Wanneer voorzetkamer vervangen?

21-07-2006 om 14:15 uur

Een vraagje: hoe lang doen jullie met een voorzetkamer? Tom heeft de Aerochamber Plus nu al zeker een jaar of 2. Ik heb laatst eens bij de apotheek na gevraagd en daar zeiden ze dat het onzin was om het ding elk half jaar te vervangen. Ik was hem wel elke week in een heet sopje. Nu lees ik hier toch met grote regelmaat dat de voorzetkamer wel elk half jaar vervangen wordt. Hoe doen jullie dat?

Login of registreer om te reageren
21-07-2006 om 15:17 uur

De nebuhaler kan jarenlang mee.Maar alle plastick voorzetkamers moeten elk jaar vervangen worden.
Heb het eergisteren nog bij de apotheek gevraagd.
De plastick voorzetkamers worden statisch.

Groetjes Rianne

Login of registreer om te reageren
21-07-2006 om 17:53 uur

Elk jaar vervangen? Dat is wel balen, ik heb ook een aerochamber. Toen ik zei dat de oude niet meer zo goed werkte kreeg ik meteen een nieuwe, maar dat was pas 4 jaar nadat ik de eerste had gekregen :?

Login of registreer om te reageren
21-07-2006 om 20:07 uur

toen ik voor onze zoon een nieuwe voorzetkamer vroeg, volumatic, zeiden ze dat ik hem zelf moest betalen. dit terwijl we deze al heel lang gebruikten. uiteindelijk heb ik wel een nieuwe vergoedt gekregen. maar ik betwijfel of hier duidelijke richtlijnen voor zijn.
rakker

Login of registreer om te reageren
21-07-2006 om 22:04 uur

Volgens mij verschilt de vergoeding per verzekering. Ik krijg er bij Zilveren Kruis Achmea twee per twee jaar vergoed. Als ze gelijk met het medicijn gelevert worden dan wordt ie rechtstreeks vergoed, anders moet ik hem voorschieten.

Login of registreer om te reageren
21-07-2006 om 22:11 uur

Hoi,

Ik ben apothekersassistente en ik zal proberen wat duidelijkheid te verschaffen over de voorzetkamers....

Als er op een recept een Volumatic met medicatie wordt voorgeschreven (in dit geval: Flixotide,Serevent,Seretide,Ventolin) dan wordt de Volumatic 1 x per jaar vergoed door de verzekering.

Wil je deze binnen een jaar vervangen dan moet je hem in de apotheek betalen,en kun je hem indienen bij je verzekering en dan is het afwachten hoe coulant je verzekering is over de vergoeding.

De aerochamber konden wij tot voor kort helaas niet rechtstreeks declareren omdat er geen medicatie aangekoppeld is,want de aerochamer is universeel en past op elke inhaler zonder tussenstukje maar..... de fabrikant van Qvar levert tegenwoordig de aerochamber met Qvar en ook dan kan dit recept rechtstreeks naar de verzekering en hoef je hem niet voor te voorschieten.

Voor de Nebuhaler geld: als hij in comb.met Pulmicort wordt voorgeschreven op recept: dan word hij direct gedeclareerd naar de verzekeraar en hoef je hem niet voor te schieten.

Standaard is het zo: 1 x per jaar kun je een voorzetkamer vergoed krijgen, krijg je hem vaker dan heb je gewoon een goede verzekeraar..

Dit zijn landeljike regels en daar moet elke apotheek zich aan houden.

Tip: zorg er altijd voor dat de voorzetkamer op het recept staat of door arts is voorgeschreven,want als je hem zo bij de apotheek gaat halen zonder recept dan wordt het door de verzekering als handverkoop gezien en krijg je hem vaak niet vergoed!!

Hoop dat zo het een en ander duidelijk is.

Groeten Te@

Login of registreer om te reageren