Eindwerk Voorzetkamers

08-11-2006 om 16:16 uur Gesloten

Hallo iedereen,

Laat ik me even voorstellen :-)
Mijn naam is Frederik, student Productontwikkeling uit België (Antwerpen).
Ik zit nu in mijn laatste jaar (2e Master) en ik heb gekozen om als eindwerk een nieuwe voorzetkamer voor dosis-aërosols uit te ontwikkelen.

Ik heb de afgelopen weken uitvoerig gelezen op het astma forum en het is echt tof te zien dat hier echt een community elkaar met antwoorden op de meest uiteenlopende vragen verderhelpen. Zelf wist ik tot voor kort niet zo bijster veel over astma, maar dankzij jullie forum ben ik al een heel eind op weg gezet. Aangezien hier dagdagelijkse problemen met allerhande inhalatie-apparaten aan bod komen, waarbij de voor-en nadelen veel duidelijker zichtbaar zijn dan de informatie die je op de officiële websites van de fabrikanten terugvindt, is deze informatie veel relevanter om uiteindelijk tot een nuttig en goed product te komen.

Ik heb de meest courante voorzetkamers (Volumatic, Aerochamber, ACE, Babyhaler,...) via de apotheker kunnen verkrijgen om ze eens van naderbij te bekijken en te analyseren.
Met mijn eindwerk wil ik de problemen aanpakken die bestaan bij de huidge voorzetkamers, zoals bv. het onhandige formaat van de Volumatic (en het ding ziet er niet echt sexy uit), de reinigbaarheid, het in-en uitademen in de voorzetkamer, de feedback naar de gebruiker toe, het aantal gebruikershandelingen
Ik heb enkele studies gelezen die de therapeutische waarde van voorzetkamers aantonen (waarbij de materiaalkeuze en grootte een belangrijke rol spelen) t.o.v. enkel een dosis-aërosol (waarbij de hand-adem coördinatie een groot probleem kan zijn).

Wat ik eigenlijk wil verwezenlijken is een mooie, aantrekkelijke voorzetkamer die heel gemakkelijk mee te nemen is (compact formaat/opvouwbaar/opplooibaar  --> de opplooibare versie die ik hier op het forum ben tegengekomen is ook niet echt mooi te noemen ;) ), zeer gemakkelijk in gebruik (bv. bij astma-aanvallen snel in te zetten), goed en snel te reinigen,... zonder in te boeten aan medische efficiëntie.

Nu was mijn vraag een beetje of jullie tips en ervaringen zouden willen delen zodat ik rechtstreekse gebruikersinformatie kan gebruiken om mijn eindwerk tot een goed einde te brengen. (Waarom hebben jullie wel of niet voor een voorzetkamer gekozen, wat vinden jullie er slecht/goed aan, nemen jullie je vzk overal mee naartoe, verkiezen jullie een kleinere vzk omdat ie compact is (maar iets mindere efficiënte opname van medicatie), hoeveel keer vervangen/reinigen jullie je voorzetkamer, is het belangrijk dat de vzk er mooi uitziet of wordt hij enkel gebruikt als er niemand anders in de buurt is, wordt hij regelmatig gereinigd,...)

Elke vorm van feedback en informatie wordt enorm geapprecieerd :)

Groetjes,

Frederik :)

De reacties zijn gesloten.
08-11-2006 om 20:51 uur

Hoi Frederik,

Ik heb een hele tijd een voorzetkamer gebruikt omdat het medicijn wat ik nam in een aerosol zat en niet in een poederinhalator (wel in een autohaler maar mijn huisarts vond een aerosol dan beter). Ik gebruikte al die tijd een blauwe aerochamber omdat dit de enige was waarop mijn medicijn (Qvar) past zonder tussenstukje.

Ik heb dus gekozen voor een voorzetkamer omdat ik niet anders kon met dat medicijn en omdat ik slechte ervaringen had met een Diskus en dit wel eens wou proberen. Het voordeel vind ik dat het heel makkelijk is om te inhaleren, je weet vrijwel zeker dat je je medicijnen goed binnen krijgt. Het nadeel vind ik dat je er toch wel veel tijd aan kwijt bent en dat het een beetje omslachtig is. Ik vond het ook niet handig dat als ik mijn ventolin aerosol wou gebruiken dat ik dan altijd dat ding mee moest nemen. Een diskus is dan veel handiger meenemen maar inhaleert weer niet zo fijn. Ik neem mijn voorzetkamer nu alleen altijd mee voor de ventolin als het niet zo lekker gaat en ik al benauwd ben. Anders neem ik mijn Diskus mee.

