Heftige acute pijn in de borst en armen na overgeven door hoesten

09-01-2007 om 03:48 uur

Hallo,

Kent iemand dit? Tijdens een hoestbui ontstaat een soort 'droge' overgeef-reflex (soms met wat maagzuur opgeven), direct gevolgd door een zéér heftige pijn in elke vezel van mijn bovenlichaam. Het lijkt een zenuwpijn te zijn en is pijnlijk genoeg om van de been te gaan.

Gr.,
Rob

44 jaar, astma(tische bronchitis) en osteoporose (verm. hoog steroidegebruik in jeugd)
Pulmicorte 400/12 3xd
Singulair 1xd
Aerius 2xd
Ventolin
Pantozol 20, 2 à 3xd (reflux)
Sifrol 4xd (RLS)
Fosamax 1xw (osteoporose)
Imigran inj. (migraine)

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 15:18 uur

Lijkt mij een beetje op de gevolgen van een kleine "hyperventilatieaanval" Dit komt door het verkeerd ademen tijden het "droog" overgeven.Heel vervelend, ik heb het ook soms, maar het kan geen kwaad.

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 16:03 uur

Heel erg herkenbaar, als ik een aanval heb moet ik altijd zo erg hoesten dat ik soms moet overgeven. Je kan van hoesten zo veel spierpijn krijgen, je kan zelfs je ribben kneusen door heel erg te hoesten.

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren
09-01-2007 om 18:52 uur

hai

hoe ben je erachter gekomen dat de osteoporose door steroiden gebruik komt????
ben hier heel benieuwt naar ivm div klachten bij mn dochter

liefs ukkie

Reactie op Penthane

Hallo,

Kent iemand dit? Tijdens een hoestbui ontstaat een soort 'droge' overgeef-reflex (soms met wat maagzuur opgeven), direct gevolgd door een zéér heftige pijn in elke vezel van mijn bovenlichaam. Het lijkt een zenuwpijn te zijn en is pijnlijk genoeg om van de been te gaan.

Gr.,
Rob

44 jaar, astma(tische bronchitis) en osteoporose (verm. hoog steroidegebruik in jeugd)
Pulmicorte 400/12 3xd
Singulair 1xd
Aerius 2xd
Ventolin
Pantozol 20, 2 à 3xd (reflux)
Sifrol 4xd (RLS)
Fosamax 1xw (osteoporose)
Imigran inj. (migraine)

Login of registreer om te reageren
10-01-2007 om 01:31 uur

OK, ik wist niet dat hyperventilie zúlke hevige pijnklachten kon veroorzaken. Ik kende alleen het 'naaldgevoel' en de klemmende benauwdheid ervan.

V.w.b. de osteoporose en steroidegebruik; het is algemeen bekend dat corticosteroiden de botopbouw kunnen verstoren (anabole steroiden schijnen juist weer op te bouwen). Onderzoek heeft aangetoond dat bij een dagelijkse dosering van corticosteroïden, vanaf 7,5 mg prednison, gedurende drie maanden of langer, sprake is van verlies van botmassa. Circa 50% van de mensen die deze dosering gebruiken, loopt kans osteoporose te krijgen. Maar er zijn grote individuele verschillen. Waar de een wel osteoporose ontwikkeld, zal een ander nergens last van hebben. Ook over de dosis waarbij botontkalking optreedt zijn de meningen verdeeld. Er zijn zelfs onderzoeken die stellen dat langdurig gebruik van onze inhalers de kans op osteoporose verhoogt.
Waakzaamheid is m.i. voornamelijk op z'n plaats bij gebruik van Prednison bij kinderen en mensen die toch al een verhoogde kans op osteoporose hebben.

In mijn geval is het een kwestie van deduceren geweest. Alle andere oorzaken zijn onderzocht en afgevallen. Het blijft een vermoeden, want er zijn geen dossiers meer van de behandelingen in mijn jeugd, maar er zijn een aantal aanwijzingen voor hoge doseringen CS. Er is bijvoorbeeld een periode geweest dat ik elke 14 dagen op de hometrainer moest. Er werden dan longfunctiemetingen gedaan en tussendoor kreeg ik 1 à 2 injecties in m'n been. Niemand weet precies wat ik ingespoten heb gekregen, maar het meest waarschijnlijk is Prednison. We spreken over eind jaren '60 tot begin '70. Tja, op een enkele oude knar na (no offence) zitten de huidige artsen je ook stomverbaasd aan te kijken als je verteld dat je longarts een röntgenapparaat (doorlichttoestel heette dat toen) thuis (praktijk aan huis) had staan. Dat ding maakte geen foto's, maar je was 'live' in beeld. Zo'n beetje zoals je dat in komische films ziet.  Ik kan me mijn vroegere longarts alleen herinneren in een loodschort. Waarschijnlijk gaven de beste man z'n buren allemaal licht in het donker ;-)

Ik heb járen om een verwijskaart lopen zeuren bij m'n huisarts. Hij vond namelijk dat osteoporose bij 30 jarige mannen niet voor kon komen. Het was een kwaal voor oude vrouwen! Uiteindelijk werd op 38-jarige leeftijd osteoporose geconstateerd (-3,2 voor wie het iets zegt).

Gr.,
Rob

44 jaar, astma(tische bronchitis) en osteoporose (verm. hoog steroidegebruik in jeugd)
Pulmicorte 400/12 3xd
Singulair 1xd
Aerius 2xd
Ventolin
Pantozol 20, 2 à 3xd (reflux)
Sifrol 4xd (RLS)
Fosamax 1xw (osteoporose)
Imigran inj. (migraine)

Login of registreer om te reageren