Meer ventolin nodig

10-09-2005 om 14:28 uur

Hoi allemaal. Ik studeer geneeskunde en zag dit vandaag in mijn boekje staan:

Behandeling met B2 receptoragonisten (ex salbutamol) kan leiden tot downregulatie van het aantal receptoren voor dit middel. ( wat in principe moet betekenen dat je langzaam maar zeker een hogere dosis nodig hebt voor dezelfde werking.

Heeft iemand hier dit zelf meegemaakt? Ik heb zelf nog steeds genoeg aan dezelfde dosis als vroeger als ik benauwd ben. Wel zijn de nevenwerkingen minder geworden. Laat even weten ik vind het een interessant onderwerp (misschien ga ik hier wel een soort onderzoek naar doen voor mijn studie )

Het verbaasde mij heel erg omdat ik dit wel eens gehoord had maar nooit echt dacht dat het waar was. Het is dus ECHT zaak om die ventolin alleen te gebruiken als het echt nodig is...

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 14:38 uur

hoi
is allemaal zo dubbel,want de heren artsen beweren dat dit (steeds meer nodig hebben)dus niet kan.maar heb via mijn dochter ook geneeskunde student,inderdaad meer van dit soort theorieen gehoort.
zo blijkt het gebruik van antiallergiemiddelen weer voor problemen met maagzuur te zorgen is bijkbaar bijwerking hiervan.gebruik daarvoor maagzuurremmer omeprazol.
zo stond ik er ook van te kijken dat het luisteren van de longen eigenlijk altijd zonder bh hoort te gebeuren om de longen goed te kunnen beordelen.het geluid van bh bandjes kan het geluid van infectie overstemmen,zo werd het in de opleiding ook verteld.
het is bij mij namelijk nog nooit gevragen om de bh uit te doen,vraag me af wat bij andere het geval is :?
marit

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 14:48 uur

Hmm wel heel opmerkelijk dit zeg! mij is ook nooit gevraagd om mn BH uit te doen! en laatst hoeste ik wel flink groen slijm op maar hoorde de dokter niets....maar in pricipe zou ze het gwoon niet goed kunne hebben gehoord :?(tgaat nu goed hoor dus het zal uiteindelijk wel meegevallen hebben) dat zou wel slecht zijn!

groetjes nina

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 15:01 uur
Reactie op nina

Hmm wel heel opmerkelijk dit zeg! mij is ook nooit gevraagd om mn BH uit te doen! en laatst hoeste ik wel flink groen slijm op maar hoorde de dokter niets....maar in pricipe zou ze het gwoon niet goed kunne hebben gehoord :?(tgaat nu goed hoor dus het zal uiteindelijk wel meegevallen hebben) dat zou wel slecht zijn!

groetjes nina

Is mij ook niet gevraagd hoor (en eigenlijk kan ik niet zeggen dat ik dat nou zo heel erg vind  :@ ). Maar als je er even over nadenkt kun je je idd wel voorstellen dat dat 'bijgeluiden' zou kunnen opleveren....

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 17:28 uur

Hoi Kivikkje,

Wat bedoel je met B2 recepteragonisten (ex salbutamol)? Bedoel je dan B2 receptoragonisten exlusief salbutamol? Want Ventolin is volgens mij salbutamol?
Ik heb zelf nog steeds genoeg aan 1 pufje bij benauwdheid. Dit kan ook komen doordat ik normaal gesproken niet zo veel Ventolin gebruik, op dit moment dus wel.

Lijkt me gaaf als je die theorieen zou kunnen onderzoeken, dat is echt nuttig onderzoek.