Ik vind een kleine voorzetkamer wel handig om mee te nemen maar het medicijn slaat hier heel snel in neer. Ik denk dat je een soort tussenvorm moet zien te vinden tussen de aerochamber en de volumatic. Van de volumatic vind ik het handig dat ie uit elkaar kan. Zo kan je hem echt goed schoonmaken. Terwijl ik het van de aerochamber natuurlijk handig vind dat ie zo klein is.

Toen ik mijn voorzetkamer nog dagelijks gebruikte maakte ik hem minstens twee keer per week schoon. Ik weet nog niet hoe ik dat nu ga doen nu ik hem nog maar zo af en toe nodig heb. Ik was van plan hem na een jaar te vervangen omdat ik van mijn ziektekostenverzekering er maar twee per twee jaar vergoed krijg en ze best prijzig zijn als je ze zelf moet betalen. Al had ik het idee dat mijne na een half jaar eigenlijk wel aan vervanging toe is.

Een mooi uiterlijk vind ik niet echt belangrijk al is dat wel leuk als extraatje, als afronding zeg maar. Functionaliteit vind ik veel belangrijker in elk geval. Wat ik ook erg belangrijk is is dat alle medicijnen erop passen. Nu word je vaak gedwongen een bepaalde voorzetkamer te gebruiken omdat dat de enige is waar jouw medicijn rechtstreeks op past en lang niet alle apotheken bezitten tussenstukjes.

08-11-2006 om 21:24 uur

Hoi Frederik,

Ook ik gebruik de Airochamber plus.
Via de airochamber is het voor mij de enige manier om alles binnen te krijgen.
Geen keuze dus.
Het maakt mij niet uit waar ik ben ga of sta.
Ik puf waar maar nodig, als is het midden in de metro.
Volgens de longverpleegkundige zou ik ook weer via de vzk uit moeten ademen en niet door de neus.
Wat mij betreft mag daar wel wat aan veranderd worden, want dat blijft dus een onmogelijke opgave.
Veel te zwaar en teveel energie kost me dat.
Dan ben ik volledig kapot.
Dat zou makkelijker moeten worden.

Ik vind de airochamber plus op zich een aardig compact ding al blijft het onhandig.
Als vrouw heb je nog je handtas, maar als man word het al een stuk minder om dat ding mee te zeulen.
Wat mij betreft zou het compact, uitschuifbaar en makkelijk te reinigen mogen zijn.
Van een materiaal waar de medicijnen niet zo snel in aanslaan.

Wellicht kan er iets uitgevonden worden voor onderweg.
Een soort van "weggooi chamber".
Uitschuifbaar/opvouwbaar, lichtgewicht, compact en het liefst een beetje gebruiksvriendelijk.

Mijn voorzetkamer maak ik elke week schoon en vervang hem als hij het niet meer red.
Ze zijn behoorlijk prijzig en mijn zorgverzekeraar vergoed mijn vzk dus niet!

Ik wens je heel veel succes Frederik!
En laat nog wat van je horen.
Ik ben heel benieuwd en heel nieuwsgierig van wat er komen gaat.
En heb je fotomateriaal.................laat het ons weten.

Groetjes en heel veel plezier met hetgeen je bezig bent!

Hellen.

08-11-2006 om 21:40 uur

Hoi Frederik!

Ik gebruik de Volumatic. De reden waarom ik deze gebruik is omdat ik mijn medicatie via een diskus niet genoeg binnenkrijg en daar niet zo goed mee overweg kan, sowieso vind ik het inhaleren van medicatie in poedervorm veel moeilijker. Ik heb ook de AeroChamber gehad, maar vind dat moeilijker vanwege mond/neuskap dat over je gezicht gaat en dat is niet zo bij de Volumatic.
Voordeel van de volumatic vind ik dat je je medicijnen op een goede en makkelijke manier binnen krijgt, ook voorkomt het bij mij keelpijn klachten. Een nadeel vind ik o.a het formaat, ik neem hem nooit ergens mee naartoe, als ik ergens naartoe ga neem ik altijd alleen mijn medicijnen 'los' mee, dus die neem ik dan in zonder voorzetkamer. Omdat ik het gewoon onpraktisch vind en ja die andere medicijnen kan ik dan even snel innemen, zonder heel dat ding te moeten gebruiken..vind dan toch wat onhandig en groot.

