Piekstroommeters - te hoge scores mogelijk?

23-09-2005 om 12:35 uur

Op het Engelse astmaforum (www.asthma.org.uk) kwam ik een discussie tegen over piekstroommeters. Mensen werden door hun arts beschuldigd dat ze de meting beïnvloedden (cheating). Volgens de één kon het wel, volgens de ander niet.

Zelf heb ik altijd het idee gehad dat ik een hogere piekstroom had dan 'paste' bij mijn gevoel voor benauwdheid, en dat dat te maken had met het feit dat ik jarenlang zangles heb gehad en dus een goede ademtechniek. Mijn longarts ging er niet op in toen ik dit vermoeden meldde. Daarom was ik zeer geïnteresseerd in deze discussie op het Engelse forum. Meerdere zangers en bespelers van blaasinstrumenten melden vergelijkbare hoge scores ook in hun slechte periodes.

Sinds kort heb ik een nieuwe piekstroommeter en daarmee haal ik ineens veel lagere scores (100 punten lager). Ik vind hem ook moeilijker aan te blazen. Sowieso wordt er gewaarschuwd dat er behoorlijke verschillen tussen de meters kunnen zitten, maar in dit geval leek het ook met het mondstuk te maken te hebben. De nieuwe piekstroommeter heeft nl. een rond mondstuk en mijn oude een plat, waarmee aanblazen voor mij veel makkelijker gaat.

Mijn huisarts zingt zelf ook en ik heb het vanmorgen met hem overlegd. Hij was het met me eens dat ik met mijn techniek het platte mondstuk heel goed kan aanblazen ook al ben ik benauwd, maar bij het ronde mondstuk wordt het technische voordeel dat ik heb weggenomen. Dat zou dus voor mij (maar waarschijnlijk ook voor anderen) de beste piekstroommeter zijn.

Nu moet ik wel een nieuwe reeks metingen bijhouden zodat ik weer weet wanneer ik optimaal of suboptimaal ben met m'n piekstroom.

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 14:11 uur

Hey Els, ik heb ook jarenlang een blaasinstrument bespeeld en op zangles gezeten van kleins af aan. Een keer kwam ik bij de huisarts omdat ik erge buikkrampen had, maar toen die mij wilde onderzoeken (op mijn buik duwen) kietelde dat en ik moest zo lachen dat ik mijn buikspieren aantrok. Hierop vroeg de huisarts of ik aan bodybuilding deed, mijn buikspieren waren keihard aangespannen door het lachen en hij kon niets meer onderzoeken. (later werd wel duidelijk dat ik een "spastische" darm heb, wat af en toe buikkrampen veroorzaakt, verder een onschuldig iets..) Ik heb ook altijd een buikademhaling aangeleerd gekregen, en mogelijk mede dankzij die sterke buikspieren (inc middenrif) lukt dat heel goed.

Maar ik ben afgelopen week in het ziekenhuis voor de verandering eens een uitdraai van mijn laatste longfunctietest gaan opvragen. Wat is nu het geval: er staan streepjes op waar je tussen moet zitten en midden in zo'n vak heeft men het gemiddelde aangeduid (denk ik toch). In de allereerste seconde lig ik boven het gemiddelde (sterke uitblaascapaciteit door plots sterk aanspannen buikspieren?) en de rest van de test zit ik onder het gemiddelde. Het verschil is erg groot: in het begin vul ik zo'n 75% van het aangegeven vak op, in de 2e helft van de test zo'n 20% (waarbij ik het midden van het vak als 50% aanduid, ik hoop dat het een beetje duidelijk is) Helaas kan ik de uitslag niet even inscannen, want dit was de uitslag waar mijn longarts zo lyrisch over was.
De waarden zijn als volgt:
FEV1 (uitgeademde lucht in 1e seconde) = 3,49 en 3,78 liter, in procenten van mijn vitale capaciteit (in liters was die 4,89 liter, dat is denk ik gewoon mijn longinhoud?) is dit 84,35% en 77,28%
FIV1 (ingeademde lucht in 1e seconde?) was 4,83 ofwel 98,75% van mijn vitale capaciteit!  *O* Ik weet overigens niet welke van deze 3 percentages hier op de site wel eens genoemd worden als men het heeft over longinhoud? Het probleem is juist dat die FEV1 en FIV1 gemeten worden in de 1e seconde, die het makkelijkst te beïnvloeden is.
Omgerekend naar liters per minuut is mijn beste persoonlijke waarde (piekstroommeter) nu 450, wat ik thuis inderdaad nu ook ongeveer (meestal 430) haal met een piekflowmeter die ik sinds maandag heb. Het is overigens ook een meter met een plat mondstuk, een aantal jaar terug had ik er 1 met een rond mondstuk en daarop haalde ik lagere waarden (max 410), maar misschien moeilijk te vergelijken omdat ik niet weet of het toen even goed ging als nu.
Ik vind dit dus ook een interessante discussie en zal zeker eens gaan kijken op de site die je aangaf!

