Vage klachten, niet benauwd en piepen.....volgens de boekjes....

08-09-2005 om 17:50 uur

Hallo allemaal,

Heb dit forum vandaag ontdenkt en ik dacht, ga gelijk advies vragen  :s)

Sinds een jaar is, per toeval, bij mij niet allergische Astma gecontrateerd. Achteraf blijkt dat ik al lange tijd Astma heb zonder dat ik het wist.
Sinds de diagnose bij de longarts heb ik Seretide en Ventolin. Het probleem is dat ik niet de "standaard" klachten heb die bij Astma horen zoals ik ze gelezen heb in verschillende boekjes en internet site van het Astmafonds. Ik voel me eigenlijk nooit benauwd en heb mezelf nog nooit horen piepen  :? Wel ben ik in vlagen extreem moe en voel ik me niet honderd procent lekker, ik heb dan ook geen eetlust. Ben dan niet echt ziek ofzo...maar..... Dat is voor mij het teken om mijn medicijnen beter in te nemen. Probleem is dan weer dat ik dan weer niet weet of DAT nou de signalen zijn van mijn Astma?
Ik heb dit al met mijn longarts besproken en hij geeft aan dat de klachten idd heel onvoorspelbaar zijn en iedereen weer andere Astma klachten heeft. Tja daar kom ik ook niet echt verder mee.
Eigenlijk neem ik op de gok mijn ventolin in en heb ook het gevoel dat mijn "vage" klachten toenemen naarmate ik mijn medicijnen in neem. Ik kan ook denken, komen die vage klachten misschien juist doordat ik er nu zo mee bezig ben?
Momenteel doe ik aan hardlopen, maar merk dat ik geen steek vooruit kom. Krijg mijn conditie maar niet opgebouwd...en het lijkt wel...hoe meer ik sport hoe meer vage klachten ik heb....?
Tja conclusie ik weet het niet goed? Herkend iemand dit?

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 17:52 uur

Als je je medicijnen neemt krijg je meer 'vage' klachten  :?.

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 18:00 uur

Hoi Miran,

Ik herken dit van de eerste jaren dat ik de diagnose astma kreeg. Ik heb ook niet allergische astma en heb nog nooit gepiept of gehijgd of wat dan ook. Ik heb nu heel veel aanvallen maar in het begin eigenlijk ook niet. Ik was ook in het begin gigantisch moe. Dan voelde ik me niet goed en nam dan ook maar de Ventolin in. Ik heb ooit ergens gelezen dat je van een langdurige aanval ook heel moe kunt worden. Als je er dus niks van merkt word je wel heel moe. Als ik mijn eigen geschiedenis na ga, kan ik zeggen dat het, door het gebruik van de medicijnen, steeds beter met je zal gaan. Je aanvallen worden minder waardoor je minder moe bent. Door de late diagnose hebben je longen te lijden gehad en door de medicijnen moet dat beter gaan. Uiteindelijk leer je aanvallen te herkennen en op het juiste moment Ventolin in te nemen.
Probeer niet al te veel op je klachten te focussen, dit is heel normaal maar je krijgt er alleen maar meer klachten door. Probeer wat afleiding te zoeken en leuke dingen te doen.
Veel succes met dit alles, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 18:00 uur

Hoi Esther,

Ja vaag he  :) ...Heb soms het gevoel dat ik na seretide nog moeier wordt. In oktober moet ik terug naar de longsarts en dan zal ik dit zeker met hem bespreken. Maarja van hem krijg ik alleen de tip...als je benauwd wordt meer seretide nemen....indien e niet benauwd bent 1 keer per dag...tja het probleem is nu net dat ik dat benauwd zijn niet voel. Misschien juist omdat ik al veel langer astma heb dan ik aanvankelijk wist. 5 jaar geleden onderzoek op mijn werk gehad, toen bleek dat ik de blaastest "verkeerd"had gedaan en deze opnieuw moest doen. Achteraf de gegevens van toen opgevraagd en idd Astma. Kan me nog herrinneren van de bedrijfsarts dat hij vroeg....Ben je wel eens benauwd? Mijn antwoord was toen al nee... :?

