Na hoeveel tijd zie je een verbetering na gebruik van medicijnen?

12-08-2006 om 14:43 uur

Hallo,

Ik gebruik al een week de volgende medicijnen:
Theolair 250 mg eenmaal daags, Symbicort, Ventolin wanneer nodig, maar ondanks ik trouw de medicijnen inneem, ik
heb dezelfde benauwdheid, veel slijm  en ongelooflijk veel pijn op de borst.

Denken jullie dat ik de longarts moet bellen voor een eerdere afspraak? Moet ik het nog een paar dagen aankijken?

Ik heb over een maand een afspraak, maar ik voel dat het niet gaat, geen verbetering.

Ik denk dat ik de huisarts ga opbellen om aan een vernevelmachine te zitten. Hij heeft zo'n machine in zijn praktijk.

Enig advies a.u.b.

Groetjes,

Marianne

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 16:39 uur

Hoi Marianne,

Meestal duurt het wel een maand voordat je nieuwe medicijnen echt goed aanslaan, en na 2 weken moet je echt verschil merken. In ieder geval dat was zo toen ik Flixotide kreeg (van geen medicijnen) en daarna kreeg ik Seretide. Ik merkte bij de Flixotide na een maand of twee nóg geen verschil en toen mocht ik gelukkig Seretide. Dat gaat heel goed. Je kan natuurlijk ook even bellen met een verpleegkundige, om te overleggen!

Succes en sterkte!

Wendy

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 16:51 uur

Hoi Marianne,

Theolair is een (ietwat verouderde) luchtwegverwijder, die eigenlijk alleen maar goed werkt als de spiegel in je bloed goed is (Luistert nogal nauw). Hebben ze je spiegel al gecontroleerd? Ik weet nog uit de tijd dat ik het gebruikte dat het best vrij snel een duidelijk effect had op mijn benauwdheid. Ventolin moet natuurlijk gelijk binnen een paar minuten een merkbaar effect hebben en van de Symbicort moet je eigenlijk ook direct wel effect hebben door de langwerkende luchtwegverwijder die erin zit (oxis). De ontstekingsremmer heeft inderdaad wel wat langer de tijd nodig om zijn werk te gaan doen, maar binnen een maand moet toch wel duidelijk zijn of het iets doet of niet.

Als ik jou goed begrijp ben je nog net zo benauwd als toen je begon met je medicatie, dit lijkt me niet de bedoeling, misschien dat je kortdurend prednison nodig hebt om de ergste klachten op te heffen. Ik zou dus zo snel mogelijk contact opnemen met je behandelend arts als ik jou was.

Sterkte!

Groetjes, Gabrielle

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 00:19 uur

ik heb ook even een vraag over de tijd van verbeteringen/veranderingen van medicijngebruik...
ik ben vrijdag, op doktersadvies, overgestapt van flixotide 250 (2 x 2 daags) naar Seretide 50/250 (1 x 2 daags). Daarnaast houd ik de Ventolin... Maar nu is mijn vraag, wanneer zou ik veranderingen / die omschakeling moeten merken? aangezien ik nu toch 500 mg minder per dag flixotide krijg...

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 10:12 uur

Hoi Mdijk,

Ik ben ook overgestapt van Flixotide 250 (2x, 2xdaags), maar dan wel naar Seretide 500/50 (1x, 2 keer daags). Ik merkte bij de Seretide na een week al dat ik me al beter voelde, ik denk dat dit vooral kwam door de langwerkende luchtwegverwijderaar. Na een maand was het echt een verademing dat ik maar 2 keer Ventolin nog nodig had gehad. En nu, na 2 maanden lijkt het wel alsof ik helemaal geen astma heb (behalve op momenten dat ik in de rook zit, hoewel dat ook minder erg is dan voor de seretide). Ik voel me er nu dus echt heel goed bij. Ben benieuwd wanneer je verschil merkt, en of je minder Ventolin nodig hebt, daar merk je het natuurlijk ook aan.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 11:07 uur

hoi wendy,
bedankt voor je reactie! mooi dat je nu er bijna geen last meer van hebt ^O^!! Toen ik vrijdag overschakelde had ik die dag nog 3 keer ventolin nodig en en de dagen erna werd het wel minder. Het Ventolin gebruik was bij mij erg wisselend, de ene week helemaal niet en de andere week weer veel. Vandaag heb ik nog niets gebruikt dus ik denk wel dat die langwerkende luchtverwijderaar bij mij helpt! Misschien is het voor de reactie op de minder flixotide nog wel iets te vroeg aangezien die lang werkt en ik het ook al zo'n 3 jaar dagelijks gebruik...
bedankt voor je reactie!
Mariska

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 11:54 uur

Hoi Mariska,

Ik had daarvoor ook vaak Ventolin nodig, ook wel eens 3 keer op een dag, maar in ieder geval élke dag wel 1 keer. De overstap naar Seretide zag ik dus wel aankomen, maar ik was er erg blij mee, ik had sowieso al het idee dat het iets voor mij zou zijn. Ik ben inderdaad heel blij dat ik nu echt bijna helemaal geen last meer heb! Ik gebruikte de Flixotide pas een half jaar, maar het werkte alleen de eerst maand goed, daarna kreeg ik alleen maar weer meer last.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 12:04 uur

hoi wendy,
de seretide is dan zeker een goeie stap geweest :)!
Ik gebruik Flixotide in totaal al 11 jaar maar toen ik nog jonger was dacht ik soms wel zonder te kunnen...maar ja dan kom je altijd na een poosje weer van de koude kermis thuis ;) Nu wilde de HA denk ik eens gaan proberen te minderen aangezien ik het al zo lang gebruik. We wachten gewoon af! Ik ga nu eerst ff lekker een midweekje weg en dan zien we het vanzelf wel... moet daarna voor het eerst een longfunctietest ondergaan :?
Groetjes en bedankt voor je reactie!
Mariska

Login of registreer om te reageren
14-08-2006 om 17:27 uur

hallo,

dat niet innemen van medicijnen ken ik wel  :@tjaa misschien toch de pubertijd ? :P
zelf ben ik nu ong. 2jaar serieus met me medicijnen voorheen wou ik nog wel eens als ik bijv. bij een vriendin sliep niks van medicijnen weten  :+ maar daar ben ik nu gelukkig over heen  :Y
maar onder tussen ben ik ook al meerdere keren weer van medicijnen veranderd mede omdat de flixotide die ik gebruikte ( 2x2 flixotide 250) niet meer het gewenste effect had en dus heel vaak benauwd was :Y nu gebruik ik seretide (50/250) en gaat het al iets beter maar nog steeds niet goed  :Nmaar dat komt wel!!
alvast veel succes met je longfunctie!! en natuurlijk veel plezier met je midweekje :Y

groetjes samantha

Login of registreer om te reageren
18-08-2006 om 23:18 uur

hoi samantha!
zo ik ben weer terug van een lekker midweekje fiesland!!! was echt ff lekker bijkomen!
wat je zegt over de puberteit klopt wel :P haahaa hoort erbij hé! ben nu 21 dus is dat over! :+
hopelijk gaat het met jou ook steeds beter want het is echt beroerd als je medicijnen niet werken... ik merk wel, nu ik de seretide een weekje gebruik, dat ik minder ventolin nodig heb *O* ben nu al een paar dagen zonder!!
groetjes mariska

Login of registreer om te reageren