Meer ventolin nodig

10-09-2005 om 14:28 uur

Hoi allemaal. Ik studeer geneeskunde en zag dit vandaag in mijn boekje staan:

Behandeling met B2 receptoragonisten (ex salbutamol) kan leiden tot downregulatie van het aantal receptoren voor dit middel. ( wat in principe moet betekenen dat je langzaam maar zeker een hogere dosis nodig hebt voor dezelfde werking.

Heeft iemand hier dit zelf meegemaakt? Ik heb zelf nog steeds genoeg aan dezelfde dosis als vroeger als ik benauwd ben. Wel zijn de nevenwerkingen minder geworden. Laat even weten ik vind het een interessant onderwerp (misschien ga ik hier wel een soort onderzoek naar doen voor mijn studie )

Het verbaasde mij heel erg omdat ik dit wel eens gehoord had maar nooit echt dacht dat het waar was. Het is dus ECHT zaak om die ventolin alleen te gebruiken als het echt nodig is...

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 14:38 uur

hoi
is allemaal zo dubbel,want de heren artsen beweren dat dit (steeds meer nodig hebben)dus niet kan.maar heb via mijn dochter ook geneeskunde student,inderdaad meer van dit soort theorieen gehoort.
zo blijkt het gebruik van antiallergiemiddelen weer voor problemen met maagzuur te zorgen is bijkbaar bijwerking hiervan.gebruik daarvoor maagzuurremmer omeprazol.
zo stond ik er ook van te kijken dat het luisteren van de longen eigenlijk altijd zonder bh hoort te gebeuren om de longen goed te kunnen beordelen.het geluid van bh bandjes kan het geluid van infectie overstemmen,zo werd het in de opleiding ook verteld.
het is bij mij namelijk nog nooit gevragen om de bh uit te doen,vraag me af wat bij andere het geval is :?
marit

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 14:48 uur