Nieuw SARS-virus is 'gevaar voor hele wereld'

28-05-2013 om 16:48 uur

Het nieuwe SARS-virus dat al aan meer dan twintig mensen het leven heeft gekost, is een gevaar voor de hele wereld.

http://bin.snmmd.nl/m/m1nxg1iaprjy_sqr256.jpg

Daarvoor heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dinsdag gewaarschuwd. WHO-directeur Margaret Chan zegt zich ''grote zorgen'' te maken over het virus, dat Middle East Respiratory Virus (MERS) is genoemd.

De WHO heeft tot 23 mei in acht verschillende landen 44 besmettingen geteld. 22 mensen bezweken aan de aandoening, die onder meer tot levensgevaarlijke ontstekingen aan de luchtwegen kan leiden.

Frankrijk

Dinsdag werd ook bekend dat de eerste patiënt die in Frankrijk ziek is geworden door de nieuwe SARS-variant, is overleden. Het gaat om een 65-jarige man die onlangs in Dubai was geweest. Ook zijn kamergenoot in het ziekenhuis waar hij lag is geïnfecteerd. Dit heeft het Franse ministerie voor volksgezondheid dinsdag bekendgemaakt.

Een bron in het ziekenhuis waar hij werd behandeld, meldde dat het slachtoffer aan het virus is bezweken. Het Franse ministerie van Volksgezondheid kon nog niet officieel bevestigen dat het virus echt de oorzaak van zijn dood is.

Het virus lijkt een variant van het 10 jaar geleden in Azië opgedoken Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS, ernstig acuut ademhalingssyndroom), een longontsteking.

Bron

Login of registreer om te reageren
28-05-2013 om 16:52 uur

Is inderdaad verontrustend nieuws. Helaas hebben de landen waar het vermoedelijk ontstaan is tot dusver nog niet echt meegewerkt om te achterhalen waar het virus vandaan komt. Zolang dat niet bekend is weten ze ook nog niet wat er aan te doen is.

Ander artikel over coronavirus

Login of registreer om te reageren
28-05-2013 om 17:10 uur

Zou het dan eindelijk zover zijn....het einde van de mensheid, de wereld kan best zonder ons hoor!!

Nature will find a way or a solution!

Login of registreer om te reageren
28-05-2013 om 17:52 uur
Reactie op Marcus

Zou het dan eindelijk zover zijn....het einde van de mensheid, de wereld kan best zonder ons hoor!!

Nature will find a way or a solution!

Ik hoopte eigenlijk op een wat minder pijnlijk einde van de mensheid maar het zou zo kunnen.

Login of registreer om te reageren
28-05-2013 om 18:04 uur

Regelmatig kijk ik naar afleveringen over preppers op discovery en hoe deze mensen zich voorbereiden op een extreem grote ramp of de aanloop op het einde van de mensheid. Soms echt bijna bij het waanzinnige af hoever sommigen gaan! Zelf doe ik daar niks mee, zorg alleen dat ik als laatste nog een kopje koffie kan drinken.  Wie weet krijgen ze toch nog gelijk met dit nieuwe virus.

Noot: Preppers zijn mensen die zich voorbereiden op een noodsituatie als gevolg van een ramp of een sociale, politieke en/of economische opschudding, vanaf een lokaal niveau tot een internationale schaal.

Login of registreer om te reageren