gymen...preventief ventolin??

12-09-2005 om 21:01 uur

Hoi!

Ons dochtertje van net 6 jaar gebruikt al sinds ze 3 maanden is incidenteel ventolin. De laatste tijd steeds vaker, maar zit nog niet aan de minimaal 15 keer per maand die ze zou moeten hebben voor onderhouds medicatie. Ook heeft de huisarts laatst gezegd dat ze geen astma kan hebben, omdat ze nergens allergisch voor is. Nou dat is ze dus wel! 2 Jaar terug is ze door de kinderarts getest op melk allergie en daar kwam "proef ondervindelijk"uit dat zeniet tegen koemelk kan (niet tegen lactose en ookniet tegen koemelk eiwitten) maar met testen is niks aan te wijzen. De kinderarts zei toen dat zij helaas 1 van de 2% kinderen is die wel allergisch is voor melk, maar waarbij het niet aan te tonen is, omdat er waarschijnljk een derde variant melk-allergie is die nog niet te bewijzen is. maar ja...doordát het niet te bewijzen is, wordt het ook niet geregistreerd als allergie.
De laatste tijd krijgt ze steeds meer last van haar astma (zoals wij het tóch blijven noemen aangezien ze wel veel symtomen ervan heeft en volgens mij wél astma is!) Zowel bijwarm weer, als bij vochtig weer. Ook heeft ze veel last van inspannings astma. Daarom hebben wijzelf besloten dat ze vóór elke gymles ventolin moet krijgen. Dit om te voorkomen dat ze last van haar inspanningsastma krijgt!
Nu wil ik even hier bij jullie  "checken" of dit eenjuiste weg is! Dit ook naar aanleiding van mijn ervaringen (zie eentje bij "ontkennen, wat eraan doen?")
Wie helpt mij verder op weg??

groetjes SOnja

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 21:09 uur

Als ik ga sporten gebruik ik óók altijd van tevoren Ventolin  :Y
Kijk ook eens hier: Inspanningsastma
Dit soort links staan ook op de linkpagina welke te vinden is onder http://www.astmaforum.nl/Themes/safblue105/images/dutch/links.gif

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 22:01 uur

hai ik weet niet of je wel eens hebt gehoort van niet allergies astma dat is wat marielle heeft is volgens de test niet allergies maar krijgt het van temperatuurswisselingen,parfum,deo kooklucht,stress,inspanning probeer eens een goedekinderlongarts die kan precies kijken of het zo is veel succes groetjes van ukkie

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 22:33 uur

Hoi Mark en Ukkie,

Bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik tenminste iets mee! Ik heb namelijk vaak het idee dat de huisarts niet veel van astma af weet...maar met doorverwijzen doet hij heel moeilijk.... (kan ik daar omheen???om dat doorverwijzen?)
Ik ga ff lezen op de link van Mark en me beraden over de tip van ukkie over de kinderlongarts...kijken wat ik daar mee kan! Want inderdaad...een heel aantal van de dingen die ukkie noemd...gelden ookvoor mijn dochtertje!

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 09:59 uur

hoi sonja

je zou ook de astmafonds site kunnen doorlezen: www.mijnkindheeftastma.nl misschien kun je daar wat meer duidelijkheid vinden. deze site heeft mij heel erg geholpen (ik keek op www.allesoverastma.nl). en als jij een doorverwijzing wil moet de dokter jou die geven!

nou veel sterkte!!

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 10:26 uur

Ik zou de ventolin ook preventief geven voor het gymen.

Ik vind het een beetje rare uitspraak van de huisarts, dat wanneer je niet allergisch bent, je geen astma kan hebben. En dan nog vreemder vind ik het dat hij dan wel astmamedicatie voorschrijft...

Ik weet niet of je onder de verwijzing uit kan komen. Misschien kun je het een keer aankaarten bij de dokter? En anders bellen met je verzekering, het uitleggen en kijken wat zij erover zeggen.

Veel succes!
Martha

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 11:51 uur

Sluit mij helemaal aan bij de bovenstaande reacties kijk eens op de site van het astmafonds en zoek een goed kinder/longarts voor je dochtertje. Onze dochter moest ook voor zwemles en gym ventolin gebruiken hoor is heel normaal. Zeker bij inspanningsastma.
Dus doe het gerust het is beter dat ze zo min mogelijk aanvallen krijg dus beter voorkomen dan genezen.
Sterkte en succes met je dochtertje

Login of registreer om te reageren