Demping

03-01-2007 om 11:52 uur Gesloten

Hoi,

Mijn huisarts heeft het vaak over dat ik een demping in mijn longen heb, nu zit ik na te denken maar heb eigenlijk nooit gevraagd wat dat is. Ik heb een demping rechts onder. Heeft iemand een idee wat dat inhoud?

Kus Tessa

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
08-01-2007 om 15:45 uur

Beste Tessa

Een demping kun je soms horen als je de longen beklopt.

Normaal hoor je een soort "doostoon" als je klopt wat suggereert dat er o.a. lucht onder zit. Dat hoor je als de long normaal en gezond is en dus veel lucht bevat. In sommige gevallen hoor je niet zo'n doostoon, maar klinkt het heel kort en dof. Dat noem je demping en komt omdat daaronder geen of minder lucht in de long zit.

Dat hoor je bv op de plaats waar het hart zit, of als er vocht om de long zit, als de long onstoken is of als het middenrif op die plek hoger staat als anders. Ook kan er soms na een ontsteking een dikke plak met littekenweefsel om delong zitten wat een demping bij kloppen geeft.

Komt dit je bekend voor en is er wel eens een foto gemaakt?

Groet,

Frans Krouwels

08-01-2007 om 19:57 uur

Hoi Dr Krouwels,

Dit komt me heel bekend voor want als de dokter een demping hoort word ik altijd meteen doorgestuurd voor een longfoto. Daarna krijg ik vaak prednison en/of antiibiotica.

Op dit moment heb ik ook weer een longontsteking. Had dit niet verwacht omdat ik al weer een tijd aan de prednison (als het heel slecht gaat prednison injecties) en antibiotica zit. Ik moest vanochtend terug naar de LA. Als het niet beter was zouden ze mij opnemen om intraveneus dexamethason en AB. Ik heb vandaag een sub claf gehad en moet 4 uur per dag aan de dexamethason en AB. Na die 4 uur moet ik nog heel even blijven en dan mag ik weer naar huis. Zo willen ze mij de aankomende 2 weken elke dag op de dagbehandeling hebben. Ik vind dit nogal een rare manier van behandelen. Word dit vaker gedaan? Ik begrijp alleen niet waarom ze niet een gewoon een infuus in mijn hand hebben gedaan maar ze zeiden dat de sub claf veel langer kon blijven zitten. Ik vond het plaatsen van de sub claf heel erg pijnlijk en het doet nu ook erg zeer. Het is op de OK gedaan en ik kreeg wat om rustig van te worden.

Met vriendelijke groet,

Tessa

09-01-2007 om 00:32 uur

balen tes!