Miranda

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 18:06 uur

Hoi Hilde,

Wouw! Bedankt voor je reactie.
Dat is een goede tip inderdaad, wat afstand nemen en er niet zo op focussen.
Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 20:50 uur

hoi miran

hmm ik dacht dat ik de enige was die (bijna) niet piepte :P maar niet dus...mja ik heb het wel benauwd. tzijn wel hele rare klachten idd....niet egt standaard astma. tis geen vermoeidheids ziekte ofzo(kwil je niet bang maken hoor!!)? kzou tog nog es goed met j huisarts en longarts gaan prate....

succes *)!!

groetjes nina :W

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 22:12 uur

Hey Miran en Nina,

Ik dacht in het begin ook een vermoeidheidsziekte te hebben. Ik heb dit grondig uit laten zoeken. Uiteindelijk bleek ik een relatief lage bloedsuiker te hebben en daar heb ik nu bijna geen last meer van. Als je alles goed hebt laten onderzoeken kun je je concentreren op de behandeling van wat je hebt. De verschijnselen die ik had kwamen trouwens wel overeen met die van sommige vermoeidheidsziekten, maar bleken dus door de astma verklaard te worden. Als je astma niet behandelt dan word je volgens mij automatisch erg moe omdat je lichaam zo hard moet vechten voor energie. Ik zou het in ieder geval goed uit laten zoeken om inderdaad vermoeidheidsziekten uit te sluiten.

Groetjes

hilde

Login of registreer om te reageren
09-09-2005 om 01:14 uur

Hey mijn ervaring is dat mijn astma over de jaren heen veranderd is. Als kind piepte ik heel vaak, maar vanaf een jaar of 15-16 had ik het wel vaak benauwd en was erg moe, maar geen piepen. Jarenlang kreeg ik dan van zowel huisarts als longarts te horen: je piept niet, we horen niks raars aan je longen dus je hebt het niet benauwd. Heb je veel last van stress?? :-\ (klinkt als: zit tussen je oren) Ik piep eigenlijk alleen als ik het benauwd heb gekregen van teveel inspanning ineens of een enkele keer als er wat slijm in mijn luchtpijp dwarszit (meestal zit het slijm dieper en piep ik ook niet). Het soort benauwdheid is over het algemeen dus veranderd van piepen naar een enorm drukkend gevoel op mijn borstkast, gepaard met vermoeidheid en duizeligheid als het te lang duurt. Omdat mijn ventolin dan niet helpt, is mijn enige remedie om te gaan slapen. Ik slaap meestal 9 a 10 uur op een dag (als het goed gaat) en soms nog meer als het slecht gaat. Ik kan ook wel minder slapen, maar dat hou ik geen dagen achtereen vol en dan voel ik me niet fit. Meeste mensen vinden het niet normaal dat ik zoveel slaap en zeggen dat dat niet goed is, maar ik heb geen andere oplossing? Bovendien vind ik slapen niet erg  :s) zeker niet met al die maffe dromen die ik vaak heb!  :+ Het heeft me in ieder geval enorm geholpen dat ik van andere astmapatiënten ook gelijksoortige verhalen hoorde, want daarmee stond ik sterker in mijn schoenen om vol te blijven houden tegenover mijn artsen dat ik me de benauwdheid niet inbeeldde.

Login of registreer om te reageren
09-09-2005 om 12:23 uur

ook hier is het niet het piepen wat je in de reclamespot van het astmafonds ziet eerder hoesten :Y

Login of registreer om te reageren
09-09-2005 om 14:55 uur

hoi
ook bij mij is het geen piepen maar heel veel hoesten,en benouwd zijn.
marit

Login of registreer om te reageren
09-09-2005 om 15:23 uur

hoi Grietje,Ukkie en Marit!

Ik herken jullie verhaal heel erg, vooral dat drukkende gevoel van grietje. het is dan net als of er iemand op je borst blijft staan en zo ook blijft staan voor een kwartiertje:P. wel vond mijn huisarts het niet bijzonder dat ik niet piepte, vind de jouwe het nog steeds raar grietje? en zijn er meer huisartsen van mensen hier die er zo over denken?

groetjes nina

Login of registreer om te reageren