Verergering longklachten en bijwerkingen prednison

02-08-2006 om 22:28 uur

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben 27 jaar en heb al van kleins af aan astma/astmatische bronchitus. In de afgelopen 6 maanden zijn mijn klachten dusdanig verergerd dat mijn "normale" functioneren behoorlijk aantast. In december heb ik een longtest gehad en kreeg als uitslag "goed". In de afgelopen 6 maanden heb ik 3 keer een antibiiotica kuur en 3 keer een prednison stoot kuur gehad. Afgelopen week wederom een longfunctietest gehad waarvan ik de uitslag nog moet krijgen. Op mijn vraag waar die test nu goed voor was werd gezegd dat er word gekeken naar mijn reaktie op ventoline en wat mijn longinhoud is. Nu ben ik dus bang dat ik wederom weer te horen krijg dat mijn test "goed" is en weer naar huis wordt gestuurd en door mag blijven sukkelen. Mijn ventonline verbruik is ontzettend omhoog gegaan en ik ben toch zeker wel meer dan de helft van de dag kortademig.
Na mijn laatste stootkuur, nu 2 weken geleden, ben ik welliefst 7 kilo aangekomen! Ik pas niet meer in mijn kleren en mijn lijf doet zeer. Volgens mijn arts zijn dit bijwerkingen van de prednison en laat het hier verder bij. Ik heb een buik waar je u tegen zegt en behoorlijke vetophopingen in mijn bovenbenen. Ook heb ik infecties in mijn mond gekregen na de stootkuur. Ook dit zou een bijwerking zijn en mijn arts zei dat deze infectie waarschijnlijk ook in mijn darmen zit.Ik word er een beetje moedeloos van. Is het toenemen van het gewicht inderdaad een gevolg van de prednison? En wat kan ik doen als mijn arts mij wederom weer naar huis stuurt als blijkt dat de longtest "goed"is??
Ik voel zelf wel na al die jaren dat mijn astma verergerd en zou graag eens willen weten wat er nu aan de hand is.

Ik hoop op advies :) :)

Groetjes
Larissa

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 14:30 uur

hoi Larissa,
ik heb in februari een prednison kuur van 21 dagen gehad vanwege een zware bronchitis en een sinusinfectie.
ik heb daar antibiotica bijgekregen.
ik ben nu nog niet op mijn gewicht die ik had voor ik de prednison kreeg.
prednison heeft als bijwerking dat je helemaal opgeblazen word, bij wijze van spreken dan he.
ik heb ook een hele dikke buik daar door gekregen.
en een dikke kop (ff op zijn plat gezegd)
van die wondjes in de mond kan ik niks zeggen.
alleen dat ik door de prednison kei veel ging eten en drinken.
verder vind ik dat je je arts erop moet aanspreken als je het niet vertrouwd.
als het niet goed gaat met mijn astma bel ik mijn LA op en mag ik meestal binnen een week komen.
moet ik wel zeggen ik heb een heel moeilijk instelbare astma die 20 jaar verwaarloosd is door mijn oude HA. kom jij bij een longarts of doet jouw huisarts alles??
ik ben via via bij mijn longarts tereg gekomen. toen mijn HA de brief van de longarts kreeg belde ze mij op om te vragen hoe ik daar terecht ben gekomen.
maar ik zou als ik jou was gewoon op de man af vragen wat er loos is en zeggen dat je een uitgebreide uitleg wil.
hopelijk heb je hier wat aan.
groetjes natasja

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 15:44 uur

Hoi Natasja!

Dan je wel voor je reaktie, werd vandaag nog wanhopiger.
Uitslag van de longtest terug. Was niet veel verandering en mijn longinhoud schijnt goed te zijn. Nu wil mijn huisarts 2 maanden wachten en me dan op een kuur zetten van ( iets met een c..) cortez...nog wat..ik vroeg wat dat was en ze zei ook een soort prednison. Na die kuur moet ik weer een longtest doen.Wederom gevraagd over de bijwerkingen van de prednison en ze zei dat maar gedroogde pruimen moest gaan eten en veel drinken vanwege mijn darmen. Bevredigend antwoord vind je niet? :N Persoonlijk sta ik niet achter die kuur die ze wil geven en ik denk er ook over om dat niet te doen. Ik heb het idee dat die hele kuur bij mij geen zin heeft en ze zei ook dat ik daarvan ook weer kilo's aankom. Is die buik bij jou ook plots gekomen? En al tijdens de kuur of ook erna? Ik trek het niet om met die bijwerkingen die ik eventueel weer zou krijgen om te gaan. Als ik nu het idee had dat het ook echt hielp was het wat anders. Ik heb vroeger bij de longarts gelopen maar dan praat je al over een jaar of 10 geleden. Ik zit eraan te denken om een verwijskaart te halen voor de longarts. Ik kan mezelf wel vol blijven proppen met medicijnen maar op een gegeven moment heb je er genoeg van. Zodra de medijnen op zijn heb je je oude klachten weer terug. Moet zeggen dat de benauwdheid gelukkig minder is geworden en kan ik het redelijk onder controle houden met de serotide 2 maal daags en ventoline.Komt vast ook met de weersomstandigheden e.d.

