Tijdstippen medicatie

16-11-2013 om 14:25 uur

Gisteren naar de huisarts geweest op controle. Longen waren oke.
Heb van de huisarts - in afwachting van akkoord van ziekenfonds - seebri capsules om te puffen mee gekregen.
Mijn vraag is nu van: wanneer puff ik dit en dat en neem ik die pil?
Ik moet 2x per dag 2x puffen met univair, 1x met seebri en nog 1x een pil montelukast.
Ik veronderstel dat het belangrijk is dat ik de inname van medicatie spreid of niet?
Weet het niet goed. Hebben jullie hier enige ervaring mee? Wat is het beste of maakt het niet uit?

Grtjs,

Marleen

Login of registreer om te reageren
16-11-2013 om 17:22 uur

Hallo Marleen, ook ik gebruik puffen en medicijn voor mijn astmatische bronchitis. De tijd die moet zitten meende ik is ongeveer 12 uren. 's Morgens na het ontbijt neem ik mijn medicijnen in en puf ik. 's Avonds na het eten doe ik het weer. Die 12 uren komen niet helemaal overeen. De montelulkast neem ik in als ik naar bed ga. P.

Login of registreer om te reageren
16-11-2013 om 17:52 uur

Waarom heeft jouw huisarts of apotheker niet even de moeite genomen om jou alles duidelijk uit te leggen? Zoals de manier om te inhaleren e.d?  :X

Login of registreer om te reageren
16-11-2013 om 19:40 uur

Ik vind ook dat de huisarts, praktijkondersteuner en de apotheek je deze uitleg moeten geven.

Het is belangrijk om eerst een luchtwegverwijder te nemen en daarna even te laten inwerken en daarna de onderhoudsmedicatie.

De montelukast neem je voor het slapen gaan, zou ik zeggen.

Sterkte, maar ga met deze vraag terug naar degene die het heeft voorgeschreven, want om de middelen goed binnen te krijgen heb je een goede inhalatietechniek nodig, die gecontroleerd hoort te worden.

Jippie

Login of registreer om te reageren
16-11-2013 om 19:51 uur

Montelukast moet je (tenzij je een ander advies gekregen hebt) voor het slapen innemen. Seebri werkt volgens mij 24 uur, toch? Dan zou ik die 's ochtends nemen als je osptaat of 's avonds als je gaat slapen, wat voor jou het handigst is. Sta je altijd op dezelfde tijd op of ga je altijd op een vaste tijd slapen, dat is handig om aan te denken? Inuvair werkt 12 uur dus dat moet je om de 12 uur nemen als je twee keer per dag puft, bijvoorbeeld 's ochtends om zeven uur en 's avonds om zeven uur maar ook dat hangt af van jouw dagritme.

Login of registreer om te reageren
17-11-2013 om 09:19 uur

Bedankt allemaal voor de informatie.
Even ter verduidelijking: de huisarts heeft mij wel degelijk uitgelegd hoe ik moet puffen. Ik heb het trouwens daar ter plaatse met de seebri die hij mij gegeven heeft gedaan.
Ik had gisteren ineens zoiets van: help, wat wanneer is het beste?
Nog een fijne zondag.

Grtjs,

Marleen

Login of registreer om te reageren