Griepvaccinatie

11-09-2005 om 12:14 uur

Binnenkort is het weer zover...
Bij chronische longziekten wordt griepvaccinatie aanbevolen ter preventie van mortaliteit.
Vooral bij COPD-patiënten wordt gesuggereerd dat griepvaccinatie gepaard gaat met een toename van aanvallen.
 
12.000 65-plussers met astma (n=6000) of COPD (n=6000) werden gedurende 3 jaar gevolgd om na te gaan of er een verband bestaat tussen vaccinatie en de incidentie van chronisch-respiratoire aandoeningen, oraal steroïdgebruik en acute aanvallen.
 
Jaarlijks werd gemiddeld slechts 41% van de astmatici en 33% van de patiënten met COPD gevaccineerd.
Patiënten met veel instabiele periodes werden relatief vaker gevaccineerd.
Een halfjaar vóór en ná de toediening van een vaccin was het aantal exacerbaties echter vergelijkbaar.
Op de vaccinatiedag was er een toename van het aantal registraties van astma en COPD en werden meer steroïden voorgeschreven, maar tijdens de eerste twee weken na de injectie was de uitbraakfrequentie niet verhoogd. De gegevens van de drie onderzochte jaren gaven een gelijke trend te zien, zowel voor astma- als voor COPD-patiënten.
 
Dat het aantal registraties van chronische longziekten hoger was op de vaccinatiedag is te verklaren doordat die dag een uitgelezen kans biedt om diagnoselijsten bij te werken. Het uitblijven van een toename van het aantal registraties gedurende de dagen na de prik is een bevestiging van de veiligheid van de vaccinatie. Het feit dat de uitbraakfrequentie niet toeneemt kort na de vaccinatie, is een andere sterke aanwijzing dat griepvaccinatie geen acute instabiliteit van de ziekte veroorzaakt. Het voorschrijven van glucocorticosteroïden op de dag van vaccineren lijkt voornamelijk uit voorzorg te gebeuren, ook al omdat bij progressieve klachten een vaccinatie normaal tijdelijk wordt uitgesteld.

Bron farmadoc.be

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 15:50 uur

En nu !! ;)
moet ik hem nu juist wel of niet gaan halen ?? :? :?

ooo weer een dilemma :? :? :?
Groetjes Lia :W

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 17:11 uur

hoi
griepspuit wel /niet halen het advies van heren doktoren is wel doen,maar ook ik luister niet altijd.  ::) nou moet ik zeggen dat ik dat geweten heb,dat jaar heb ik rond de feestdagen zwaar de griep gehad 41 koorts. :'( wat uitdraaide op longontsteking waardoor ik half jaar niet voorruit kon,vandaar dat ik sinds dien heel braaf de griepspuit ga halen. :Y  heb het wel verschillende keren uit moeten stellen omdat ik een infectie had,en dan is het juist weer niet verstandig de griepspuit te halen.omdat je lichaam niet voldoende weerstand heeft om de griepspuit te verwerken,waardoor je dan soms toch ziek wordt van de griepspuit.
hopelijk kunnen jullie het nog beetje volgen zo niet dan hoor ik het wel
marit

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 18:49 uur

Ik durf hem niet niet te halen omdat een paar jaar geleden een meisje uit het naburige dorp dat ook niet had gedaan. Zij kreeg de griep en daarbovenop een longontsteking en is daaraan overleden. Dat risico wil ik niet lopen.

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 20:04 uur

Nou ik haal hem al tien jaar en heb geen griep meer gehad heel vreemd.
Eerst had ik elk jaar flink de griep te pakken zeker rond januari met de feestdagen. -O-

Toen ik de de eerste griep spuit kreeg was ik behoorlijk ziek ervan maar daarna niets meer.
Ik haal hem mooi optijd heb van mijn arts al weer een brief ontvangen, dus in oktober ga ik het zeker weer halen. :Y 

Login of registreer om te reageren
12-09-2005 om 23:12 uur

Dank jullie wel voor de reactie !
Dan ga ik hem dus ook halen.
groetjes hé en liefs Lia

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 19:11 uur

Elk jaar haal ik de griep-prik. Ook regelmatig hoor ik wel negatieve dingen erover maar ik blijf ervan overtuigd dat het tóch beter blijft om deze wél te halen.

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 19:14 uur

Ik heb mijn huisarts er nog niet over gehoord, maar zal hem er zeker naar vragen. *O*Wordt dan voor mij de eerste keer, dus maar ff afwachten wat de reactie is.

groetjes, Maria :W

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 10:25 uur

Met mijn zoontje ga ik hem wel halen, voor mijzelf niet.  :@
Ik heb eigenlijk nooit griep enik zal er niet aan doodgaan, neem ik aan... Ik moet het nog allemaal even bekijken. Is voor mij overgens niet vanwege een longaandoening, maar vanwege diabetes.

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 22:04 uur

Het aantal mensen dat zich in België laat vaccineren neemt elk jaar toe. Nochtans blijft de aanpak van griep in België veruit ontoereikend.
In geval van griep, loopt in België één persoon op drie, of ongeveer 3.300.000 mensen het risico op complicaties. Daartoe behoort iedereen die 65 jaar is of ouder, alle personen die in een instelling zijn opgenomen en elke patiënt die lijdt aan een chronische ziekte (volgens de aanbevelingen van de Hoge Gezondheidsraad).

        zie ook artikel : Griepvaccinatie: Nieuwe aanbevelingen door de gezondheidsraad

Minder dan 40% van deze risicogroep is gevaccineerd, terwijl de Wereldgezondheidsorganisatie een dekkingsgraad van 75% wil. Dit wil zeggen dat ongeveer 2 miljoen risicopersonen in België zich niet laten vaccineren, waardoor ze een verhoogd risico lopen op hospitalisatie of overlijden bij besmetting.
Daarenboven zijn ook nog eens 80% van de gezondheidswerkers niet gevaccineerd. Op die manier vormen zij een belangrijke bron van besmetting voor hun patiënten die vaak sowieso al tot een risicogroep behoren. Bovendien kan de dienstverlening zelf in het gedrang komen op het ogenblik van een pandemie of een grote griepepidemie.
Griep is verre van een banale ziekte. Ze kan leiden tot ernstige complicaties met vaak dramatische afloop. Zo sterven in ons land elk jaar gemiddeld 1500 personen aan de gevolgen van een griep. In geval van een grote epidemie kan dat aantal makkelijk oplopen tot 4500 (seizoen 1989-1990). Daarmee blijft griep een van de belangrijkste doodsoorzaken door infectieziekten. De complicaties en de sterfte bij griep zijn een gevolg van bronchitis, secundaire bacteriologische longontstekingen of een verergering van een bestaande aandoening.

In november 2004 werd onder het voorzitterschap van Prof. Marc Van Ranst en Dr René Snacken een RondeTafel georganiseerd met vertegenwoordigers van de overheden, de ziekenfondsen, onderzoeksinstellingen, het RIZIV, universiteiten, artsenverenigingen, producenten van vaccins en antivirale middelen, onderzoekslabo’s, enz. In een Witboek doen de deelnemers van deze Ronde Tafel onder meer volgende aanbevelingen:

        zie ook rubriek : vaccinaties

1. Wegwerken van vooroordelen

Er bestaan onnoemelijke vooroordelen en misvattingen over het griepvaccin, die de stijging van de vaccinatiegraad bij de bevolking afremmen. Vandaar enkele waarheden over het vaccin:
- Het griepvaccin is doeltreffend
- Het moet elk jaar vernieuwd worden
- In geen enkel geval zorgt het vaccin voor een griepbesmetting
- Natuurlijke resistentie biedt niet voldoende bescherming tegen de griep
- Griep is geen banale ziekte
Meer gerichte informatiecampagnes met een hogere visibiliteit kunnen de vooroordelen helpen wegwerken en de terughoudendheid overwinnen.

2. Toegang tot vaccin vergemakkelijken

Tal van obstakels die verhinderen dat risicogroepen zich laten vaccineren, moeten uit de weg geruimd worden. Verschillende pistes zijn denkbaar en verdienen een grondiger uitwerking:
a) De kostprijs is een knelpunt in het huidige griepvaccinatiebeleid. Alle internationale studies tonen aan dat het gratis maken van het vaccine uiteindelijk besparingen oplevert. Bijkomende studies over ons land zijn wenselijk om deze thesis te kunnen doortrekken en uit te maken welke maatregelen genomen dienen te worden, zowel voor de 65-plussers als voor de 50 tot 64-jarigen.
b) Het heen-en-weer tussen voorschrijver en apotheker betekent een praktische drempel voor de patiënt. Het beperken van het aantal verplaatsingen zou die drempel wegnemen. Een voorstel houdt in dat de patiënt het griepvaccin zonder voorschrift in de apotheek mag afhalen en het nadien laat toedienen door de arts.
c) Ook andere middelen kunnen ingezet worden om het vaccineren te bevorderen, zoals het Elektronisch Medisch Dossier. Een aanpassing van de software kan de arts in staat stellen zijn risico-patiënten een oproepings- of herinneringsbrief te sturen.

Uit een studie in 2002 in verzorgingsinstellingen en rusthuizen, toonde een verontrustend hoog aantal vooroordelen onder de gezondheidswerkers. Zo verklaarde 62% van de gezondheidswerkers angst te hebben om met griep besmet te raken door het vaccin. In die optiek zou het wenselijk zijn om de professionele gezondheidswerker beter te informeren en te motiveren; zowel vanuit de overheid, als vanuit de inrichtende machten van instellingen, wetenschappelijke organisaties en vakverenigingen.

3. Verlagen van de aanbevolen leeftijd ?

44% van de personen tussen de 60 en 64 jaar zijn gevaccineerd. In de groep van 50 tot 59-jarigen is dat maar 16%. Van de +50-jarigen weet een op drie niet dat ze bij een griep een verhoogd risico op complicaties lopen. Daarom ijvert het Witboek om een positief advies tot brede vaccinatie van alle personen vanaf 50 jaar te overwegen. Bovendien is 50 jaar een klare grens die het mogelijk maakt eenvoudige en heldere richtlijnen op te stellen.
Vanuit het standpunt van het individu is er geen enkele twijfel over de voordelen van vaccinatie. Daartegenover staat dat de maatschappelijke voordelen onvoldoende gekend lijken om een politieke beslissing hierrond te nemen. Hierover werden enkel in het buitenland socio-economische studies gedaan die in het voordeel spreken van een vaccinatie vanaf 50 jaar. Deze studies kunnen niet zomaar toegepast worden op de Belgische situatie. Het Witboek ijvert dan ook voor aanvullende studies op Belgisch niveau.

Bron: www.gezondheid.be

Login of registreer om te reageren
15-09-2005 om 06:05 uur

Ik haal 'm ook elk jaar, hoewel ik al 2 keer een  'andere'  griep kreeg.

Volgens deze site: http://www.degrotegriepmeting.nl/public/index.php?thisarticle=49#hoor zit dat zo:

De mate van bescherming die een vaccin biedt kan van persoon tot persoon verschillen, onder andere door ziekte of door gebruik van medicijnen die het afweersysteem van het lichaam beïnvloeden.
Verder is het zo dat men niet altijd met 100% zekerheid van tevoren kan voorspellen welke virussen tijdens de winter aanwezig zullen zijn. Het vaccin is zo samengesteld dat de meest waarschijnlijke virussen er in ieder geval inzitten. Het kan echter voorkomen dat men door een ander griepvirus, dat niet in het vaccin zit, toch nog ziek wordt.

Toch maar halen hoor. Het kan voor volwassenen met emfyseem geen kwaad.  :)

Login of registreer om te reageren