bronchusprovocatie

10-07-2006 om 18:33 uur

Hallo,

Ik moest vorige week een allergietest en een  bronchusprovocatie doen.
Nadat mij de allergietest was afgenomen  werd mij gevraagd even in te blazen, na dit drie keer te hebben gedaan mocht ik stoppen, mn blaaswaarden waren zo laag dat ze niet door konden gaan, ook werd mij gezegd dat gezien de vorige waarden ze verbaasd was dat ik uberhaupt deze test moest ondergaan!
Jullie begrijpen dat ik daar erg onzeker van werd, temeer ze me niets mag vertellen en ik tot eind van deze week moet wachten tot ik de longarts te spreken krijg.
Volgens mij is er best wel een longinhoud alleen kan ik niet goed blazen!(nog geen ballon)
Ik heb 20 jaar gezongen en haal de hoogste uithalen( gisteren nog!)dus ben erg verbaasd, wat kan men nu nog doen om mijn longinhoud ed te meten??Zodat ik dit voor kan leggen aan de longarts, want benauwd heb ik het nog steeds!

groetjes Hilda

Login of registreer om te reageren
13-07-2006 om 16:52 uur

Hoi Hilda,

Je longinhoud kan worden gemeten met een spirometer. Tegenwoordig hebben best veel huisartsen zo'n apparaat in de praktijk staan. Ook al is je longinhoud niet groot, dan kan dat alsnog worden gemeten.

Het blazen waar je over schrijft vind ik nogal onduidelijk. Ik ken wel een histamine provocatietest waarbij je een stof (histamine) inademt en vervolgens een longfunctie blaast (meerdere keren) om te meten of astmatische klachten kunnen worden opgewekt.
Ik lees niets over het inademen van deze stof, dus zou je misschien iets meer informatie kunnen geven?

Gebruik je al medicijnen als een luchtwegverwijder en/of een ontstekingsremmer?

Groet,
Mark

Login of registreer om te reageren
13-07-2006 om 19:26 uur

Hallo Mark,

Dank je voor je reactie, het ging dus idd over de histaminetest waarbij ik niet over genoeg lucht beschikte om een longfunctieblaas test te doen.
Vandaag is duidelijk geworden waarom niet! Ik blijk astma met een gefixeerde expiratoire bronchusobstructie te hebben. Wat dit precies inhoudt is mij nog niet helemaal duidelijk maar wel dat het volgens de longarts aangeboren is.
Omdat ik niet door mijn natuurlijke ouders ben opgevoed hebben ze ook nog bloed afgenomen om te kijken of het erfelijk is??
Ik begrijp er nu helemaal niets van, was zo overdonderd door alles dat ik toch morgen ga bellen voor meer informatie, heb zowiezo een afspraak met de longverpleegkundige morgen, misschien kan zij me iets wijzer maken, en ja ik gebruik momenteel de seretide en de atrovent maar morgen krijg ik waarschijnlijk een ander middel iets met Qvar ofzo.
Meer weet ik zelf helaas nog niet, ik ben zo nieuw in deze wereld en weet dus erg weinig.

groetjes hilda

Login of registreer om te reageren
13-07-2006 om 23:32 uur

beste hilda,
ik denk met je mee heel erg veel sterkte laat je horen hoe dat het was bij de verpleegkundige
groetjes maaike

Login of registreer om te reageren