[SC] Leven met COPD #1

13-11-2006 om 21:32 uur

Vandaag weer een goeie dag gehad, maak wel meer gebruik van de rolstoel
maar daar heb ik hem natuurlijk ook voor.
was wel erg vochtig lucht vandaag, maar mag niet klagen en dat doe ik dus ook niet
woensdag 15 November, Wereld Copddag, wordt er extra aandacht aan besteedt,
ook het boekje wordt dan gepresenteerd, ben benieuwd wanneer we het krijgen
:W

Login of registreer om te reageren
15-11-2006 om 15:40 uur

Ja Stuart
Wat kun je hier overtellen, dat het maar weinig in het nieuws is, op de tv je hoort er niets over, tenminste ik heb nog niets gehoord, terwijl het juist zo ontzettend belangrijk is
ook dat je mensen vandaag longfunctie kunnen doen, haast in iedere drogist of winkel is wel iemand die je daar mee helpt
Verder komt er vandaag ook boekje uit ,Jong en longemfyseem, dat door Huub Piepers is gemaakt
met verhalen van jonge copd patienten
ik zou verder zo niet zo gauw weten wat er nog meer te vertellen is,
heb nog een mailtje naar het nos journaal gestuurd omdat er in de journaals ook niets over te horen was
dit kreeg ik terug

Geachte mevrouw

In de ochtendjournaals in er uitbreid aandacht aan besteed.
Onderstaand een kopie uit het draaiboek. Verder kunt u een en ander nog nalezen en eventueel zien op onze site www.nos.nl

Met vriendelijke groet,

Meta Beverwijk
NOS Publieksvoorlichting

Mensen die willen weten hoe het met hun longen is gesteld, kunnen vandaag, op Wereld COPD Dag gratis hun longfunctie laten meten. (meelees)

COPD is de verzamelnaam voor chronische bronchitis en long-emfyseem. Meer dan een half miljoen Nederlanders hebben er last van. Er overlijden jaarlijks meer dan 5-duizend mensen aan de gevolgen van COPD. De longfunctie-meting wordt vandaag verricht in apotheken, bij longpoli's en bij huisartsen. Het Astmafonds raadt zowel rokers als ex-rokers aan hun longen te testen

Login of registreer om te reageren
15-11-2006 om 23:09 uur
Reactie op jantiena

Ja Stuart
Wat kun je hier overtellen, dat het maar weinig in het nieuws is, op de tv je hoort er niets over, tenminste ik heb nog niets gehoord, terwijl het juist zo ontzettend belangrijk is

Dag Jantiena,

Ik moet zeggen dat ik het met je eens ben daar ook ik nagenoeg niets heb meegekregen van deze dag. Zelfs het Astmafonds is hier nauwelijks mee bezig. Zij zijn meer bezig met het promoten, middels schandalig dure banners op www.telegraaf.nl, van hun eigen tiijdelijke website www.hebikcopd.nl |:(

Groet,
Mark

Login of registreer om te reageren
16-11-2006 om 09:19 uur

In de krant van vandaag stond een artikel over de longmeting
Gratis longtest leidt tot stormloop

Een gratis longtest leidde tot een ware stormloop op het Wilhelminaziekenhuis in Assen. De wachttijden voor een potje stevig blazen liepen op tot dik...twee uur!
De link geeft een video weer

misschien leuk om even te kijken hoe je er zelf altijd bij zit
als je de blaastest hebt

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/article1146643.ece

Login of registreer om te reageren
16-11-2006 om 14:21 uur

Ruim 10.000 Nederlanders hebben woensdag hun longen laten testen.

Dat aantal ligt aanzienlijk hoger dan in voorgaande jaren. Volgens het Astmafonds deden er in 2005 ongeveer 2000 mensen mee.

De test was gratis in het kader van de zogenoemde Wereld COPD-dag. COPD is de verzamelnaam van chronische bronchitis en longemfyseem, een chronische aandoening van de luchtwegen en de longen waardoor ademhalen moeilijker wordt.

Het grote aantal belangstellenden hangt volgens de organisatoren nauw samen met het feit dat er meer testlocaties waren. Zo konden mensen hun longen dit jaar ook laten testen in tentjes die daarvoor op pleinen en markten stonden.

Ieder jaar overlijden ongeveer 5000 Nederlanders aan de gevolgen van de ziekte.

Bron: Trouw.nl

Login of registreer om te reageren
27-11-2006 om 10:31 uur

In het kader van mijn studie psychologie ben ik zéér dringend op zoek naar COPD-patiënten die een paar meerkeuzevragen willen beantwoorden. Een oproepje met uitleg vind je op deze site onder onderzoeken en enquêtes en op www.studentenonderzoek.com/?qid=21730&ln=ned .Ik ben zéér blij met elke hulp!! Alvast bedankt. Marianne.

Login of registreer om te reageren