theolair

24-11-2013 om 12:33 uur

mijn apotheker heb geen theolair meer. nu wil ik het deze week afbouwen met die paar die ik nog heb. ik heb geen andere medicijnen voor mijn copd. heeft iemand daar al eens  problemen mee gehad als ze stoppen met de theolair.  ik gebruik het medicijn al 22 jaar en blijf redelijk stabiel. 

Login of registreer om te reageren
24-11-2013 om 22:12 uur
Reactie op kath

mijn apotheker heb geen theolair meer. nu wil ik het deze week afbouwen met die paar die ik nog heb. ik heb geen andere medicijnen voor mijn copd. heeft iemand daar al eens  problemen mee gehad als ze stoppen met de theolair.  ik gebruik het medicijn al 22 jaar en blijf redelijk stabiel.   

In 1 of 2 weken medicatie afbouwen is vaak(bij hogere doseringen) niet verstandig.
Wanneer je een hogere dosering van medicatie gebruikt is afbouwen adhv een schema noodzakelijk om bijwerkingen te voorkomen.
Zo verlaag je de dosering in week 1 een stapje, in week 2 nog een stapje enzovoort.

Ik ben niet goed bekend met COPD, maar zou je de longarts of huisarts niet kunnen vragen om een vervanging van de theolair?
Heb zelf geen ervaring met theolair.

Je schrijft dat je al 22 jaar theolair gebruikt en redelijk stabiel blijft.
Is het dan verstandig om de relatieve stabiliteit op het spel te zetten voor het stoppen met medicatie?

Mijn oma heeft COPD, stopt regelmatig met haar medicatie, maar komt dan telkens terug weer bij de LA terecht met extra klachten en verslechtering van de lichamelijke conditie.
Ik probeer haar telkens opnieuw te motiveren om de medicatie te blijven gebruiken om verslechtering van de lichamelijke conditie tegen te gaan.
Mogelijk vindt je zelf dat het allemaal wel meevalt, maar vergeet niet dat je niet "zomaar" medicatie voorgeschreven krijgt.

Login of registreer om te reageren
24-11-2013 om 22:29 uur

Hoi,
Jij loopt dus tegen hetzelfde probleem aan als ik... De theolair is weer niet leverbaar vanwege problemen in het produktieproces. Gelukkig heb ik na stad en land afbellen nog een voorraad kunnen bemachtigen. Een aantal jaar geleden lukte dit niet en moest ik ook noodgedwongen (tijdelijk) stoppen.  Van mijn longarts mocht dit toen in een keer. Afbouwen had volgens haar ook geen zin omdat theolair alleen maar werkt bij een voldoende hoge spiegel in het bloed. Zodra je een tablet minder neemt is de spiegel te laag en doet het niks meer.
Blijft natuurlijk voor jou de vraag of je helemaal zonder medicatie kunt of dat je beter een alternatief kunt gebruiken. Dit zou ik als ik jou was even met je arts overleggen. Succes!

Login of registreer om te reageren
26-11-2013 om 17:43 uur

@Kath
Als je geen andere medicijnen hebt voor je COPD zou ik eens met je arts gaan praten of je Theolair wel echt nodig hebt , meestal wordt het als aanvulling gegeven. Inhalers of zo, Theolair is best een heftig middel, dus als andere medicijnen ook voldoende werken zou ik, in overleg , stoppen.

Login of registreer om te reageren
26-11-2013 om 18:01 uur

Eerst liep ik voor de controles bij de Longarts, omdat het nu allemaal vrij stabiel is ben ik overgestapt naar de longverpleegkundige bij de huisartsenpraktijk. Mijn vraag aan jullie is: wordt jullie bloed weleens gecontroleerd op het theofyline gehalte?

En de longarts deed ook 1x in de 5 jr. botscan ivm corticosterioden gebruik (inhalers)
Hoor graag van jullie

Login of registreer om te reageren