topsport met chloorallergie en astma.

24-10-2006 om 20:18 uur

Hallo,

Ik ben Gitta en ben 16 jaar oud en zit al vanaf me zevende op wedstrijdzwemmen. Alles ging altijd goed en ik heb vele wedstrijden gewonnen van kleine wedstrijden tot grote wedstrijden. Op me tiende kreeg ik kinkhoest en doordat de dokter het niet wilde geloven, heb ik het een jaar gehad. Ik heb het heel erg gehad en daardoor waren me longen beschadigd en had ik er inspanningsastma aan overgehouden. Ik kreeg als medicijn Bricanyl en alles ging goed, tot twee jaar geleden. Ik kreeg het plotseling met wedstrijden heel erg benauwd en moest de hele tijd piepen. Het werd steeds erger, dus na een halfjaar zijn we naar de longarts gegaan en daar heb ik allemaal tests moeten doen. Er kwam uit dat ik astma had en dat ik andere medicijnen moest gaan proberen. Ik kreeg toen Symbicort en Singulair voorgeschreven. Beide hielpen niet, dus weer opnieuw tests gedaan en toen kreeg ik Ventolin voorgeschreven en dat zou echt moeten werken in combinatie met de andere medicijnen. Het werkte weer niet en het piepen en benauwd zijn tijdens wedstrijden werd alleen maar erger en ik ging steeds slechter zwemmen.
De longarts wist geen raad en ik ben toen naar een sportfysiotherapeut gegaan en die stuurde me door naar een longarts, die zat te denken dat ik misschien chloorallergie kon hebben, maar dat is moeilijk te testen. Met de sportfysiotherapeut heb ik toen allemaal ademhalingsoefeningen gedaan en moest ik thuis veel oefenen om tijdens het zwemmen minder benauwd te worden, dat was anderhalf jaar verder. Het moest dan beter gaan, met trainen ging het wel beter, maar met wedstrijden moest ik nog uittesten, want het was zomervakantie. Na de zomervakantie moest ik weer naar de longarts en ik kreeg ook nog allergiepilletjes voorgeschreven. Met goede moed ging ik het nieuwe seizoen deze september weer in. De eerste wedstrijd ging hartstikke slecht, ik zwom zelfs langzamer dan toen ik 10 jaar oud was, dat was dus nog slechter dan voor de vakantie. Met de trainer heb ik al allemaal andere trainingschema's opgesteld, maar niks schijnt te helpen. Ik weet het echt niet meer, ik heb al zoveel geprobeerd en niks schijnt te werken en het stomme is, 16 kilometer hardlopen gaat wel goed, ik krijg het wel benauwd, maar lang niet zo benauwd als met zwemmen.

Weet iemand misschien wat dit is of wat ik nog kan proberen?, want stoppen met zwemmen dat wil ik niet. Ik heb wel artikelen gelezen dat steeds meer kinderen last van astma krijgen door zwembaden, maar verder is er niet echt bekend, ja dat het door het chloor komt, maar verder niet.
Kan iemand mij helpen??

Alvast bedankt,
Gitta

Login of registreer om te reageren
24-10-2006 om 20:52 uur

Hey Gitta,

Wat je misschien eens kan proberen, is om een keer in een chloorvrijzwembad te gaan zwemmen, en daar voor jezelf een training te zwemmen. Je kan dan eens kijken of je dan ook zo benauwd wordt. Zo ja, dan zal het niet aan het chloor liggen iig, maar zowel, dan is er grote kans dat het aan het chloor ligt....
Je moet maar evne op internet zoeken waar er een chloorvrijzwembad bij jou in de buurt is. Ik weet er een in rotterdam. en anders kan je een paar zwembaden misschien opzoeken. Je kan ook nog kijken bij het astmafonds, die organiseren geloof ik ook zwemlessen voor kinderen met astma in chloorvrijezwembaden.

sterkte! liefs irene

Login of registreer om te reageren
24-10-2006 om 22:09 uur

Hallo Gitta, ik kan zelf ook niet tegen chloor , maar wat je wel zou kunnen proberen is om een chloorvrij zwembad op te zoeken, die bestaan toch ook al?

Login of registreer om te reageren
24-10-2006 om 22:42 uur

Ja, dat zal ik dan even opzoeken, maar stel dat het wel daar aan ligt, ja dan weet ik het, maar kan ik er niks verder mee. Wedstrijden worden in allerlei baden gehouden en medicijnen tegen chloorallergie zijn er niet echt, want dat heb ik al gevraagd.
Stel dat ik dan nog steeds zo last houd en het dus niet aan het chloor ligt, wat moet ik dan, wat zal het dan zijn.

Login of registreer om te reageren
26-10-2006 om 16:55 uur

hey gitta,

ik herken me aardig in je verhaal.
Ik ben 15 jaar, ik zit al sins mijn 4e op reddend zwemmen en train sinds mijn 8e voor onze wedstrijdploeg.
sinds afgelopen vakantie heb ik astma, waardoor ik niet goed tegen het chloor in zwembaden kan.
Iets wat heel moelijk is omdat ik 2 maanden voor de vakantie in een hogere klassen(senior) ben gekomen, ik trainde al in deze klassen omdat de andere(junior) te makkelijk voor me was. Helaas kom ik nu niet eens meer boven mijn junioren snelheid uit.
ik kan helaas alleen woensdagavond 2,5 uur trainen en probeer ik dit vol te krijgen (met mijn trainer en ventolin langs de lijn).
volgende week zaterdag heb ik mijn eerste wedstrijd en ik ben nu erg zenuwachtig of ik het wel haal.

probeer steeds weer een klein beetje je grens te verleggen. Ik ga er zelf over een paar weken meebeginnen. Van de dokter moet ik namelijk nu eerst nog mijn grenzen leren kennen. (iets wat zwaar ... gaat omdat ik er steeds over ga).

veel suc6

groetjes Jeannette

Login of registreer om te reageren
27-10-2006 om 18:54 uur

Ik probeer nu ook steeds meer op interval te trainen om mijn grens te verleggen, ik hoop dat dat helpt.
Weet iemand anders nog iets?

Login of registreer om te reageren