Moeilijk uitademen? astma aanvallen?

05-10-2006 om 18:24 uur

Hoi,

Ik vroeg me eigenlijk af he..Als je het benauwd hebt bij astma heb je vaak meer moeite bij het uit ademen. Maar hoe komt dat dan? Want inademen zou toch net zo moeilijk moeten gaan?
En hoe ziet een astma aanval erbij jullie uit?
Ben gewoon erg benieuwd, hoe erg dat verschilt tussen mensen..

Kus

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 18:30 uur

Hoi Vlinder,

Eigenlijk kan ik me de écht zware astma-aanvallen alleen nog maar herinneren uit Amsterdam (voor 2004). Wat ik toen voelde was inderdaad alsof ik niet goed uit kon ademen, alsof de lucht die je inademt wordt 'vastgehouden' (in je longblaasjes), zo voelde het echt. Hoe het precíes komt zou ik moeten uitzoeken. Mijn vriend trommelde dan altijd op mijn rug, zodat ik een beetje afgeleid werd, en dan kwam er ook later wel eens lucht uit mijn longen (soort boeren :@). Heel raar, alsof je vol lucht zit, maar dan het er niet meer uit krijgt.

Wat ik dan ook altijd deed was rechtop in bed zitten, met mijn armen iets voor me. Later las ik ergens dat dit een typische houding is als je astma aanval hebt. Dat wist ik toen niet, dat deed ik automatisch. Meestal ging ik erg piepen, en omdat ik mijn vriend dan niet wakker wilde maken ging ik op de bank beneden televisie kijken (waar je je dan helemaal niet op kan concentreren). Mijn vriend vond dit overigens heel stom hoor, hij vond dat ik gewoon in bed moest blijven liggen ;). (maar als ik ging liggen dacht ik echt dat ik dood zou gaan.. )

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 18:58 uur

Hoi Vlinder,

Ik heb het wel eens ergens gelezen waardoor dat komt, was wel een redelijk logische verklaring voor. Het zal vast wel in een boek over astma staan denk ik, zal eens kijken of ik het ergens kan vinden.

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 19:05 uur

Tijdens een astma-aanval vernauwen de luchtwegen zich. Tijdens het inademen vergroot je je borstkas en dus ook de luchtwegen een beetje om zoveel mogelijk lucht binnen te kunnen laten. Tijdens het inademen worden de luchtwegen dus een beetje wijder. Tijdens het uitademen verklein je je borstkas en vernauw je de luchtwegen om de lucht er als het ware uit te persen. Als je luchtwegen al vernauwt zijn worden ze tijdens het uitademen dus nog nauwer dan ze al zijn. Dat is de verklaring waarom je vooral last hebt tijdens het uitademen en minder dan tijdens het inademen. Mensen met astma hebben ook vaak een verlengde uitademing omdat die lucht er wel uit moet maar omdat de luchtwegen smaller zijn duurt dat langer. Zo heeft mijn huisarts me dat ooit uitgelegd, ik vind het wel duidelijk :)

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 21:17 uur

ik heb me dit ook afgevraagd..maar als ik een astma aanval heb, en dat gaat bij mij vaak met ernstig piepen, dat adem ik echt heel kort in en uit..ik adem zo snel weer in dat je bijna niet kan spreken van uitademen..beetje vreemd miss, maar ik ben dan zo de controle kwijt en kan mijn ademhaling niet rustig krijgen en ik probeer dan altijd zoveel mogelijk lucht binnen te krijgen op allerlei rare manieren om maar lucht te krijgen, en ja hierbij ga ik dus te snel achter elkaar inademen en uitademen 'vergeet' ik dan, lukt dan niet..Herkent iemand dit? Ben eigenlijk wel benieuwd..

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 21:52 uur

Onze Jefrey begint eerst met een soort droge hoest wat overgaat in een blafhoest met piepende inademing.Vaak werd dat door de artsen gezien als een aanval van pseudocroupe.Onze kinderarts geloofde daar niets van omdat die aanvallen over gingen in een zware astma-aanval.
Ook in het UMC te Groningen stonden ze er niet raar van te kijken dat Jefrey ookmet inademen benauwd was.

