Seborroisch eczeem

11-08-2006 om 20:07 uur

Ik heb al enkele jaren last van seborroisch eczeem. Een aantal jaar geleden ben ik begonnen met Ketocanazol, de shampoo. Sinds een jaar heb ik daar de lotion Locoïd bij gekregen en de zalf, miconazolnitraat/hydrocortison extra bij gekregen.
Vandaag moest ik naar de HA en zei dat het eczeem niet meer onder controle was. Nu heb ik Topicorte (dan vervallen de ketoconazol en de locoid) gekregen :? Heeft iemand daar ervaring mee?

Login of registreer om te reageren
12-08-2006 om 09:25 uur

topicorte is ook een corticosteroid. in principe moet je dit soort dingen niet al te lang gebruiken. is er ooit een krabseltje van de huid gemaakt? om te controleren of het inderdaad (nog steeds) om seborroisch eczeem gaat? het middel dat je hebt gekregen is sterker dan de vorige. eigenlijk valt dit middel in de sterkst werkzame categorie. hoger gaat het dus niet qua steroid sterkte. wat heb je nog meer geprobeerd in het verleden? want je hebt er dus al langer last van lees ik.

Login of registreer om te reageren
12-08-2006 om 19:38 uur

hoi, bedankt voor de reactie!
er is bij mij geen krabseltje van de huid gemaakt... maar zover ik het kan zien weet ik vrijwel zeker dat het nog steeds om seborroisch eczeem gaat.
Hoe lang ik het al heb? Achteraf gezien al een jaar of 6. Maar sinds een jaar of 4 loop ik er voor bij de HA. Toen had ik het nog alleen op mijn hoofdhuid en heb ik anti-roos shampoos bij de vleet geprobeerd maar niets hielp. Daarna ben ik aan de Ketocanazol begonnen en was het goed onder controle.

Maar na een paar jaar breidde het zich steeds verder uit. Ook mijn wenkbrauwen maar daar moest ik maar gewone zalf op smeren. Sinds vorig jaar heb ik die zalf gekregen voor de plekken in mijn gezicht, dit waren ondertussen; voorhoofd, wenkbrauwen en wangen. Omdat de 'roos' toen ook niet langer onder controle was heb ik er Locoïd bij gekregen.

Maar nu, bijna een jaar verder, is het ook daarmee niet erg onder controle en heb ik dus die Topicorte gekregen voor mijn hoofdhuid. Het was wel weg als ik het gebruikte maar ik kon het absoluut geen 1 keer overslaan want dan zat ik er gelijk weer helemaal onder. Door die Ketocanazol kreeg ik ontzettend vet haar en moest ik mijn haren om de 2 dagen wassen, met dus weer ketocanazol omdat het anders weer terug kwam....
Maar ook de plekken in mijn gezicht breidden zich steeds verder uit, nu zit het op mijn voorhoofd, wenkbrauwen, op oogleden, in/achter oren, neusvleugels en mijn wangen. Die moet ik allemaal bestrijden met dezelfde zalf als eerst (miconazolnitraat/hydrocortison).

Het is een heel verhaal geworden, maar hopelijk wordt hierdoor het een en ander duidelijker  :s) De HA heeft mij niet verteld dat dit een nog sterker middel is en ook niet hoelang ik het mag gebruiken... ik heb 2 keer 15 gram meegekregen dus het is wel voor een poosje  :?

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 09:28 uur

Kan iemand vertellen welk soort exceem dit is?
Ons dochtertje heeft sinds een paar maanden last van jeuk op de hoofdhuid, zeker zodra ze wat zweet. Ze krabt het gewoon open. Ze komt bij de jeuk zelf vragen om jeukstillende druppels.
Heb zalf gekregen maar zodra ik stop, komt de jeuk terug. We hebben reeds shampo die jeukstillend en hervettend is van een merk waarvan we zeker zijn dat ze het verdraaagt.

Caro

Login of registreer om te reageren
13-08-2006 om 09:49 uur

hoi caro
ik heb even de preziese omschrijving opgezocht:

Hoe kunt u seborroïsch eczeem herkennen?
De huid is rood en er zitten gele, vettige schilfers op, vooral tussen de haren, op de haargrens, in de wenkbrauwen en achter de oren. Seborroïsch eczeem kan jeuk veroorzaken.

