Verkoop van extreem vervuilende snorscooters moet verboden worden

07-08-2013 om 11:19 uur

Verkoop van extreem vervuilende snorscooters moet verboden worden

Door: Charlotte Huisman − 07/08/13, 06:02
Volkskrant
© ANP. 

Ze zijn vooral in de steden razend populair: officiële maximumsnelheid 25 kilometer en dus is een helm niet verplicht. Maar juist die 'geknepen' versies blijken extreem vervuilend. .

De verkoop van snorscooters met een verbrandingsmotor moet per direct worden verboden nu is vastgesteld dat de schadelijke uitstoot ver boven de wettelijke normen ligt. De Fietsersbond, Natuur en Milieu, Milieudefensie en het Longfonds voeren vanaf vandaag met dit doel gezamenlijk actie tegen de snorscooter. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) noemt de uitstoot onacceptabel, maar zegt de scooters nu niet te kunnen verbieden.

Schadelijke stoffen

Het aantal snorscooters (de 'geknepen' bromscooter met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, waarmee je zonder helm op het fietspad mag rijden) is sinds 2007 bijna verdubbeld tot 590 duizend. Uit recent onderzoek van TNO in opdracht van Mansveld blijkt dat bromscooters en snorscooters veel milieuvervuilender zijn dan de fabrikanten aangeven. Een snorscooter stoot aanzienlijk meer schadelijke stoffen uit dan een bromscooter (maximumsnelheid: 45 kilometer per uur). Sommige snorscooters verspreiden twintig keer zo veel koolmonoxide als is toegestaan en vier keer zo veel fijnstof als een dieselauto.

In de praktijk maken brommerfabrikanten maar één type scooter, constateert TNO. Met een maximumsnelheid van 45 kilometer heet het een bromscooter. Als de fabrikant op hetzelfde voertuig een snelheidsbegrenzer plaatst voor een maximum van 25 kilometer, heet het een snorscooter of een snorfiets. Uiterlijk is er geen verschil.

'De schadelijke uitstoot van snor-scooters op het fietspad is onverantwoord voor de gezondheid van fietsers', zegt woordvoerder Jelmer Krom van het Longfonds. Een elektrische fiets is volgens de maatschappelijke organisaties een milieuvriendelijk alternatief.

Toezicht
Van Mansveld moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) extra toezicht houden op de fabrikanten. Als blijkt dat een scooter meer uitstoot dan op papier staat, kan het ministerie de vergunning voor dit type intrekken, schrijft de staatssecretaris.

Vooral de voor de snorscooters gebruikte snelheidsbegrenzers blijken zeer milieuonvriendelijk. De motor gebruikt daardoor meer brandstof en stoot dus meer koolmonoxide en stikstofdioxide uit. Overigens zijn de snelheidsbegrenzer gemakkelijk onklaar te maken, waardoor de snorfiets sneller kan dan voor zijn type is toegestaan.

Mansveld zegt de snorfietsen niet te kunnen verbieden omdat de types op Europees niveau een vergunning hebben. Ze wil wel de snelheidsbegrenzers per 2017 in Europees verband laten verbieden. Ze verwacht dat haar bij de Europese Commissie ingediende voorstel hiertoe wordt overgenomen.

Beklaagdenbankje

De RAI-vereniging, de belangenbehartiger van de producenten, kan zich niet voorstellen dat Europees goedgekeurde snorfietsen zo ver boven de norm uitstoten als door TNO gemeten. 'Door de toon en benadering van de staatssecretaris voelen wij ons onterecht in het beklaagdenbankje gezet', zegt secretaris Gemma Warmerdam van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers. 'Wij zijn juist voorstander van intensievere controles.'

Login of registreer om te reageren
07-08-2013 om 11:27 uur

Behalve scooters zijn ook brommers veel vervuilender dan auto's. Ik heb er zelf ook altijd veel last van, ga voor stoplichten ook altijd voor de brommers staan. En dit is wat ik altijd al dacht, van brommers en scooters had ik altijd al het meeste last.

