Extra vitaminen en mineralen: bewezen dat het helpt?

11-01-2007 om 10:16 uur Gesloten

Beste Frans,

Van een paar astma-patienten heb ik gehoord dat ze magnesiumtabletten slikken op aanraden van hun longarts. Nu raadt de ene longarts dit blijkbaar wel aan en de ander niet. Misschien heeft het met de ernst van de klachten te maken, maar naar ik weet hebben beiden matige astma. Ik vraag me af of het ooit bewezen is dat magnesium (of andere vitaminen en mineralen) een gunstige invloed hebben voor mensen met astma? En waarom, als dat zo is, magnesium dan niet door iedere arts wordt aangeraden.

Nu vond ik wel dit, op deze site waarvan niet helemaal duidelijk is of het juiste informatie bevat:

Magnesium en astma: Begin deze eeuw wist men met magnesiuminjecties al goed resultaten te behalen bij astmaäanvallen. Magnesiumtabletten werken echter niet zo snel als de gangbare medicijnen. Na drie weken is er echter al verbetering merkbaar. Zo blijkt uit een dubbelblind ‘crossover’ onderzoek. 17 astmapatiënten werden op een magnesiumarm dieet gezet en kregen afwisseld, gedurende drie weken, 400mg magnesium per dag of een placebo. Volgens opgave van de patiënten verminderden de symptomen door de magnesium maar de metingen zoals hoeveelheid uitgeademde lucht verbeterden (nog) niet. (Nutrition Bites, 1998)

Groetjes,
Wendy

De reacties zijn gesloten.
11-01-2007 om 14:15 uur

Ik heb er nog nooit van gehoord dat magnesium goed zou zijn tegen astma. Wel weet ik dat magnesium kramp kan voorkomen wat je vaak krijgt van de medicijnen :)

11-01-2007 om 14:25 uur

Ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, ik gebruik nu 2 maanden magnesium (plus nog een Multivitaminepil, en Vitamine B, omdat ik vegetarier ben en door allergieen heel veel voeding moet laten staan), en ik heb sinds die tijd helemaal geen kramp gehad, misschien nog 1 keer, maar niet zo vreselijk als daarvoor.

Maar toen ik mijn longarts vertelde dat ik echt vreselijke krampen had schreef hij niets voor, hij had het erover dat ik misschien een ander medicijn moest :-\.

11-01-2007 om 17:36 uur

Het gebruik van Magnesium is mij ook niet bekend. Wat ik wel regelmatig lees is het gebruik van een Vitamine C  van 1000 a 1500 te gebruiken, omdat deze je weerstand verhoogt. Bij een betere weerstand heb je minder kans op infecties. Het teveel aan vitamine C wat je lichaam niet gebruikt plas je er uit.

Groetjes,
Fides

11-01-2007 om 19:37 uur

Weliswaar plas je een teveel aan vitamine C uit maar als je dagelijks meer dan 1000 mg vitamine C neemt wordt de kans op nierstenen wel groter dus dat is niet echt aan te raden.

11-01-2007 om 19:57 uur

de allergoloog heeft mij jaren geleden 'dagravit totaal' geadviseerd, dit omdat ik altijd zo moe was en nergens puf voor had. Terwijl ik wel goed gezond en voldoende at.
Als ik nu een periode moe ben, pak ik weer multivitamine, en dat helpt mij goed.
maar ja, wetenschappelijk is dit niet............... :W

Zorgprofessional
02-02-2007 om 16:01 uur

Beste Wendy

magnesium (chloride) wordt heel soms gebruikt op de spoedeisende hulp bij astma. Als je dit inspuit of inademt werkt het inderdaad, het laat de spiertjes van de luchtwegen ontspannen en zet de luchtwegen zo iets open waardoor de benauwdheid minder kan worden. Dat is al diverse keren bewezen. De enige bijwerking die het kan geven is een wat warm gevoel na injectie

Of het ook werkt als pil of poeder dat je opeet weet ik niet, ik ken daar geen studies over, maar je moet je voorstellen dat het een soort effect als bij ventolin kan geven, maar dan is het minder  krachtig.
Geen enkel handboek of richtlijn vermeldt deze methode daarom diet niemand het.
Anderzijds, het kan geen kwaad om dit (in beperkrte hoeveelheden!) te gebruiken, maar ik verwacht er niet veel van.

Met vriendelijke groet,

Frans Krouwels