Dodelijke sigaret verdient bijsluiter

14-11-2013 om 21:56 uur

Vanaf 1 januari 2014 mogen kinderen geen sigaretten meer kopen: de eerste Kamer stemde dinsdag in met de verhoging van de leeftijdsgrens naar 18 jaar voor de verkoop van tabak. Een goede zaak, maar het Longfonds pleit voor meer informatie, zodat 18-jarigen beseffen waar ze aan beginnen. Directeur Michael Rutgers: ‘Op een pot pindakaas staat precies wat er in zit.  Op een pakje sigaretten, met zoveel gezondheidsrisico’s, ontbreekt deze informatie. Dat is bizar. We willen daarom een bijsluiter voor sigaretten.’

https://www.longfonds.nl/sites/default/files/styles/newsdetailpage/public/nieuws/bijsluiter%20groot.jpg?itok=AcdXBvXe

Vanaf 1 januari 2014 wordt de leeftijdsgrens voor de verkoop van tabak van 16 naar 18 jaar verhoogd, om het roken door jongeren te ontmoedigen. Rutgers: "Op elk product dat je consumeert, staat exact wat er in zit. Op een pakje sigaretten niet. Een 18-jarige moet zich bewust zijn van de risico’s voordat hij of zij een eerste sigaret opsteekt."

Op dit moment beginnen 7 van de 10 rokers voor hun 18e. Vaak al op 14 of 15-jarige leeftijd. Rutgers: "Hoe jonger kinderen zijn als ze gaan roken, hoe groter de kans dat ze hun hele leven verslaafd blijven, met alle gezondheidsrisico’s van dien."

Gezonde longen
Tabaksrook bevat 6000 chemische stoffen, zoals rattengif, verfverdunner en chroom. Er is geen enkel product op de markt waar zoveel troep in zit. Het pakje is te klein om het allemaal op te vermelden, daarom heeft het Longfonds een bijsluiter gemaakt. De bijsluiter is te vinden op longfonds.nl/sigaret.

Roken en meeroken zijn de belangrijkste oorzaken van gezondheidsverlies in Nederland. Eén op de drie rokers krijgt de dodelijke longziekte COPD en één op de zeven rokers krijgt longkanker. Elk jaar sterven er in ons land meer dan 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. ‘We willen niet dat kinderen beginnen met roken. Gezonde longen moeten gezond blijven’, aldus Rutgers.

Zit dat er echt in?
Want wat zit er nou eigenlijk in een sigaret? Om jongeren dit zelf te laten ontdekken, werkt het Longfonds samen met de Keuringsdienst van Waarde op de site zitdaterechtin.nl. Rutgers: ‘Ouders kunnen de filmpjes op de site gebruiken om met hun tieners over roken te praten.’

Bron

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 21:31 uur

Hoe kan het zijn dat e-liquid een kindveilige sluiting moet hebben en een baal sjek van 30 gram niet?

Hoe kan het zijn dat een flesje e-liquid voelbare veiligheidssymbolen moet hebben en een pakje peuken niet?

Hoe kan het zijn dat e-liquid een maximum hoeveelheid heeft en een pakje sigaretten een minimum?

Wat is dit voor waanzin?

De TPD en zeker art 18 (20 nu geloof ik) is een door de tabakslobby ontworpen draak om mensen vooral aan de tabak te houden, een schande is het.

Login of registreer om te reageren
Moderator
04-03-2014 om 22:54 uur

Wat ik mij afvraag kan er verbaliserend worden opgetreden tegen minderjarigen die roken?

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:59 uur
Reactie op trijnko

Wat ik mij afvraag kan er verbaliserend worden opgetreden tegen minderjarigen die roken?

Neen.
Het bezit en gebruik van sigaretten wordt door deze regelgeving niet beinvloedt, alleen de verkoop.
Dit is overigens bij alcohol (ook in de Nix18 campagne) niet anders, tenminste in 9 van de 10 gemeentes.

De website van de Jurofoon geeft overigens ook alleen aan dat bezit van alcohol strafbaar gesteld is, niet het bezit van tabak: https://www.jurofoon.nl/nieuws/7001-geen-alcohol-of-tabak-beneden-18-ja…

Login of registreer om te reageren