Als Jefrey begon met piepende ademhaling begon ik met ventolin geven.Dat kreeg hij later dan nog een keer en meestal ging het daarna zo slecht dat ik Jefrey moest vernevelen.Hij haald dan adem met zijn schouders, heeft last van neusvleugelen en trekt zijn borstkast diep in.Ook is hij dan inwit en doodmoe.

Gelukkig hebben we dit soort aanvallen al sinds juni niet meer gehad.En ik hoop dat dat voorlopig zo blijft.

De uitleg die Daantje geeft klinkt wel erg logisch.Het is mij ook een keer uitgelegd maar dat ben ik vergeten. :@

Login of registreer om te reageren
05-10-2006 om 22:03 uur

Ik heb niet echt aanvallen van benauwdheid. Bij mij sluipt het er langzaam in. Ik merk dan ook ineens dat ik benauwd ben. Ik voel het niet echt aankomen ofzo. Het is er of het is er niet (of een beetje). Als ik het benauwd heb kan dat zich uiten in twee vormen: of ik heb het gevoel dat mijn luchtpijp heel hoog dichtgeknepen wordt en dat er allemaal slijm ofzo in de weg zit. Dat zijn meestal de korte aanvallen. Bij een heftige, lange aanval heb ik het gevoel dat ik mezelf opblaas en mijn lucht niet meer kwijt kan en dat er iets heel zwaars op mijn borst lig. Echt zo heel kort en snel ademhalen heb ik nooit. Wel dat vechten om lucht.

Login of registreer om te reageren
06-10-2006 om 10:57 uur

Ik heb als ik een aanval heb het gevoel dat ik echt helemaal vol zit, en het is dan alsof m,n keel dichtgeknepen word, ik dacht soms dat ik dood zou gaan...
Maar das gelukkig niet zo ;)

Login of registreer om te reageren
06-10-2006 om 11:00 uur

Nee, gelukkig niet ;). Maar een gek gevoel is het, omdat je denkt dat je niet genoeg lucht binnen krijgt, terwijl je helemaal vol zit met lucht ;).

Login of registreer om te reageren
06-10-2006 om 11:28 uur

Ja en het gaat er dan ook zo moeilijk weer uit;)

Login of registreer om te reageren
06-10-2006 om 12:28 uur

Hoi Vlinder,

Het volgende is mij door de huisarts uitgelegd.
Zoals bij bij het geval is :

Tijdens een astmaaanval, kun je eerst 100% zuurstof inademen.
Maar niet voor 100% uitademen.
Je ademt constant in, maar steeds minder uit.
Er blijft oude lucht in de longen achter.
Het gevolg hiervan is dat je op een gegeven moment ook minder in kunt ademen en nog minder uit kunt ademen.

!00% in - 80% uit
80 % in - 60% uit
60% in  - 40% uit.

Je ziet dat er steeds minder verse zuurstof in je longen kan komen, daar er teveel oude lucht in de longen achter blijft.
Het zuurstofgehalte in je bloed daalt en het co2 gehalte stijgt.
In het ziekenhuis worden dan ook dmv een zeer gemene prik in je pols de bloedgassen gemeten.
Als je zover bent, ben je in een euforische stemming en je vind alles goed.
Niets interesseerd je meer.
Je kunt ook niet meer normaal nadenken en praten gaat al evenmin.
Je kunt niet meer uit je woorden komen en je wilt alleen nog maar slapen.

Bij verdere daling van het zuurstofgehalte en stapeling van de co2 waarde heeft dit de dood tot gevolg.

Uiteraard is een ziekenhuis opname dan van levensbelang.
Je word behandeld met Prednison via het infuus en vernevelen om de drie uur met combivent.
Bij een eventuele aanval tijdens deze medicatie krijg je een injectie toegediend met iets waar ik de naam niet meer van weet.

Dit is dus zo in mijn geval.
Maar naar ik het zo lees, gaat het bij iedereen anders en ervaard iedereen het ook anders.

Groetjes Hellen.

Login of registreer om te reageren