PS: ik heb mijn vader ook een keer piekstroom laten blazen en hij haalde 630 *O*. Ik ben eigenlijk op zoek naar een tabel waarin staat wat een normale waarde is per lichaamslengte/ geslacht, maar kan dat niet vinden.

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 20:05 uur

Hoi Grietje,

Bij mij wordt altijd gekeken naar de FEV1 voor de longinhoud.

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 20:47 uur

Bij Saskia werd in Heideheuvel ook gewerkt met de piekstroommeter. Zij moest iedere keer drie keer blazen en de hoogste waarde telde dan. Verder werd er eerst een maand alles bijgehouden en toen pas werden de waardes bekeken. Zal kijken of het mij lukt hier zo'n overzicht te plaatsen.
Maar je kan de waardes inderdaad beinvloeden door op een bepaalde manier te blazen werd ons voor gewaarschuwd.

Login of registreer om te reageren
23-09-2005 om 20:58 uur

Bij Gerrit-Jan hebben ze bij Heideheuvel ook de waardes bijgehouden en inderdaad hij bedonderde de piekstroom ook met regelmaat van de klok. Het is een heel makkelijk foefje. Hij stopt gewoon tijdens het blazen zijn tong tegen de meter.
Nu blaast hij nog regelmatig en dan hou ik het goed in de gaten. Ik kan precies zien wanneer hij er een zootje van maakt want dan blaast hij 2 keer zo hoog als normaal.
Op dit moment blaast hij tussen de 175 en de 200.
Ikzelf blaas heel laag. ik zit op dit moment op 350. Moet volgende maand ook naar de longarts om te vragen hoe en wat, ik voel me namelijk helemaal niet benauwd.

groetjes jolanda

Login of registreer om te reageren
24-09-2005 om 10:13 uur

hoi Grietje,

ik heb net donderdag via de mail een piekstroommeter bestelt en hij werd vanochtend bezorgd dat is snel.
Via www.hagamedical.nl zij hebben op hun site onder service een lijst met piekstroomwaardes staan die passen bij jou leeftijd en lengte.

groetjes nijnke

Login of registreer om te reageren
24-09-2005 om 11:24 uur

http://i22.photobucket.com/albums/b302/boeleke_/Scannen0006a.jpg

Hoop dat dit lukt maar hier zo'n overzicht van Heideheuvel van Saskia. Zij haalt gemiddels 350 maximaal boven de 400

Login of registreer om te reageren
24-09-2005 om 12:41 uur

hoi allemaal
jullie vroegen naar piekflo waardes heb wel een site waar dit op staat via de vroegere yohoo astma site.alleen is deze in engelse maten,kan daar zelf niet echt wat mee maar andere waarschijnlijk wel.dus toch maar even de link
http://www.asthma-help.co.uk/pfc.htm

misschien kan er iemand anders uitleggen hoe je het omrekent in nederlandse maten
marit

Login of registreer om te reageren
24-09-2005 om 21:04 uur

omrekenen; één inch is gelijk aan 2,54 centimeter (dus inchmaat x 2,54)

http://www.tyfoon.be/astmaforum/peakflowchart.gif

Login of registreer om te reageren
08-10-2005 om 23:49 uur

hoi allemaal,
ik schrok nog al van de peikflo die ik eigelijk zou moeten kunnen halen, ik haal de helf nog niet eens, ook al gaat het op dat moment redelijk! ik zou een stuk boven de 400 moeten blazen maar als ik een goede waarde heb kom ik meestal niet eens naar de 300. gemiddeld zit ik iets boven de 200  :S.  Ik zla er de volgenende keer dat ik bij de huisrts ben toch maar eens naar vragen. de informatie was in iedere geval wel verhelderend! Bedankt
liefs susan

Login of registreer om te reageren
09-10-2005 om 11:10 uur

Hangt de waarde ook niet af van de piekstroommeter? Op de ene meter haal je bijv. 400 en op de andere 310.

Login of registreer om te reageren