hoe reageren jullie vrienden?

13-08-2006 om 14:13 uur

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoe julllie vrienden reageren wanneer je een astma aanval hebt en niet
met hen kunt gaan stappen of  een simpel uitje.

Hoe reageren jullie vrienden?

Kunnen jullie ze vertellen dat doordat jij je niet lekker voelt, niet met hen kunt uitgaan?

Hoe reageren ze wanneer jij je ziek voelt/wordt in hun aanwezigheid? Kunnen ze begrip voor je opbrengen?

Virenden moeten voor elkaar klaarstaan vind ik dan. In de praktijk is het soms anders. :?

Groetjes,

Marianne

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 14:50 uur

Hoi Marianne,

Het is heel verschillend hoe mensen reageren. Mijn vrienden doen meestal alsof ze het begrijpen, ergens weetik dat ze het niet begrijpen. Maar daar kunnen ze niets aan doen, ze weten nou eenmaal niet hoe het is om heel ziek te zijn...

Uiteindelijk als er iets met me is zullen ze altijd bereid zijn om me naar huis te brengen, dat weet ik zeker.
Ik heb ze uitgelegd wat ze moeten doen als ik een astma aanval krijg en wat ze vooral niet moeten doen. 

Afgelopen week ben ik dan als leiding meegeweest op Astmakamp de Luchtballon, voor het eerst heb ik n week volledig mezelf kunnen zijn qua astma. Dat was heerlijk, niemand die zeurt of je raar aankijkt. Ze weten gewoon wat het is en dat scheelt toch.

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 20:36 uur

Hallo Nina,

Dat was zeker een fijne beleving  en ook eraring daar op het Astmakamp! :s)  ^O^

Ik weet niet precies hoe ik ze moet uitleggen in verband met een astma aanval en waarmee zij zouden kunnen helpen.

Kun je mij een paar tips in verband hiermee geven?

Groetjes,

Marianne

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 11:07 uur

Hoi Marianne,

Ik heb echt hele lieve vriendinnen, ze vinden het wel jammer dat ik niet meer mee ga stappen, maar ze doen er niet lullig over ofzo. We gaan nu vaker bij elkaar afspreken ipv in de stad. Eten en dan bijv een film kijken dat is ook heel gezellig. Een astma aanval van mij hebben ze nog niet allemaal meegemaakt. Hoe ze moeten helpen enzo spreek ik van te voren niet af dat wijst zich vanzelf wel. Het scheelt misschien ook wel dat veel van mijn vriendinnen een EHBOdiploma hebben.
Als ik een aanval heb dan vragen ze wat ze het beste kunnen doen; bij mij is dat zorgen dat ik zakdoeken heb en me verder met rust laten; wel een oogje in het zeil houden hoor.
Laatst moest een vriendin van mij op de hond van haar ouders passen en ze wou dat we kwamen eten, dat kan dus niet omdat ik allergisch ben voor honden. Ze vond het prima toen we uiteindelijk bij iemand anders gingen eten.
Je kan ze denk ik het beste uitleggen hoe je je voelt tijdens een aanval en wat voor hulp jij het liefste hebt. Sommigen willen graag dat iemand bij hen blijft zitten en anderen juist niet. Noodmedicijnen pakken is altijd handig.

Succes!

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 12:52 uur

Hoi Marianne,

Ik heb uitgelegd hoe ik me voel tijdens een astma aanval. Dat het voelt alsof er een stapel bakstenen op mn borst ligt of dat het voelt alsof er te veel lucht in mn borstkas zit. Of dat ik door n rietje moet ademene. daarna heb ik verteld wat ik voor medicijnen ik gebruik, noodmedicatie. En hoe ze die moeten klaar maken (schudden en op de voorzetkamer zetten). En wat ze vooral niet moeten doen tijdens een aanval is me vragen stellen, tegen me praten. Wat ik fijn vind is dat er iemand dichtbij me zit en me over mn rug aait ofzo. Ze mogen absoluut niet weggaan en niet aan mn mond/gezicht zitten.

Ik weet niet hoe jij een aanval ervaart?

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 13:39 uur

Hoi Nina en bioloogje,

ik ervaar een astma aanval als iets erg, maar wist niet zo, hoe ik het aan hen moest uitleggen.

Jullie gaven mij heel veel tips dat ik zeker aan hen kan zeggen.

Gisteren was het vreselijk! :-\
Ik kreeg zo'n aanval, maar kon nauwelijks praten en voel net alsof ik flauwviel, kon maar niet op adem komen.
Eigenlijk was ik aan het schoonmaken in huis en ik oelde mij eerst benauwd, daarna werd het steeds erger, ik kreeg braakneigingen en moest gaan zitten met gebogen hoofd.
Ik had niet de kracht om rechtop te zitten...ineengedrongen. :? op een stoel zakte ik neer.
Ik kon nauwelijks praten.

ik voelde mijn hart zo erg tekeer gaan en had niet meer kracht in mijn benen.

