Astmaboekje speciaal voor kinderen

09-09-2005 om 10:30 uur

Thuiszorg West-Brabant heeft samen met het Franciscus Ziekenhuis, de GGD West-Brabant en de huisartsenpraktijk Burgerhout in Roosendaal een astmaboekje ontwikkeld speciaal voor kinderen.Het boekje moet de communicatie tussen zorgverleners, ouders en het kind met astma verbeteren en de klachten tot een minimum beperken.

In het astmaboekje voor kinderen staat algemene informatie over astma en hoe je daarmee om kunt gaan. Het kind neemt het boekje mee bij elk bezoek aan een zorgverlener.

Hoe gaat het met je astma?
Voordat het kind naar de zorgverlener gaat, vult hij de kaart in ‘Hoe gaat het met je astma?’en geeft daarin aan hoe vaak, wanneer en wat voor klachten hij heeft gehad. Ook wordt gevraagd hoe het gaat met het inhaleren van medicijnen en of er nog vragen zijn. Zo bezoekt een kind goed voorbereid het spreekuur van de zorgverlener die daardoor een duidelijk beeld krijgt van het verloop van de ziekte. Het boekje is een jaar lang getest bij vijftig kinderen.

Het astmaboekje voor kinderen is ontwikkeld binnen het astmaproject van Thuiszorg West-Brabant. Dit project is opgezet om de communicatie tussen de verschillende hulpverleners onderling, het kind en zijn ouders te verbeteren. Naast het boekje resulteerde het astmaproject in een samenwerkingsrichtlijn dat in heel West-Brabant gebruikt moet gaan worden.

Bron: Zorgportaal

Login of registreer om te reageren
09-09-2005 om 20:51 uur

Ik hoop dat het hier ook beschikbaar komt, lijkt me een handig hulpmiddel.
ik hou het in de gaten

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 00:37 uur

Lijkt me een prima ontwikkeling. Duidelijkheid voor zowel het kind als voor de ouders en zorgverleners.
Daarnaast goed voorbereid tijdens het spreekuur omdat het een en ander is opgeschreven. Zo wordt het ook niet vergeten. Zou inderdaad goed zijn als zoals landelijk kan worden ingevoerd :Y

Login of registreer om te reageren
10-09-2005 om 12:45 uur

He geweldig nieuws. Denk dat het zeer nuttig is en ik hoop dan ook dat het vlug gebruikt gaat worden door heel het land.

Login of registreer om te reageren