Groetjes

hilde

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 17:42 uur

ik bedoelde eigenlijk b2 receptor agonisten (bijvoorbeeld salbutamol) maar ik had het uit een engels boek overgenomen en dus ook de afkorting ex (example). hopelijk is het zo wat duidelijker

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 21:47 uur
Reactie op Kivikkje

ik bedoelde eigenlijk b2 receptor agonisten (bijvoorbeeld salbutamol) maar ik had het uit een engels boek overgenomen en dus ook de afkorting ex (example). hopelijk is het zo wat duidelijker

Helemaal duidelijk. :) Is er ook bekend na hoeveel deze 'gewenning' optreedt? Ik weet niet of gewenning het goede woord is, maar op een gegeven moment reageert het lichaam dus niet meer zo goed? Zijn er dan ook alternatieven voor deze gevallen of moeten mensen dan maar meer gaan inhaleren? Kortom, nog genoeg vragen waar waarschijnlijk voorlopig nog geen antwoord op komt. Ik hoop in ieder geval dat het voor mij nog lang duurt voordat ik meer ventolin nodig heb.

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 19:45 uur

Als mijn dochter benauwd is en het met de discus niet meer lukt om de salbutamol binnen te krijgen gaan we over op de paribpy. Maar ook wij merken dan dat op een bepaald moment de ventolin niet meer aanslaat. Het helpt dan gewoon niet meer het lijkt net alsof het lichaam er dan aan gewend is. meestal draait het dan op een ziekenhuisopname en/of prednisonkuur uit.

Login of registreer om te reageren
13-09-2005 om 21:36 uur

Wat ik wel merk bij mijn zoontje is zodra ik probeer af te bouwen hij weer benauwder wordt, en er dus eigenlijk niet af te bouwen valt, maar dit is dus de onderhoudsmedicatie. Nu gebruikt hij Seretide en dat is een combimiddel, maar zou het daar ook op slaan?

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 15:14 uur

Mijn artsen zeggen ook altijd dat het niet zo is dat je gewend raakt aan ventolin/ salbutamol/ brycanil en dat je dus niet steeds meer nodig hebt voor een goede werking. Zelf ervaar ik dat sinds mijn 15e (ongeveer) deze kortwerkende luchtwegverwijders beduidend minder werken, maar sindsdien is ook het soort benauwdheid verandert. Als ik echt merk dat ik piep (zeer zelden) EN op tijd ventolin in neem, werkt het nog wel. Maar drukkende benauwdheid bouwt zich langzaam op en tegen de tijd dat ik echt merk "ik heb het benauwd" dan werkt ventolin al niet meer goed. Je zou dan denken: te weinig lucht dus verkeerde inhalatie techniek, maar als het daaraan zou liggen zou ik ook problemen moeten krijgen met het inhaleren van de onderhoudsmedicatie? Aan de andere kant merk je daar weer veel langzamer het effect van als het niet zou werken.
Kortom: blijft voorlopig een vaag probleem, ik probeer ook uit te vinden wat de oorzaak is en neem daarom nu ook ventolin vóór een geplande inspanning, ook al heb ik het niet echt benauwd. Ik gebruikte ventolin vroeger altijd pas bij hevige benauwdheid en niet ter preventie van die situaties.
Het lijkt me ook een goed en interessant idee als je dat voor je studie zou kunnen onderzoeken en hou ons dan zeker op de hoogte!  :W Groetjes

Login of registreer om te reageren
19-09-2005 om 11:11 uur

Hallo,
Ik ben van mening dat je zelfs verslaafd kunt raken aan ventolin! Op dit moment heb ik het gevoel dat ik dat ben.. ik gebruik het standaard twee keer per dag en zo nodig nog vaker (kom meestal op 4 keer per dag) maar zodra ik probeer te minderen krijg ik afkickverschijnselen.. ik begin te trillen en laat alles uit mijn handen vallen!
Ook heb ik het gevoel dat ventolin bij mij geen nut meer heeft.. ik kom er niet meer mee uit mijn aanvallen en in combi met mijn andere medicijnen voel ik geen nut... (de reden dat ik snel weer naar de longarts moet!)

Hebben meer mensen dit meegemaakt?

Groetjes Laura

Login of registreer om te reageren