Wel/geen voorzet kamer? wel/geen mondstuk?

24-09-2005 om 23:25 uur

Hoi!

Weer maar een vraag er tegenaan gooien! (Nu ik toch bezig ben..hahaha!)
Onze Fieke van 6 jaar gebruikt dus Ventolin. Nu met een voorzetkamer met beertjes en gele "rubber" kopstukken en mond/neus kapje. Vooral dat mond/neus kapje vind ze niet fijn...en begint er over te klagen. Maar zonder voorzetkamer lukt het haar niet om genoeg te inhaleren...lijkt het niet te snappen en ja...ik gebruik het niet, en krijg het niet goed uitgelegd.
Maar voor ik nu de apotheek of zo inschakel om haar goed te leren inhaleren zonder voorzetkamer, wil ik eerst eens van jullie horen wat voor een meisje van 6 jaar de prettighste en vooral meest effectieve manier is om goed haar ventolin te inhaleren.
Iemand suggeties en/of tips?

Alvast bedankt!
Sonja

Login of registreer om te reageren
25-09-2005 om 00:18 uur

Je hebt dezelfde voorzetkamer in het blauw. Hier zit geen kapje op maar een mondstuk. Deze is ook bij de apotheek te verkrijgen. Misschien kan ze die al wel gebruiken. Het is precies hetzelfde systeem maar dan voor wat grotere kinderen. Misschien een oplossing.

Groetjes Jolanda

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 13:17 uur
Reactie op Jolanda

Je hebt dezelfde voorzetkamer in het blauw. Hier zit geen kapje op maar een mondstuk. Deze is ook bij de apotheek te verkrijgen. Misschien kan ze die al wel gebruiken. Het is precies hetzelfde systeem maar dan voor wat grotere kinderen. Misschien een oplossing.

Groetjes Jolanda

Ik neem aan dat je de AeroChamber Plus bedoelt Jolanda ?
Dat lijkt mij namelijk ook een prima alternatief voor de gele met mond/neus kapje :Y
Zelf vind ik de diskus niet handig en deze lijken mij ook minder geschikt voor kinderen dan deze oplossing.
http://img39.imageshack.us/img39/8541/aerochamberplus7xe.jpg

Login of registreer om te reageren
25-09-2005 om 10:16 uur

Tom (bijna 3 1/2 jaar) gebruikt sinds kort de Volumatic met mondstuk ipv kapje. Hij had eerst ook de gele Aerochamber. Omdat Tom erg last heeft van eczeem op zijn  hoofd/gezicht en ook vaak schimmels rond zijn mond zijn wij overgestapt op inhaleren zonder kapje. Hij bleek dit prima te kunnen. Ga anders eens met haar naar de apotheek, daar hebben ze vaak ook allerlei testmodellen! Onze kinderarts had trouwens een voorkeur voor de Nebuhaler, dit was volgens hem de beste voorzetkamer!

Mandy

Login of registreer om te reageren
25-09-2005 om 11:23 uur
Reactie op sonja

Hoi!

Weer maar een vraag er tegenaan gooien! (Nu ik toch bezig ben..hahaha!)
Onze Fieke van 6 jaar gebruikt dus Ventolin. Nu met een voorzetkamer met beertjes en gele "rubber" kopstukken en mond/neus kapje. Vooral dat mond/neus kapje vind ze niet fijn...en begint er over te klagen. Maar zonder voorzetkamer lukt het haar niet om genoeg te inhaleren...lijkt het niet te snappen en ja...ik gebruik het niet, en krijg het niet goed uitgelegd.
Maar voor ik nu de apotheek of zo inschakel om haar goed te leren inhaleren zonder voorzetkamer, wil ik eerst eens van jullie horen wat voor een meisje van 6 jaar de prettighste en vooral meest effectieve manier is om goed haar ventolin te inhaleren.
Iemand suggeties en/of tips?