Wat Daantje ook aan geeft is dat niet alle medicatie erop past en daar ben ik nu ook echt tegen aangelopen, gezien ik van de longarts steeds weer nieuwe medicijnen mee krijg om maar weer te proberen, moet ik nu dus ook twee an die voorzetkamers aanschaffen..tja nog onhandiger dus!

Maar ja verder voor het innemen van je medicatie vind ik hem goed, vind het een makkelijke manier van 'inhaleren', ook tijdens  en/of na een astma aanval!

Verder maakt het mij ook niet zoveel uit hoe zo'n ding eruit ziet, als hij maar makkelijker mee te nemen is!

Heel veel succes met je eindwerk!

Liefs, Dianne

08-11-2006 om 21:44 uur

Hallo Frederik, ik wil je allereerst veel succes wensen met je studie  ;) ^O^

Ik gebruik net als Hellen, ook de Aerochamber plus, en mijn ervaring is dat het wel makkerlijker is dan rechtstreeks uit een aerosol te inhaleren, en daarom gebruik ik dus een voorzetkamer, en mij bevalt ie wel goed, maar ik kan ook niet in en uitademen door de voorzetkamer, das voor mij eveneens veel te zwaar, inademen gaat wel natuurlijk, maar uitademen gaat zeer moeizaam, daarom doe ik dat dus door de neus, als word dat soms wel bemoeilijkt door mijn rhinitis...
En wat betreft het puffen onderweg, daar heb ik een autohaler vorm voor van het medicijn, en die kan ik makkelijk in de zak van m,n broek meenemen.

Groeten

08-11-2006 om 23:10 uur

Hallo :)

Ik heb zowel de Volumatic als de Aerochamber in huis. En op allebei wel iets aan te merken ook :')
Volumatic is gewoon té groot en je moet erg goed opletten of je puffer goed vastzit -O- Het is hier weleens voorgekomen dat die er halverwege uitvalt  :-\ Hij is wél erg makkelijk schoon te maken, da's een groot voordeel.
De Aerochamber is lekker handzaam en door de rubberen 'ingang' zit je puffer stevig op z'n plek. Schoonmaken vind ik een crime, de binnenkant gaat nog wel met een flessenborstel, maar de binnenkant van het mondstuk kun je nauwelijks bij. Je moet wel even oefenen (ik dan iig  :P ) voordat je kunt inhaleren zonder 'getoeter'.
Ondanks de 'nadelen' van de Aerochamber gaat mijn voorkeur daar toch naar uit :Y

09-11-2006 om 09:52 uur

Hallo.

Ik gebruik de Volumatic.Hij is idd. erg groot.Ook ik vind het vervelend dat de puffer er heel makkelijk uitvalt.
Wat schoonmaken betreft: dat gaat heel makkelijk.Natuurlijk had ik liever een kleiner model gehad.Deze kreeg ik voorgeschreven van de huisarts.

Mijn zoontje gebruikt de Nebuhaler (metalen).Het is een mooi klein voorzetkamertje.Wat schoonmaken betreft: het mondstuk is erg lastig.Je moet hem regelmatig uitkoken en vervangen.Door al die kleine randjes is het erg onhandig.De voorzetkamer zelf is erg makkelijk in onderhoud.Jefrey heeft de Nebuhaler nu al 4 jaar.Hij heeft hem voorgeschreven gekregen door de kinderarts en we zijn er erg blij mee.Hij is makkelijk mee te nemen naar school.

Veel succes met het verwerken van alle gegevens. *)

09-11-2006 om 10:31 uur

Ik heb ook de aerochamber plus en ik vind het wel een fijn ding. Het enige wat ik vervelend vind is dat hij best moeilijk schoon te maken is (wat shamrock ook al zei)

Succes met je studie en ik hoop dat je er iets moois van kunt maken!

09-11-2006 om 12:31 uur

Ik heb voor iedereen nog wel even een schoonmaaktip voor de aerochamber: als je hem onderdompelt in water en dan een beetje lucht laat tussen het rubber achterstuk en het plastic dan kan het rubberen achterdeel eraf halen zodat je er wat beter in kan, met bijvoorbeeld een sponsje. Hij droogt dan ook een stuk sneller.

