niet allergische astma....

23-09-2005 om 14:06 uur

Hallo,

kan iemand mij meer/concreter iets vertellen over niet allergene astma. Dingen die ik mee kan nemen naar de huisarts (woensdag a.s.). Dingen dus waaruit blijkt dat astma echt niet altijd samen gaat met een allergie (al heeft Fieke die wel!) Op vele sites wordt dat namelijk maar heel sumier benoemd!

Groetjes SOnja (ja..alweer! hihhi!)

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 14:15 uur

Hoi Sonja,

Kijk eens hier: http://www.nederland-davos.nl/128_0_Stoffen%20die%20astma%20opwekken..h…

Ik hoop dat de link werkt. Ik heb via google gezocht op astma en hyperreactiviteit. Bij mij is (vooralsnog) geen sprake van allergiën, maar ik heb wel degelijk astma. Prikkels zijn: virusinfecties, mist, rook, luchtjes (parfum, deodorant, soms zelfs lijflucht van mensen), inspanning. Ik houd mijn huis schoon, maar er wonen wel twee katten en ik ben er niet allergisch voor. Wanneer mijn ziekteperiode eindigt, meestal in maart ofzo, dan begint bij mijn vriend het hooikoortsseizoen - die is dus wel degelijk allergisch - en daar heb ik dan weer helemaal geen last van.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes en succes, Els

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 20:04 uur

Hoi Els,

Bedankt voor je link, maakte me weer duidelijk dat ik inderdaad niet tegen bepaalde voedingsmiddelen kan. Vooral Enummers 100 tot en met 160 (ruwweg).
Ik heb dus ook last van spuitdeo en gebruik nu een roller. Volgens mijn huisarts heb je bij niet-allergische astma (vaak) last van hyperreactiviteit. Dit houdt concreet in dat je 10 x zo snel en 10 x zo heftig reageert op bepaalde stoffen, zoals inderdaad rook, parfum, uitlaatgassen zoals in de link genoemd wordt.

Sonja, succes bij je huisarts. Verwijs maar naar dit forum en vertel hem anders eens dat ie zich wat beter moet laten bijscholen.

Login of registreer om te reageren
25-09-2005 om 23:50 uur

Beste Sonja,

Vraag hem eens naar 'intrinsic astma'!!

Intrinsic astma is een NIET ALLERGISCH astma ... de reden dat je benauwd wordt komt dan onder andere van binnen uit je lichaam. Je lichaam gaat bijvoobeeld een 'goed' stofje in je lichaam opeens zien als 'slecht' stofje en reageert dan door de spiertjes in je luchtwegen dicht te knijpen ..

Ik denk dat je huisarts hier niet zoveel informatie over heeft maar laat je anders gewoon door verwijzen naar een longarts! Want een niet-allergische vorm bestaat dus weldegelijk!

Succes! En hou ons maar even op de hoogte!  :Y

Annelies

Login of registreer om te reageren