Groetjes
Larissa

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 15:46 uur

Nog even iets, over het meer eten nu je het zegt..ik heb de hele dag honger! Ik los het gelukkig op met veel fruit eten en gezonde dingen ( voordeel is dat ik dat ook echt lekker vind, voorheen "snaaide"ik ook niet veel

Larissa

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 15:50 uur

hoi larissa,
misschien wil je huisarts je corticosteroide geven?
ik weet het niet
maar mijn buik kwam al toen ik met de prednison aan gang was.
maar ik vind dat je HA het er makkelijk vanaf maakt.
eet maar pruimen en drink maar meer water.
ik drink heel veel maar dat zijn de bijwerkingen van de medicijnen.
ik zou als ik jou was toch een verwijskaart vragen.
voor een second opinion.
ik ben bij mijn longarts gekomen via de anastasist (of zo iets)
die durfde mij niet onder zeil te maken zonder een LA gesproken te hebben over mij.
en toen is bij mij het euvel begonnen.
ik kom gemiddeld 2 keer per maand in het ziekenhuis.
ik hoop dat je eruit kunt komen met de HA en eventueel een LA.
want altijd maar weer andere medicijnen proberen is ook nie goed he
sterkte
grtjs natas

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 16:02 uur

Hoi Natasja,

Yep dat is hem, coticosteriode! Ze zei dat ik daar niet beter van kan ademen en dan maar meer een longtest..jah...Ik zit hier op het forum te snuffelen en kom allemaal verhalen van mensen over medicijnen tegen die ik helemaal niet ken, zoals singulair ofzoiets? Schijnt minder heftig te zijn dan prednison omdat dat geen corticosterioide zou bevatten..nou dan weet ik al weer genoeg als mijn huisarts zo'n kuur wil voorschreven. Ik drink ook veel maar dat helpt ook niet en precies wat je zegt als het bijwerkingen zijn wat moet je dan doen...ook heb ik steeds schimmelinfecties van de kuurtjes en daar wordt je ook niet vrolijk van! Ik ga denk ik inderdaad maar een verwijskaart halen voor de longarts, lijkt mij een veel beter plan!Ik ga morgenochtend gelijk bellen! Hoop nog op een reaktie van Frans Krouwels, even kijken wat hij er van zegt.

Dank je wel voor je reakties! Ben er erg blij mee! :Y :Y

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 16:19 uur

Hoi Larissa,

Ik heb nog niet zo lang geleden een kuur van 14 dagen prednisolon gehad. Ook ik had gigantische vreetbuien en ik had erg veel dorst. In totaal ben ik ruim 4 kilo aangekomen (het meest op mn buik en in mn gezicht!), terwijl ik daarvoor aan het afslanken was! Schiet lekker op maar niet heus! Ik heb het toen aangekaart bij mijn HA en die zei dat het er alleen afging met sporten enzo. Ik ben daar nu mee begonnen en het zet nog niet veel zoden aan de dijk. Het duurt erg lang. Ik dacht dat het gewoon aan mij lag en dat het niet meer door die Prednisolon zou komen. Goed om te lezen dat er meer mensen zijn met hetzelfde probleem! Groetjes

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 16:47 uur

onze zoon gebruikt ook heel veel prednison. daar krijg je inderdaad zo.n opgeblazenbuik van. heel herkenbaar. gaat ook niet zo makkelijk weer weg.
ik zou als ik jou was vragen of je naar een longarts mag. die weer er altijd meer van.
rakker.

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 20:42 uur

Hai Rakker!

Ik heb het inderdaad vaker gehoord.Ik heb in het verleden ook wel eens prednison gehad( toen waren ze er niet zo happig op om te geven, nu om het minste geringste) maar eigenlijk nooit bijwerkingen gehad. Schijnt door het ouder worden en veranderen van je stofwisseling dat je het nu wel ineens kunt krijgen.
Ik ga morgen achter een verwijskaart aan voor de longarts :Y

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 20:54 uur

he groot gelijk. ik hoop dat het je lukt. maar dat horen we vast nog wel.
succes. rakker. :s)

Login of registreer om te reageren
03-08-2006 om 22:30 uur

Hoi Claudia!
Nee het ligt echt niet aan jou! Ik heb wel vaker prednison kuurtjes gehad in mijn leven maar dit is echt de eerste keer dat ik er zoveel van aangekomen ben. Heb dan ook wel al 3 stootkuren gehad dit jaar :N
Ik hoor idd van meer mensen dat het er zo langzaam vanaf gaat, echt niet top. Heb ook al een poos niet meer kunnen sporten door de zware benauwdheid. Ga binnenkort weer beginnen met fitness ( cardio voorlopig) en ik ga met een vriend trimzwemmen. Moet even kijken hoe dat gaat.Meestal reageer ik wel iets op chloorwater maar genruik dan even ventoline en dan gaat het goed. Jou HA geeft tenminste nog iets advies..ik moet maar droge pruimen gaan eten en veel drinken :? Ik heb de hele dag honger maar probeer gewoon vaste tijden te eten en als ik het echt niet meer trek ga ik aan het fruit. Ik vind het allemaal wel vreemd want ik slik al 2 weken geen prednison meer, hoe lang blijft dat eigenlijk werkzaam?
Mijn buik is het ergste, dan mijn gezicht ( is opgeblazen) en mijn bovenbenen beginnen ook aardig. Ik hoor echter geen mensen over de benen. Ik ben in totaal in 2 weken tijd iets van 7 a 8 kilo aangekomen  :N
Mijn HA wil me over 2 maanden ( om bij te komen van de prednison) een corticosteriodekuur (?)voorschijven en daarna weer een longtest.Volgens mij zit dat spul ook in prednison (?) mijn HA bevestigde dat maar ik heb gezegd dat ik het niet wil. Vind het prima om medicijnen te slikken als ik maar weet dat het zin heeft. Dit heeft geen nut. Mijn longtest was "goed" wat moet daar aan veranderen dan vraag ik me af.
Hey , veel succes met sporten en positief blijven denken ( probeer ik ook  :P) kilootjes gaan er wel weer af!!!

Login of registreer om te reageren