Beginnende longontsteking

14-09-2013 om 16:56 uur

Hallo allemaal.

Afgelopen dinsdag ziek thuis gekomen. Bleek de griep te hebben. Koorts tot boven de 39 graden, barstende hoofdpijn, moe, misselijk etc. Uitzieken was het advies. Dit ook gedaan. Helaas ging t niet over en werd ik er benauwd bij en leek wel alsof mn buik vol met lucht zat. Dus gisteren terug naar de huisarts. Blijk ik er een beginnende longontsteking bijgekregen te hebben. Nu een AB-kuur voor 7 dagen. Als het na het weekend niet beter gaat moet ik maandag terug komen. Echter nu is de koorts wel weg, maar hoe lang duurt het voordat de benauwdheid minder word? Ik vind dit zo beangstigend, vooral 's avonds. Wil hier dus heel graag vanaf. Verder voel ik me echt bejaard. Zodra ik iets doe, al is het maar de trap af lopen, dan ben ik buiten adem en moet ik echt bijkomen. Ben 23 :P Hoe lang kan dat aanhouden?? Hopelijk kunnen jullie me iets wijzer maken.

Sorry voor alle vragen.

Fijn weekend nog.

Groetjes Nicole.

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:04 uur

Hoi Nicole,

Ben zelf ook 23, maar mijn hersteltijd ligt ver onder de maat.
3-5 weken na de longonsteking was ik nog erg vermoeid etc..
Het verschilt echter per persoon!

Ik gebruik vrijwel geen medicatie, tenzij ik klachten heb.
Dan heb ik Ventolin en Symbicort, samen met neusspray.

Overleg desnoods met je longarts over passende medicatie.

En vooral, uitzieken!
Liever een paar dagen extra thuis ( hoe saai dan ook ) dan een paar weken niet werken omdat je het niet op kan brengen.
Is voor mij ook erg lastig, maar je leert er mee omgaan helaas.

Beterschap!!

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:05 uur

Hallo Nicole,
Hoelang de benauwdheid duurt is soms moeilijk te zeggen. Als ik een longontsteking of bronchitis heb moet ik meestal na de kuur terugkomen en wil de arts weer luisteren. Vaak duurde het 2 weken voor ik opknapte. Een keer heb ik gehad dat ik me na een kuur goed voelde, maar de huisarts was toen erg ontevreden en ik nogmaals een kuur kreeg.
Het beste lijkt mij als je maandag nog zo voelt om weer terug te gaan naar de huisarts.

Veel sterkte met je gezondheid.

Groetjes P.

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:08 uur

bem je bekend met astma nicole? Dan heb je vast luchtwegvriwijders (ventolin, atrovent of id). ik zou hier maximaal van nemen nu.
En hoe lang de benauwdheid duurt? tja, dat kan weken zijn, en de moeheid maanden duren....
beterschap!

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:10 uur

Bedankt voor jullie reacties.

Lijkt wel iets beter te gaan aangezien de koorts tot nu toe weg is.
Maar die benauwdheid inderdaad. Die nekt me. Heb ook gevoel dat met hoesten er slijm zit, dat ik het voel borrelen ergens, maar het komt maar heel af en toe op. Geeft niet echt verlichting hoor. Hoort dat er ook bij?

Zal zeker maandag terug gaan als de benauwdheid niet minder is. Zijn pompjes een optie of worden die nooit gebruikt bij een longontsteking? (voor de benauwdheid dan).

Groetjes.

PS Ben niet bekend met astma of bronchitis, dus heb geen pompjes

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:19 uur
Reactie op Nicole90

Bedankt voor jullie reacties.

Lijkt wel iets beter te gaan aangezien de koorts tot nu toe weg is.
Maar die benauwdheid inderdaad. Die nekt me. Heb ook gevoel dat met hoesten er slijm zit, dat ik het voel borrelen ergens, maar het komt maar heel af en toe op. Geeft niet echt verlichting hoor. Hoort dat er ook bij?

Zal zeker maandag terug gaan als de benauwdheid niet minder is. Zijn pompjes een optie of worden die nooit gebruikt bij een longontsteking? (voor de benauwdheid dan).

Groetjes.

PS Ben niet bekend met astma of bronchitis, dus heb geen pompjes

als je gisteren bent begonnen met de ab, en nu al koortsvrij bent, betekend dit dat de bacterie gedood wordt. goed teken. Je benauwdheid zal nu ook wel af gaan zakken, helaas hoort dat erbij met beginnende longontsteking

Login of registreer om te reageren
14-09-2013 om 18:47 uur

Dank je. Ja het schommelt zo tegen de 38 aan. Maar gelukkig niet meer er boven geweest. Hoop zo dat dat zo blijft. Benauwdheid lijkt nu weer even erger te worden. Geef het tot maandag de kans om in ieder geval minder te worden. In de loop van de middag en avond/ nacht heb ik het idee dat de benauwdheid op zn ergst is. Is dat herkenbaar? Of zeg ik nu iets heel vreemds? Sorry voor alle vragen, maar is de eerste keer dat ik zoiets heb en maakt me wat onzeker. En dat moeilijk kunnen ophoesten van het slijm zoals ik hierboven schreef, is dat ook herkenbaar?

Login of registreer om te reageren