09-11-2006 om 13:04 uur

Allereerst wou ik al even zeggen dat ik enorm blij verrast ben door de vele positieve reacties op m'n bericht op zulke korte tijd! :)

Ik heb al heel wat informatie kunnen halen uit jullie ervaringen en ben deze nu op een rijtje aan het zetten. Hieruit kan ik dan nog een aantal vraagjes stellen die voortvloeien uit jullie ervaringen met de verschillende voorzetkamers, als jullie dat niet erg vinden natuurlijk :)

@Daantje: Je hebt gekozen voor een voorzetkamer omdat je toen niet anders kon (in verband met dat type medicijn). Zou je opnieuw voor een voorzetkamer gekozen hebben met de ervaringen die je er nu mee hebt?
Een nadeel dat je ondervond is dat je met een voorzetkamer veel tijd kwijt was. Bedoel je dat het lang duurt om de voorzetkamer uit je tas nemen, in elkaar te zetten, op de dosis-aërosol te plaatsen, te inhaleren, uit elkaar te nemen en terug weg te bergen? Of bedoel je meer dat het lang duurt om de medicatie te inhaleren (langzaam in- en uitademen) t.o.v. van een andere type inhalator? Of bedoel je het hele proces: namelijk het gebruik, het inhaleren, het reinigen,...?
Je zei ook dat je het idee had dat jouw voorzetkamer na een half jaar reeds aan vervanging toe was. Hoe kon je dit zien? (Waren de wanden niet meer zo helder? Stonden er krassen op de buitenkant? Sloeg het medicijn te snel neer op de wand? Werkte de klep niet meer zo goed?...)

@Hellen: Volgens de longverpleegkundige moet je via de voorzetkamer terug uitademen (en niet door de neus). Je zei dat dit een onmogelijke opgave voor jou is. Is dit omdat de lucht niet goed weg kan uit het mondstuk? Of is de weerstand van de klep te groot?
Heb ook een beetje dezelfde vraag voor jou als m'n vraag voor Daantje i.v.m. het vervangen van de voorzetkamer (hoe je kan zien dat ie aan vervanging toe is).
Bedankt trouwens voor de leuke tips! :)

@Dianne: Zijn de losse medicijnen die je overdag meeneemt (i.p.v. je voorzetkamer) even effectief als jouw voorzetkamer? Of is qua effectiviteit de voorzetkamer toch nog steeds een stuk beter? Dus als ik het goed begrijp zou jij kiezen om een voorzetkamer mee te nemen in plaats van losse medicijnen indien het formaat van de voorzetkamer een stuk handiger/compacter zou zijn?

@Grunger: Je zei dat je een autohaler meeneemt als je onderweg bent aangezien die gemakkelijk weg te steken is. Is de opname van medicatie bij dit type inhaler minder dan bij de voorzetkamer voor jou? Aangezien ik me afvroeg waarom de voorzetkamer dan eventueel niet permanent vervangen kan worden een autohaler. Is dit omwille van de duurdere prijs, mindere opname van medicatie,... Of is de autohaler voor jou een tussenoplossing die beter werkt dan een dosis-aërosol op zich, maar minder goed werkt dan een dosis-aërosol met voorzetkamer?
Ik had ook een beetje dezelfde vraag voor jou als m'n vraag voor m'n vraag voor Hellen in verband met het uitademen door de neus i.p.v. door de mond.

@Shamrock: Ik vroeg me af hoe kwam dat jij 2 verschillende types voorzetkamers had. Had je eerst een Aerochamber om dan een Volumatic uit te proberen (aangezien die misschien beter was), of andersom? Of heeft de dokter je aangeraden om ze allebei eens uit te proberen?
Ik heb eens geprobeerd van de aerochamber het mondstuk eraf te halen (het inzetstuk van de dosis-aërosol krijg ik er na wat wringen wel af), maar ik ik krijg het mondstuk er niet echt afgetrokken. Is dit normaal of is er toch een manier om dit los te krijgen (want ik kan me voorstellen dat het mondstuk moeilijk te reinigen is als je het niet kan loskoppelen zonder de voorzetkamer stuk te maken).

@Rianne: Jouw huisarts heeft jou een Volumatic voorzetkamer voorgeschreven, alhoewel jij liever een kleiner model had gehad. Heeft de huisarts dit puur uit medische redenen gedaan (betere opname van medicatie t.o.v. een Aerochamber) of heeft hij ook gevraagd welk type voorzetkamer jij graag had gehad (bv. liever een kleinere voorzetkamer die je beter kan meenemen)?
Ik heb de Nebuhaler zelf nog niet via de apotheker kunnen bemachtigen, maar zeggen de instructies dat je het mondstuk moet uitkoken? (volgens de fotootjes van de Nebuhaler die ik tot nu toe gezien heb, is het mondstuk/masker uit een soort kunststof gemaakt... mag je het mondstuk koken zonder dat het kapot gaat?) Zou jij ook kiezen voor een Nebuhaler voorzetkamer ipv een Volumatic als je de keuze had of wordt de Nebuhaler niet zo veel voor volwassenen voorgeschreven?

