet makkelijk zijn geweest.
Welkom hier op dit forum, en klets lekker mee he! :W

Login of registreer om te reageren