Hallo mede forumleden

11-01-2007 om 23:17 uur

Dag lieve mensen,

Ik lees al een tijdje de berichten op dit forum en op de site. Het is voor mij een uitstekende manier om informatie te vinden over astma en alles wat ermee te maken heeft.

Ik ben sinds vorige week 61 jaar, en ik vind het maar een merkwaardige leeftijd om te horen dat ik astma heb.
Ruim 60 jaar heb ik het zonder gedaan. Mijn enige kwaal was en is hooikoorts, sinds m'n dertigste.
Eén tabletje Xyzal per dag, als het te gek werd een neusspray (Beconase), en verder niets.

In augustus vorig jaar begon ik te hoesten en ik werd kortademig als een hijgend hert. Ik kon geen duin meer op en geen drie woorden achter elkaar uitspreken. Foute boel, ik dacht dat het de derde bronchitis van 2006 was, maar dan eentje zonder koorts.
Antibiotica werkte niet echt, een tijdje later 6 dagen Prednisolon, Ventolin tegen de benauwdheid.
Mijn huisarts is voortvarend en liet een longfunctietest doen.
En toen bleek ik astma te hebben. Daar heb ik eerlijk gezegd een tijdje aardig de pest over in gehad, maar dat helpt niet, het werkt zelfs tegen je.
Ik kreeg Seretide 50/500, en die gebruik ik nog. Dat was in oktober.

Inmiddels ben ik onder behandeling bij een longarts, heb een histamine provocatietest gedaan (oef, dat was geen feest) en gebruik nu ook Singulair.

Ik ben niet echt een sportmens, nooit geweest trouwens, maar ik houd van stevige wandelingen, fietstochten, vogels kijken, bergwandelen met een beetje klimmen en fotograferen.
Ik werk bij de universiteitsbibliotheek Utrecht, en daar stop ik op 1 april: VUT!!!

Ik ben getrouwd met Henk, heb twee leuke zonen, twee fijne schoondochters en een kleinzoon, Bram. Bram is vijf. Wat een heerlijke leeftijd is dat. Maar dat zei ik ook toen hij vier was, en drie, en twee en één. Ach hij is gewoon altijd leuk.
Ook hij heeft astma, en samen puffen we met onze ventolin voorzetkamers als hij hier is. Dikke pret.

Vanmiddag heb ik tegen de wind in gefietst, tijdens de storm. Het regende ook nog. Ik vond het heerlijk dat ik niet benauwd werd.
Ik vind astma enorm grillig, ik kan er nog geen touw aan vastknopen. Waarom heb ik 't de ene dag wel, an de andere dag (die niet veel verschilt van die ene) niet.

Nouja, er gaat een wereld voor mij open. Ik ben blij dat ik het pas op m'n 60 heb gekregen trouwens.

Goh wat zit ik weer te ouwebeppen.

Sterkte allemaal en veel groeten.
Anneke (of Oma Akke).

Login of registreer om te reageren
11-01-2007 om 23:47 uur

Hallo Oma Akke ...Anneke
Welkom op't forum...  wat vervelend om dit alsnog te krijgen,of je nu jong of oud bent,het is toch 'n knap beroerde ziekte,en inderdaad grillig... :?

en benauwdheid went nooit echt... ;( ;(
ik wens je 't allerbeste toe.veel sterkte en Succes
groetjes  Dorethé *) :W

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 10:03 uur

hallo 'oma akke'.
wat fijn dat je al zoveel tips hebt kunnen halen uit dit forum!
Fijn dat je met je kleinzoon Bram de medicatie inname om kunt buigen naar iets 'vrolijks': samen toeteren aan de ventolin.
en dat volgelen, dat doe ik ook! heb je in de buurt bij jullie mooie vogelgebieden? ik woon hier in het  noorden, en ga graag vogelen in het lauwersmeer. maar ook de weilanden in de winter en voorjaar zijn prachtig met de ganzen of grutto's/kivieten :W

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 10:41 uur

Hoi Anneke,

Welkom op het forum! Lijkt me inderdaad heel raar om na een heel leven zonder, opeens astma te hebben! Ik vond het al vreemd, en ik was 24 toen ik het hoorde ;). Maar wel fijn dat je nog alles kan doen, hoewel het een grillige ziekte is inderdaad. En vast ook fijn voor je kleinzoon dat hij (helemaal als hij wat ouder is) toch ervaringen met je kan delen. En samen kan puffen ;).

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 10:43 uur

Hoi Oma Akke (leuke naaam :) )

Welkom hier!
Ik heb tot mijn 16e zonder astma mogen leven, en toen ik het ineens kreeg was dat ook heeeeeeeeel raar. Dus ik kan me het gevoel wel voorstellen.

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
12-01-2007 om 11:45 uur

hey oma akke!

welkom op het forum!
Ik had al jaren last van benauwheid en hoesten toen er 3 jaar geleden eindelijk het antwoord was astma en ondanks de behandelingen ging het niet beter toen werd 2 jaar later er copd ontdekt...

ik kan mezelf voorstellen dat je het heel raar vind dat astma pas zo laat is gaan opspelen.. mischien een voordeel maar mischien juist een nadeel jij weet heel goed wat een leven zonder benauwd zijn is...terwijl als je het van jongs af aan hebt je eralleen kunt over fantaseren....
Astma is inderdaad een grillige ziekte eentje waar je mee om moet leren gaan...maar voorspelbaar is wel het laatste wat het is...denk je dat je eem goede dag hebt...lig je 2 uur later in het ziekenhuis omdat het zo slecht gaat..

ik wil je heel veel sterkte en succes toe wensen

liefs susan

Login of registreer om te reageren