astma en groei

17-07-2006 om 15:55 uur

ik zou graag willen weten of er een verband bestaat tussen zeer hoge medicatie en de groei van mijn zoon. onze zoon is 12 jaar en ernstig astmatisch. hij heeft een hoge medicatie. 12 jaar en 2x per dag 2x2pufjes seretide 250. ook is hij al voor 13 week naar davos geweest. maar nu blijkt dat hij sinds enige maanden niet meer groeit. hij is nu amper 1meter 45. voorzichtig worden de plannen gemaakt om testen te doen en zoja met groeihormonen te beginnen. kan iemand mij hier meer overtellen?? gebeurd dit vaker?
jullie zouden mij er zeer mee helpen.
bedankt rakker.

Login of registreer om te reageren
17-07-2006 om 17:38 uur

Hoi Rakker,

Voor zover ik weet heeft het inderdaad invloed op de groei van je zoon. Het zou daarentegen in de loop der jaren wel 'ingehaald' worden in de pubertijd.
Hoewel het niet je volledige vraagt dekt hieronder een stukje van de site van het Astma Fonds:

Bijwerkingen astmamedicijnen
De medicijnen zijn in de loop van de tijd zo verbeterd dat de meeste gebruikers niet of nauwelijks last hebben van bijwerkingen. Astmamedicijnen werken steeds sneller en effectiever. Bovendien wordt er veel onderzoek gedaan naar de mogelijke bijwerkingen.

Lengtegroei
Van tabletten met corticosteroïden is bekend dat ze de groei kunnen remmen, wanneer een kind ze langdurig gebruikt. Deze tabletten kunnen voorgeschreven worden bij ernstige astma-aanvallen, maar het komt nauwelijks voor dat jonge kinderen deze langdurig gebruiken.
Kinderen die corticosteroïden (ontstekingsremmers) inhaleren, krijgen vrijwel geen schadelijke bijwerkingen. Artsen houden voor de zekerheid wel een groeicurve van deze kinderen bij. Uit langlopende studies is namelijk het volgende gebleken: veel jonge gebruikers van (inhalatie)corticosteroïden groeien in het eerste jaar van hun behandeling in de lengte iets minder. Maar na een jaar gaan ze weer 'normaal' groeien. Een eventuele groeiachterstand halen ze meestal in de puberteit in.

De onderzoekers ontdekten verder dat de kinderen met een verminderde longfunctie vóór hun behandeling, op dat moment al een lichte groeiachterstand hadden. Het goed behandelen van ernstige astmaklachten is dus ook beter voor de lengtegroei van kinderen. Kinderen inhaleren vaak met een voorzetkamer en dat voorkomt ook dat ze last krijgen van heesheid.

Bron: Astma Fonds

Login of registreer om te reageren
17-07-2006 om 18:26 uur

oke bedankt voorje reactie. het is ook zo dat onze zoon elke dag singulair slikt. en eventueel xyzal gebruikt. dus de mogelijkheid zal er wel zijn dus....

Login of registreer om te reageren