Nog een klein algemeen vraagje voor iedereen: Ik heb gisterenavond eens geprobeerd de Volumatic voorzetkamer te wassen in een sopje van water en detergent, en heb hem deze nacht laten drogen (zonder af te drogen). Nu had ik dat gisterenavond rond 22.00u gedaan en vanmorgen (rond 08.00u) bleek dat er nog steeds enkel kleine druppels aan de binnenwand van de voorzetkamer hingen. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal? Want ik vind het best een lange tijd, aangezien ik veronderstel dat de werking van een voorzetkamer verminderd wordt als ie nog een beetje nat is (en het medicijn in contact komt met die druppels). Als dit zo is, lijkt me dat toch een nadeel als je 's morgens je voorzetkamer wil meenemen en hij nog niet volledig droog is...

Oh ja, heeft iemand van jullie een soort van draagtasje/beschermhoesje voor zijn voorzetkamer? (zodat ie minder bekrast wordt, langer meegaat, ofzo...?) Of zijn er bepaalde types voorzetkamers die al een beschermhoesje meegeven?

Nogmaals enorm bedankt voor jullie reacties! :)

Groetjes,

Frederik :)

09-11-2006 om 14:04 uur
Reactie op Frederik

Allereerst wou ik al even zeggen dat ik enorm blij verrast ben door de vele positieve reacties op m'n bericht op zulke korte tijd! :)

@Shamrock: Ik vroeg me af hoe kwam dat jij 2 verschillende types voorzetkamers had. Had je eerst een Aerochamber om dan een Volumatic uit te proberen (aangezien die misschien beter was), of andersom? Of heeft de dokter je aangeraden om ze allebei eens uit te proberen?
Ik heb eens geprobeerd van de aerochamber het mondstuk eraf te halen (het inzetstuk van de dosis-aërosol krijg ik er na wat wringen wel af), maar ik ik krijg het mondstuk er niet echt afgetrokken. Is dit normaal of is er toch een manier om dit los te krijgen (want ik kan me voorstellen dat het mondstuk moeilijk te reinigen is als je het niet kan loskoppelen zonder de voorzetkamer stuk te maken).

Nog een klein algemeen vraagje voor iedereen: Ik heb gisterenavond eens geprobeerd de Volumatic voorzetkamer te wassen in een sopje van water en detergent, en heb hem deze nacht laten drogen (zonder af te drogen). Nu had ik dat gisterenavond rond 22.00u gedaan en vanmorgen (rond 08.00u) bleek dat er nog steeds enkel kleine druppels aan de binnenwand van de voorzetkamer hingen. Doe ik iets verkeerd of is dit normaal? Want ik vind het best een lange tijd, aangezien ik veronderstel dat de werking van een voorzetkamer verminderd wordt als ie nog een beetje nat is (en het medicijn in contact komt met die druppels). Als dit zo is, lijkt me dat toch een nadeel als je 's morgens je voorzetkamer wil meenemen en hij nog niet volledig droog is...

Oh ja, heeft iemand van jullie een soort van draagtasje/beschermhoesje voor zijn voorzetkamer? (zodat ie minder bekrast wordt, langer meegaat, ofzo...?) Of zijn er bepaalde types voorzetkamers die al een beschermhoesje meegeven?

Groetjes,

Frederik :)

Ik heb het idee dat artsen standaard de Volumatic voorschrijven... Aangezien ik daar niet echt vrolijk van werd ben ik overgestapt op de Aerochamber :)
Het mondstuk kan er idd niet vanaf  -O-, dat zou een behoorlijke vooruitgang zijn :Y Het rubberen gedeelte (waar de aerosol ingaat dus) heb ik er vanaf de eerste keer dat ik 'm schoonmaakte afgehaald, ben met dat soort dingen weinig subtiel  :@

Het drogen van de voorzetkamers duurt inderdaad best lang  -O- Ik was mijn voorzetkamer af voor het naar bed gaan, en eigenlijk is hij nooit volledig droog in de ochtend... Vooral bij het mondstuk zit vaak nog wat vocht. Ik heb een antistatisch doekje waarmee ik 'm dan nog even aflap :)

Ik neem mijn voorzetkamer eigenlijk nooit mee op pad, en beschermhoesje heb ik dus niet nodig, hij staat hier in de kast, kan weinig mee gebeuren :)