Hoevaak ventolin puffen per dag

27-12-2006 om 08:08 uur

Hallo longartsen

Ik heb een vraagje over de hoeveelheid pufjes van mijn zoontje Jefrey (5).Zijn astma is op dit moment niet onder controle.We zijn met hem voor controle in het UMCG.
Jefrey heeft als dagelijkse medicijnen: 2 x2 Qvar, 2 x 2 Foradil, 2 x 1 Fluticason en 1 x Singulair. Nu heb ik bij het laatste bezoek aan de kinderlongarts een geel boekje meegekregen.Hierin staan de medicijnen van Jefrey en hoe te handelen bij lichte klachten en bij zware benauwdheid.
Nu staat er in het boekje dat hij maar 6-8 x ventolin mag hebben.De kinderlongarts heeft gezegd dat Jefrey elke keer 2 pufjes mag hebben.
In het boekje staat ook een heel schema voor het puffen:

Eerst 3 x iedere 30 minuten inhaleren, daarna 3 x ieder uur, daarna iedere 3 en dan ieder 4 uur inhaleren.Daarna verminderen. (dus 6-8 keer per dag)

Maar als Jefrey dus elke keer 2 pufjes tegelijk krijgt is dat dan niet veel te veel  :?

Al vast heel erg bedankt,
Groeten Rianne

Login of registreer om te reageren
27-12-2006 om 13:12 uur

Hoi meid,

Mijn zoontje Dinand heeft ook astma en hij mocht als het nodig was 4x daags 4  pufjes als dat echt nodig was....
Ik deed het niet ik vond 4x daags 2 zat hoor maar het mag wel.

Succes ermee.

Celesta

Login of registreer om te reageren
27-12-2006 om 14:06 uur

Ik had een tijdje geleden een heel schema voor het puffen van de Ventolin Elke keer 2 pufjes.  0.40 08.00 12.00 16.00 20.00 en 0.00. 2 pufjjes tegelijk helpt wel een stuk beter vind ik.

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren
27-12-2006 om 17:20 uur

Jefrey redt het niet eens om er 1,5 uur tussen de aantal keren pufjes te hebben. :X

Zie verder : het ging zo goed.Bij kind en astma

Login of registreer om te reageren
28-12-2006 om 02:30 uur
Reactie op Rianne

Jefrey redt het niet eens om er 1,5 uur tussen de aantal keren pefjes te hebben. :X

Zie verder : het ging zo goed.Bij kind en astma

Die tussentijd is echt véél te kort Rianne! Als dat iets is dat nu dagelijks of regelmatig terugkomt zou ik daar op zéér korte termijn (als in binnen 12 tot 24 uur) over willen spreken met de behandelend arts want dat is gewoon absoluut niet goed als hij het zóvaak krijgt op een dag  :N

Login of registreer om te reageren
28-12-2006 om 08:17 uur
Reactie op Mark

Die tussentijd is echt véél te kort Rianne! Als dat iets is dat nu dagelijks of regelmatig terugkomt zou ik daar op zéér korte termijn (als in binnen 12 tot 24 uur) over willen spreken met de behandelend arts want dat is gewoon absoluut niet goed als hij het zóvaak krijgt op een dag  :N

Ik heb uiteindelijk ook het UMCG gebeld en de longarts gesproken.Hij vertelde wel dat als Jefrey na deze aanval binnen zeer korte tijd weer een aanval krijgt we de afspraak van 21 februarie moeten vervroegen en dat we dan eens om de tafel zitten en bespreken wat we verder moeten doen.

Login of registreer om te reageren
28-12-2006 om 08:58 uur

je moet maar weer afwachten dus....

balen meid nou heel veel sterkte ermee meid

Kus celesta

Login of registreer om te reageren
28-12-2006 om 12:16 uur

Maak je hem 's nachts ook wakker om te puffen of wacht je todat het nodig is? Misschien krijgt hij wel serevent. Sinds ik dat gebruik puf ik alleen maar als het nodig is. Vind serevent echt heel goed werken, en sindsdien heb ook ook wel veel minder ventolin pd nodig :Y.

Kus Tessa

Login of registreer om te reageren
28-12-2006 om 13:48 uur

Normaal gesproken maak ik Jefrey niet wakker om te puffen.Dinsdagnacht was het nog niet zo erg.Pas om 05.00 sloeg de benauwdheid toe.Toen heeft Jefrey wel geslapen van 5.30 tot 8.30.Dus dat was 3 uurtjes en toch werd hij spaansbenauwd wakker.Was Jefrey 's nachts zo benauwd geworden dan had ik hem bij mij in bed genomen en ook wakker gemaakt voor de pufjes..

Jefrey gebruikt als dagelijks medicijnen : 2 x 2 Foradil = langwerkend luchtwegverwijderaar en 2 x 2 Qvar = ontstekingsremmer, dan nog singulair en een neusspray.
Dus hoe het komt dat Jefrey nog steeds benauwd is ondanks de heoveelheid medidijnen en de hoge dosis ....ik weet het niet.

Login of registreer om te reageren