Wat is seborroïsch eczeem?
Seborroïsch eczeem is een onschuldige aandoening die vooral in het gezicht, op het behaarde hoofd en achter de oren voorkomt. Het huidvet van mensen met seborroïsch eczeem is anders dan bij mensen zonder deze aandoening. Hierdoor groeien de gistcellen op de huid harder. Iedereen heeft die overigens, maar in grote aantallen kunnen ze de huid irriteren.
Seborroïsch eczeem wordt soms erger als gevolg van stress, kou, droogte, gebruik van veel zeep en door het dragen van mutsen en petten. Het is niet besmettelijk. De aandoening komt na een eventuele behandeling vaak weer terug: de gistcellen blijven immers aanwezig.
Soms komt seborroïsch eczeem ook bij zuigelingen voor. Dat wordt 'berg' genoemd, en verdwijnt meestal binnen een paar weken tot maanden vanzelf.

Bij mij is het begonnen met schilfers op de hoofdhuid, en ik dacht dat het roos was. Bij je dochtertje, zitten daar ook schilfers op de hoofdhuid?

Login of registreer om te reageren
23-08-2006 om 23:26 uur

Ik heb nog even een vraagje over Topicorte: Heeft iemand ervaring met Topicorte smeren op de hoofdhuid?

Ik vind het namelijk erg lastig om die zalf ook werkelijk op mijn hoofdhuid te krijgen... Ik heb half lang haar en dan vind ik het vrij ingewikkeld... aan de voorkant lukt het nog wel aardig maar de achterkant is hopeloos, want je mag ook weer niet met dat tuitje je hoofdhuid aanraken volgens de bijsluiter. Hoe lossen jullie dat op?
Groetjes Mariska

Login of registreer om te reageren
Moderator
23-08-2006 om 23:31 uur

o ja ik krijg gelijk jeuk als ik eraan denk.
ik had dit vroeger ook heel erg...

Login of registreer om te reageren
23-08-2006 om 23:53 uur

hoi gwenny,
heb je het nu niet meer? ik heb het ondertussen een jaar of 6, maar het wordt steeds erger -O-
heb van alles geprobeerd, sinds een aantal jaar ketoconazol gebruikt, werkte super! Maar nu niet meer! (Een aantal posts hierboven kun je alles lezen als je zin hebt ;))
En heb nu dus die topicorte... sja werkt wel maar is beetje lastig!! en om nou steeds m'n ouders om hulp te vragen :? moet het zelf ook kunnen!!
groetjes mariska

Login of registreer om te reageren
Moderator
24-08-2006 om 14:01 uur

Nee nu niet meer best raar eigenlijk want ze zeiden dat t alleen maar erger zou worden en dat het ook in mn gezicht zou komen bij mij had het zich beperkt tot mn hoofdhuid en achter mn oren.
Ik gebruikte altijd de spiegel in de ouche en mn passpiegel zodat ik in spiegelbeeld kon kijken om het er netjes op te krijgen.
Succes

Login of registreer om te reageren
24-09-2006 om 23:52 uur

hoi gwenny
sorry dat ik nu pas reageer...
ik heb het inmiddels al vele malen voor de spiegel geprobeerd en ik moet zeggen dat oefening baart kunst! :+ het lukt nu nog niet echt super maar dat nemen we voor lief...
ik probeer topicorte af te bouwen.... alleen de afgelopen week werd ik gek van de jeuk en schilfers op mijn hoofdhuid >:( had nog een flesje ketoconazol staan dus heb ik die eerst maar weer eens gebruikt! ik gebruik het liefst een zo laag mogelijke klasse ;) na 1x is mn huid niet 'schoon' maar wel sterk verbeterd.. samen met locoid wil ik het onder controle zien te houden en evt weer terug naar topicorte!
je hebt echt geluk dat het niet in je gezicht zit! bij mij is het nu alweer verder uitgebreid... om gek van te worden >:(
zo langzamerhand zit ik toch eens te denken aan een doorverwijzing, naar een dermatoloog... mn huisarts schrijft als ik kom gewoon weer een hogere klasse voor... maar ja ik weet ook niet of dat wel zo goed is  :? wanneer zouden ze je kunnen door verwijzen?
groetjes Mariska

Login of registreer om te reageren
19-07-2007 om 12:35 uur

Hee,

Ik heb dit waarschijnlijk ook. Ben gister bij de HA geweest en ze denkt ook aan Seborroisch eczeem. Alleen heb ik juist zo'n giga droge huid, en heb helemaal geen last van vette schilfers, alleen hele droge witte schilfertjes. Dus vroeg me af of het dit dan wel kon zijn of dat ik toch ergens anders aan moet gaan denken. Krijg nu wel zalf die Ketaconozol ofzoiets.
het zit bij mij vooral op mijn kin, bij de mondhoeken, bij mijn neus..daar is het het ergste en verder dan ook beetje op mijn wangen/voorhoofd maar dat is heel weinig.

Kus

Login of registreer om te reageren