Heel jammer dat deze zo in populariteit zijn toegenomen. Terwijl het gros van de scooter- of brommerrijders ook prima op een electrische fiets zou kunnen. Maar welke jongere denkt er nu over om op een electrische fiets te rijden om langere afstanden te overbruggen? Het imago van een electrische fiets moet veranderen en zou m.i. meer gepromoot kunnen worden onder jongeren.

Login of registreer om te reageren
07-08-2013 om 16:48 uur

”Schaf die vervuilende snorscooters gewoon snel af en pak opgevoerde brommers en scooters serieus aan.”  “Gemotoriseerd verkeer moet veel schoner en hoort te rijden op de rijbaan. De snorscooters als aparte categorie kunnen we prima missen en twee-takt hoort thuis in het museum”, stelt Ivo Stumpel van Milieudefensie.

Ik ben het met het bovenstaande wel eens.
De wetten m.b.t. uitstoot moeten gehandhaafd worden.
Opvoeren moet bestraft worden.
Slecht ontworpen begrenzers moeten verboden worden.
Tweetakt (verbranden van olie) geeft een enorme overlast. Naar het museum!

Viertakt injectie bromscooters met katalysator is een mogelijke oplossing met een extra gunstig CO2 effect.

Zie ook:
http://documentatie.leefmilieubrussel.be/documents/Lucht_62.PDF

Bij voldoende oplaadpunten overweeg ik een 45km Elektrische scoooter.

[center]http://www.yreb.nl/elektrische_scooters/images/sw2000.jpg[/center]

Groet

Login of registreer om te reageren
07-08-2013 om 19:44 uur

Gezien deze onderzoeksresultaten zou ik zeggen: laat houders van brommers en scooters motorrijtuigenbelasting betalen (en inderdaad 2-tact scooters direct verbieden), of anders een bepaalde milieubelasting. Dat levert direct geld op in de schatkist en kan de overheid gezien de grote tekorten goed gebruiken. En daarmee wordt het gebruik ontmoedigd, tenminste als de hoogte van de belasting een beetje redelijk is.

En dan zou het mooi zijn als we een toekomst konden ingaan met de electrische fiets en de electrische scooter.

Zojuist is er ook aandacht besteed aan dit onderwerp in EénVandaag. Als ik het goed onthouden heb, zouden snor-scooters zelfs 26x en brommers 18x meer schadelijke uitstoot hebben dan auto's. Ik ben niet zeker over de cijfers, maar het is in elk geval schrikbarend hoog.

Login of registreer om te reageren
08-08-2013 om 09:06 uur

Vervolgens stappen jullie lachend straks weer in het vliegtuig om van een verre vakantie te genieten!

Nederland wil met veel zaken het "beste jongetje van de klas zijn" maar even over de grens ligt het asbest gewoon op een hoop gestort, is milieu vervuiling erg groot, verkopen we die scooters die we hier straks niet meer mogen verkopen gewoon weer aan Afrika. Niemand wil weten wat Nederland met afgedankte koelkasten, auto's en vele andere zaken doet.

Ook elektriciteit wordt ergens opgewekt en meestal met vervuilende kolencentrale's en moet die electro auto of scooter ook geproduceerd worden. Plakken we op het product nul procent uitstoot, nou moet ik daar hartelijk om lachen, een grotere volksverlakkerij bestaat er niet. Nee, nadenken over onze ecologische footprint dat zullen we niet doen. Een vrij typische Nederlandse mentaliteit gooi het probleem maar over de schutting.

Login of registreer om te reageren
08-09-2013 om 15:02 uur

Heel goed gesproken Marcus.
Ik ben het volledig met je eens, het zijn allemaal ondoordachte
uitspraken van duffe Nederlanders.
Ze weten commentaar te leveren maar, vergeten dat ze straks ook
een zuurstof brilletje moeten gebruiken.

Jaap.

Login of registreer om te reageren