TNO: mogelijk allergische reactie door eten meelwormen

05-07-2013 om 19:58 uur

ZEIST – Onderzoek van TNO en UMC Utrecht heeft aangetoond dat mensen met een schaaldier- of huisstofmijtallergie risico lopen op een allergische reactie als ze meelwormen gaan eten. Meelwormen zijn een serieuze kandidaat om gebruikt te worden als duurzame alternatieve eiwitbron.

TNO en UMC Utrecht zijn daarom in samenwerking met de NVWA een vervolgonderzoek gestart om allergische consumenten, voedingsmiddelenfabrikanten die meelwormen toepasbaar maken voor menselijke consumptie en overheden te informeren.

In het onderzoek eten mensen met een schaaldier- of huisstofmijtallergie en mensen met een meelwormallergie doordat zij met meelwormen werken, een meelwormproduct. Vervolgens wordt gekeken of er een allergische reactie optreedt. Daarnaast wordt onderzocht of mensen met een meelwormallergie ook allergisch kunnen worden voor schaaldieren en huisstofmijt. De resultaten worden half 2014 verwacht.

http://evmi.nl/wp-content/uploads/2012/12/meelwormen-315-230x173.jpg

Duurzame eiwitbron

Hoewel in de Westerse samenleving het eten van insecten nu nog relatief ongebruikelijk is, bieden insecten veel voordelen als alternatieve en duurzame eiwitbron. De Verenigde Naties zien insecten ook als deeloplossing tegen ondervoeding in de wereld.  met name meelwormen, de larven van de meelwormkever, zijn een serieuze kandidaat om gebruikt te worden als duurzame alternatieve eiwitbron voor kip, rund en varkensvlees.

bron

Login of registreer om te reageren
05-07-2013 om 22:42 uur

Niks van gemerkt en ik eet dat nooit meer.
Dat beest wriemelt zo in je mond, eikes, en het is ook zo droog.
Toch liever de konijnenkeutels dan de meelwormen als ik echt moet kiezen. :)

Login of registreer om te reageren
07-07-2013 om 11:54 uur

Brr ben toch liever vegetarisch dan dat ik die wormen moet gaan eten. Geef mij maar tofu en bonen, ipv die wormen

Login of registreer om te reageren
07-07-2013 om 14:34 uur

Goed om te weten want ik heb een allergie voor huisstofmijt en kan ook niet goed tegen garnalen (al kwam dat niet goed uit de allergietest maar die was ook onder Xolair geprikt).

Login of registreer om te reageren
07-07-2013 om 20:19 uur

heb ik nu toch een goed argument om het niet te gaan proberen  *O*

Ik zag het toch al niet zitten al die meelwormen. Maar nu kan ik gewoon zeggen ik kan er niet tegen.

Login of registreer om te reageren