Alvast bedankt!
Sonja

misschien idee om bij apotheek eens te vragen of gebruik van discus niet mogelijk is,vanaf 6 jaar kunnen meeste kinderen ook zonder voorzetkamer inhaleren leren.het is maar 1 handeling na het klaarmaken van discus,uitblazen zonder discus in mond.dan inademen met discus in de mond, en adem 10 tellen vast houden.kunt evt zonder discus proberen of dit haalbaar is voor fieke.zelf meedoen kan haar evt duidelijkheid geven hoe het werkt,met lege of dichte inhaler.
marit

Login of registreer om te reageren
25-09-2005 om 21:09 uur

Een diskus voor zo'n jong kind? Ik voel mij nu helemaal een motorisch gestoorde  :@. Ik kan zelf totaal niet met de diskus Ventolin overweg. Ik  heb altijd een mond vol poeder. Ik heb nu de Turbuhaler met Brycanil en dat gaat een stuk beter.

Mandy

Login of registreer om te reageren
26-09-2005 om 07:50 uur
Reactie op eeka

Een diskus voor zo'n jong kind? Ik voel mij nu helemaal een motorisch gestoorde :@. Ik kan zelf totaal niet met de diskus Ventolin overweg. Ik heb altijd een mond vol poeder. Ik heb nu de Turbuhaler met Brycanil en dat gaat een stuk beter.

Mandy

er zijn niet voor niks zoveel verschillende manieren van inhaleren,zodat ieder kan gebruiken wat voor hem/haar het prettigste werkt,is geen kwestie van motorische gestoorde hoor :s)
iedereen heeft zijn voorkeur van inhaleren de discus en bricanyl turbuhaler werken wat inhaleren bijna het zelfde,kinderen zijn na beetje oefening vaak tot meer in staat als we denken.
ikzelf had met de pompjes waarbij je tegelijkertijd in moest drukken en inhaleren problemen,kan daar niet mee overweg. :-\
ikzelf gebruik de sertetide discus en bricanyl turbuhaler als zn, verder zijn er nog apperaatjes waarbij je losse capsule in apperaatje stopt weet niet of deze er nog steeds zijn.
maar zou gewoon de apotheek eens bellen om verschillende apperaatjes uit te proberen,of evt bij longverpleegkundige die zijn nog kundiger in overbrengen van kennis.wat niet bij alle apotheken erg goed wordt gedaan,die van mij is namelijk 3x niks.hebben al moeite een recept goed af te handelen,dus ik zou proberen bij longverpleegkundige afspraak te maken.

Login of registreer om te reageren
26-09-2005 om 11:13 uur

Onze kinderen gebruiken een voorzetkamer met mondstuk inderdaad.  Dat kapje vinden ze ook niks, maar met dat mondstuk gaat het prima.
Discussen lijken mij niets voor kinderen in ieder geval, dus we heouden het voorlopig even zo...

zoiets als dit:

http://www.merck.com/media/mmhe2/figures/fg044_2.gif

Login of registreer om te reageren
26-09-2005 om 14:25 uur

ik vind zelf een diskus ook erg vervelend. ik had de hele tijd het gevoel dat ik niets binnen kreeg, maar het schijnt dat dat wel meevalt (volgens de apotheker). nou ja niet dat de flixotide hielp die ik had dus nu heb ik toch geen diskus meer. maar ik vind de diskus juist moeilijk te inhaleren, althans het duurde 1,5 maand voordat ik het gevoel had dat ik het echt goed deed.

maar ja, ieder zo zijn voorkeuren.

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
01-10-2005 om 20:11 uur

hee... bedankt! Ik ga er dinsdag nadat ik bij de kinderarts ben geweest, gelijk achter aan!

groetjes SOnja

Login of registreer om te reageren
03-10-2005 om 11:56 uur

hoi Mark,

Klopt precies, deze bedoel ik.

Gerrit-Jan gebruikt hem niet omdat hij er niet mee overweg kan. Wij hebben zo'n ijzeren geval.

groetjes jolanda

Login of registreer om te reageren