vraag over atrovent als zonodig en volgorde inhaleren

24-08-2006 om 16:18 uur

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier. Sinds vier jaar ben ik astmatisch, altijd heel mild en onder controle met 2 x per dag 1 puf  Seretide 25/125.
Eind juni ben ik geopereerd aan een eierstokgezwel wat gepaard ging met langere tijd enorme stress over mogelijke kanker maar gelukkig bleek dat niet het geval.
Eén dag na de operatie werd ik benauwder en dat ging zo verder bergafwaarts. Omdat het niet wilde verbeteren of stabiliseren, ook niet na een stootkuur Prednison, ben ik bij de longarts gekomen. Volgens hem is deze ontregeling mogelijk veroorzaakt door narcose en stress. Inmiddels ben ik er zelf achtergekomen dat ook hormonen en sommige pijnstillers een rol kunnen spelen.
Verder is al mijn medicatie omgezet in: Foradil 2 x 1 puf, Atrovent 4 x 2 puf en Flixotide 2 x 2 pufs. Sinds afgelopen vrijdag heb ik Singulairtabletten erbij.
Alhoewel mijn situatie wel verbeterd is is deze nog lang niet goed te noemen en ik hoop maar weer een beetje terug te komen op mijn oude niveau. Iedereen zegt dat dat vast wel gebeurt en “heb geduld” maar ik vind het soms wel moeilijk.

Mijn vraag is nu of je Atrovent ook zonodig kunt gebruiken (in de bijsluiter staat dat op vaste tijden het het beste werkt) of moet je dan Ventolin erbij nemen en wat nu de juiste volgorde van inhaleren is? Ik doe nu:
Foradil – Atrovent – 5 minuten pauze – Flixotide.

Heeft iemand hier een antwoord op?

Groetjes,
Carolina.

Login of registreer om te reageren
24-08-2006 om 18:57 uur

Hoi Carolina,

Floradil verwijd direct je luchtwegen en is een langwerkende luchtwegverwijder, dus als je die als eerst neemt en 10 min wacht en dan de rest neemt dan staan je luchtwegen extra open en nemen je longen met name de flixotide beter op.

Je vraag over atrovent zou je het beste aan een arts of apotheker kunnen stellen, ik heb geen ervaring met dit medicijn....

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent.

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren