dosering seretide inhaler/diskus

17-08-2006 om 21:04 uur

Hoi iedereen,
Ik heb even een vraagje. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat als je zoals ik een diskus gebruikt van 50/500, dit evenredig is aan het inhaleren van 2 x 25/250. Nu heb ik vandaag een inhalator voorgeschreven gekregen en zegt de huisarts dat 1 puf 25/250 inhaler gelijk is aan 1 puf seretide diskus 50/500, omdat de inhalatie dieper in de longen komt.

Ik ben dus erg benieuwd wat jullie ervaring is.
Groetjes, Angelique

Login of registreer om te reageren
17-08-2006 om 21:07 uur

Als je puft uit een aerosol (eventueel met voorzetkamer) dan komt er meer medicijn in je longen terecht dan wanneer je dezelfde dosis uit een diskus neemt. Wellicht dat je daarom een lagere dosis als aerosol hebt dan als diskus.

Login of registreer om te reageren
19-08-2006 om 00:15 uur

Hoi Daantje,
Ik heb alleen maar de ervaring dat de diskus werd omgezet naar een puf met dezelfde sterkte. Vandaar dat ik graag de mening van anderen hierover wil horen.
Groetjes en slaap lekker.
Angelique

Login of registreer om te reageren
21-08-2006 om 21:47 uur

Hoi Angeliqe,

Ik kreeg vorige week i.p.v rotadisks ventolin 400, een diskus ventolin 200
Er werd mij bij de aptheek verteld, dat de rotadisks niet meer gemaakt worden en dat er in de diskus 200 evenveel werkzame stof zit als bij de rotadisks 400.
Vond dit vreemd, maar ja zij zullen het wel weten.
Ik heb nog 2 schijfjes rotadisks en dan ga ik dus over op de nieuwe.

Groetjes, Eva

Login of registreer om te reageren
22-08-2006 om 11:44 uur

Hey,

Ik ben ook overgestapt van de seretide discus op de inhaler en mijn huisarts zei wel dat ik nu 2 pufjes moet nemen omdat dat evenveel is als 1 keer de discus gebruiken.

groetjes Daniƫlle

Login of registreer om te reageren
22-08-2006 om 12:45 uur

Ik heb gisteren nog even de astmafonds advieslijn gebeld. Ze heeft het even uitgezocht "farcotherapeutisch compas" en bij Glaxo en ze kwam tot de conclusie dat er inderdaad wel 2 pufjes moeten worden genomen voor 1 puf 50/500 van de diskus. ik heb het gister ook aan de huisarts verteld. Hij gaf daar geen reactie op, maar ik moest nu wel 2 puffen nemen per keer.
Harstikke bedankt voor jullie reacties trouwens,
Groetjes, Angelique

Login of registreer om te reageren