Ik had zo'n aanval vroeger gevoeld, maar nu is het weer terug. :'(

Heb je enige suggesties, Nina? Ik voelde mij zo ziek en kon nauwelijks praten en mijn vriend wist niet hoe hij het had. Hij was erg geschrokken.

Ik denk dat ik de longarts ga opbellen om een nieuwe afspraak, want dit is uiterst vervelend. de medicijnen werken niet zoals ze eigenlijk moesten werken.

Groetjes,
Marianne

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 15:50 uur

Hoi Marianne,

Wat balen zo'n aanval...  :X Helpt jou noodmedicatie niet? Wat gebruik je eigenlijk? Hoe lang heeft die aanval geduurd? Je vriend kan in zo'n geval weinig doen... Ik snap dat hij zo schrok...

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 18:04 uur

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ergens schaam als ik het benauwd heb, ik piep dan heel erg en ik durf dan bijna geen adem te halen bij anderen (onbekenden, vrienden), terwijl ik juist zoveel meer lucht nodig heb. Bij een echte astma aanval moet ik iig zo snel mogelijk mijn medicijnen hebben of naar de HA of SEH gebracht worden en verder kan ik op dat moment dan ook niet praten..

Ik voel een astma aanval altijd wel een beetje aankomen, als ik het al een beetje benauwd heb dan zorg ik iig dat ik extra medicijnen bij heb of rustiger aan doe.

Mijn vriendinnen steunen me wel, maar toch voel ik me soms alleen en onbegrepen. Want het is niet dat ik niet mee uit wil, of iets niet wil doen, ik kan het gewoon opdat moment niet, en ik heb moeite om dat aan te geven..Ik heb super lieve vriendinnen, maar over mijn astma kan ik zelf niet goed praten en hou ik het meer voor mezelf..en wel heb ik het idee dat veel mensen niet weten wat het nu is en inhoud..dat maakt met voor mij iig wel moeilijk..

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 20:06 uur

Hallo Nina,

Ik had de longarts gebeld en ik kon komen volgens de secretaresse.

Hij was niet blij mij weer te zien, maar ja....ik kon toch niet zo blijven.

Wat mij het meest verbaasd is dat ik niet piepte wanneer hij mijn longen met de stestoscoop luisterde.

Ik voel me zwak enz., maar geen gepiep.

Ik gebruik, Symbicort...nou moet ik deze 3 maal gebruiken per dag een puf en ik kreeg Pulmicort daarbij  2 keer een puf.
Ik gebruik al theolair eenmaal daags.

Ik vroeg hem waarom de medicijnene niet goed werken, hij zei dat het niet zo is dat ze niet werken, maar dat er bij mij geen balans is en die moeten we dan vinden. Nu moet ik over 2 weken terug.

Het is niet leuk, mijn gezicht was bleek en iedereen staarde mij aan.....lastig gedoe allemaal  ;(
Ik weet wel, ik ben ziek, het moet mij niet schelen hoe ik eruit zag, maar dat anderen je aan blijven staren.....dat is zo vervelend allemaal. ik vond dat ik dan ouder uitzag.... ;(

Ik heb direkt bij thuiskomst de Pulmicort gebruikt, en nu voel ik mij ietjes beter.

Groetjes,

Marianne

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 20:59 uur

Hoi Marianne,

Theolair gebruik je als je benauwd bent? Tja, raar dat de longarts niks kon horen... Pulmicort is een ontstekingsremmer, deze kan niet direct verlichting geven. Het is een middel wat na lange tijd werkt. Symbicort is een combinatie van Pulmicort en Oxis. Je gebruikt nu 5x pulmicort en 3x Oxis. Ik hoop dat de extra ontstekingsremmers gaan werken. Maar ik snap nou niet helemaal wat voor medicatie je neemt als je benauwd bent?

Ik zie er momenteel ook belabberd uit hoor, dusse join the club  :+

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 21:13 uur

Het is wel een goede vraag, Nina.

Die zijn de medicatie van de longarts, want volgens hem heb ik ook Astma naast COPD.

Dus ik heb 2 dingen zowel de Astma als de COPD.

Nou je het zegt, dan is geen van de medicatie dat ik gebruik, voor de benauwdheid?

Volgens de longarts moet juist de Symbicort die ontstekingsremmer is en ook net als Oxis is, moeten voor de benauwdheid zorgen.

Wat gebruik je voor benauwdheid?

Als ik soms in de spiegel kijk, wanneer ik benauwd ben, wel dan word ik nog zieker van.....verschrikkelijk! :o  :@

Groetjes.

Marianne

Login of registreer om te reageren