Alcohol en astma

02-06-2013 om 19:37 uur

Hallo Allemaal

Ik heb een vraag of iemand net als ik wanneer die een biertje (donkere Leffe) gebruikt ook last heeft van extra benauwdheid ik gebruik foster/spiriva/singulair/nasonex/levocetirizine en zo nodig ventolin.
En als ik dan maar een keertje denk ik doe een keer gezellig een glaasje mee krijg ik het er benauwd van ook als het een wijntje is dus neem het niet meer hoop dat er iemand is die me antwoord kan geven of iemand hetzelfde heeft.

Bijvoorbaat alvast hartelijk dank

Login of registreer om te reageren
02-06-2013 om 22:22 uur

Hoi!

Het enige wat bij me opkomt is: alcohol kan maagzuur doen opkomen en reflux kan de last van astma verergeren.
Het zou ook kunnen dat er misschien iets in zit waar je allergisch voor bent? een soort van 'voedselallergie' die astma triggert.

Hopelijk krijg je nog vele reacties met ideetjes

Groeten :)

Login of registreer om te reageren
04-06-2013 om 23:39 uur

Ik heb een vraag of iemand net als ik wanneer die een biertje (donkere Leffe) gebruikt ook last heeft van extra benauwdheid ik gebruik foster/spiriva/singulair/nasonex/levocetirizine en zo nodig ventolin.
En als ik dan maar een keertje denk ik doe een keer gezellig een glaasje mee krijg ik het er benauwd van ook als het een wijntje is dus neem het niet meer hoop dat er iemand is die me antwoord kan geven of iemand hetzelfde heeft.

Hallo Moontje700,

Je vraag heb ik al vaker gelezen maar ik had er geen antwoord op.
Nu na verandering van mijn inhalatiemedicijnen denk ik het antwoord te weten. In mijn nieuwe medicijnen zat namelijk als een van de hulpstoffen ethanol en dat blijkt alcohol te zijn. Het gevolg was dat ik rode vlekken op mijn gezicht kreeg en daarna een rood en opgezet gezicht. Eerst was het pijnlijk en daarna ontstond meer jeuk dan pijn.
Omdat ik bekend ben met allergie en intolerantie ben ik maar weer eens gaan zoeken en het blijkt dat je ook je ook last van benauwdheid kunt krijgen van alcohol, wanneer je daar gevoelig voor bent.
Zie eerste alinea van stuk over urticaria ten gevolge van voedsel op:
www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/utxt/UrticariaVoeding.htm

Succes met puzzelen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
07-06-2017 om 19:44 uur

Hoi Spirit, ik verbaas mij over het aantal daadwerkelijkevreacties op je vraag. Ja, ik heb ook duidelijk een reactie op alcohol, met name wijn. Met drinken probeer ik bij een slok niet in te ademen, maar de geur van alcohol wekt al direct benouwdheid op. Het lijkt erop dat ik steeds meer reageer en voor een deel ben ik overgestapt op alcoholvrij bier of water. Helaas, want het smaakt altijd goed.

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 06:42 uur

De vraag is al van lang geleden zie ik...
Ik herken t helemaal, benauwd worden na n wijntje of iets anders met alcohol. Zelfs na t eten van n kersenbonbon.. Ook krijg ik over m'n hele lijf jeuk en kleine rode vlekjes. In producten met alcohol zit sulfiet, een histaminevrijmaker. Bij mij is het een reactie op die histamine die dan vrijkomt.

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 06:55 uur
Reactie op Milly

De vraag is al van lang geleden zie ik...
Ik herken t helemaal, benauwd worden na n wijntje of iets anders met alcohol. Zelfs na t eten van n kersenbonbon.. Ook krijg ik over m'n hele lijf jeuk en kleine rode vlekjes. In producten met alcohol zit sulfiet, een histaminevrijmaker. Bij mij is het een reactie op die histamine die dan vrijkomt.

Nooit geweten en een link gelegd, maar ik werd ook altijd benauwd na een wijntje of ander alcoholisch drankje, inmiddels drink ik al jaren bijna niets meer, probeer het heel af en toe weer maar gaat gewoon niet en lig ik de hele nacht benauwd wakker.

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 18:51 uur

Als je reageert op sulfiet, zou je ook moeten reageren op een hoop andere dingen waar sulfiet als conserveermiddel in zit in veel hogere concentratie als in wijn.

Login of registreer om te reageren
08-06-2017 om 19:03 uur

Ik heb het hele jaar door last van allergieën, niet alleen hooikoorts maar weet niet exact waar ik allergisch voor ben en leg ook niet altijd een link als ik ergens op reageer.....Ik krijg soms ook jeuk over mijn lichaam en eczeem in mijn handen maar voornamelijk last van niezen en van de luchtwegen..ik ben nog zoekende..

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 05:14 uur

Precies Daantje, daarom heb ik een oa histaminevrij dieet. Dus geen histaminebevattende producten maar ook geen vrijmakende. Het was erg wennen in t begin omdat t naast m'n andere allergieën een erg beperkt dieet wordt. Maar wat t oplevert is t dubbel waard! Ben verlost van n heel vervelende jeuk en alle andere klachten.

Login of registreer om te reageren
09-06-2017 om 14:22 uur

Inmiddels heb ik mij vandaag eens verdiept in histamine dieet... Weet nu waarom ik bepaalde voedingsmiddelen ook niet meer eet, daar reageer ik dus op...veel kruiden koolsoorten en dergelijke gebruikte ik toch al niet ivm maagproblemen... Maar ik ga me eens beter verdiepen in voeding en allergieën...stapje voor stapje leer ik steeds meer.

Login of registreer om te reageren
25-10-2021 om 08:50 uur

Bij mij helpt een paar glaasjes wijn , ik heb het stukken minder benauwd
Copd heb ik
Groejes en allemaal een lucht volle dag gewenst

Login of registreer om te reageren