Geen reversibilteit, werkt ventolin dan wel?

07-07-2006 om 22:06 uur

Vandaag heb ik de uitslagen van de longfunctiemetingen zelf onder ogen gezien en er is bij mij dus nooit reversibiliteit aangetoond. Mijn longfunctie stijgt wel na ventolin maar niet zo denderend veel. Nou zou ik dan denken dat het dan ook niet zoveel zou helpen als je benauwd bent. Klopt dat of kan het dan wel werken? Vind het een beetje raar dat ik dan wel ventolin houd terwijl uit de test blijkt dat ik er niet echt op reageer.

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 01:23 uur

Hoi Daantje,

Ik heb een goede longfunctie zonder een aanval. Ik reageer tijdens een test nauwelijks op ventolin. Alleen dus bij de histamine provocatie en bij piekstroommeting zie je ook duidelijk een verschil (in aanval bijv 310 en na aanval 370 of hoger).

Dus als je tijdens die testen een goede longfunctie hebt dan reageer je nauwelijks op ventolin.

Nou ik ga slapen, veeeel te laat!

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 12:39 uur

Het probleem is dat mijn longfunctie tijdens die testen helemaal niet zo geweldig is (maximum wat het is geweest is zo'n 83% en het moest eigenlijk nog wel meer omhoog van mijn huisarts). Ik snap wel dat er dan geen 20% meer bij kan na ventolin maar het was maar zo'n 3% ofzo.

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 15:45 uur

Hmm... wel raar. Maar naar mijn mening is een longfunctie van 83% nog genoeg... Als je longfunctie zakt onder de 80% wijk je geloof ik af van het gemiddelde... maar goed dat weet ik verre van zeker.. Ik zou het gewoon es na vragen bij de huisarts  :Y

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 15:57 uur

Hoi Daantje,

Ik weet niet of je ventolin dan wel zou werken, als je zelf verschil merkt denk ik wel. Ik heb nooit zo'n test gehad. Ik heb altijd longfunctie geblazen zonder ventolin.  Allleen op het laatst met de histaminetest had ik wel ventolin gepuft, toen kon je wel duidelijk verschil zien.
Het is idd wel vreemd dat je de ventolin houd.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 17:29 uur

Ik heb zelf het idee dat de ventolin wel wat helpt, soms ook niet maar meestal wel. Een piekstroommeter heb ik niet. Ik heb het momenteel even gehad met alle artsen enzo maar als ik weer eens ga zal ik het wel navragen want ik vind het toch wel raar.

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 19:17 uur

Hoi Daantje,

Ik neem aan dat je verlichting voelt bij het gebruik van ventolin als je het benauwd hebt? Soms helpt het bij mij ook niet, maar dan is het of een te lage dosis of ik hyperventileer meer dan dat ik benauwd ben.

Groetjes, Nina

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 19:25 uur

Ja, ik voel wel dat het wat afzwakt meestal. Als ik in een hele erge aanval zit soms ook niet maar dat vind ik ergens ook wel logisch.

Login of registreer om te reageren
09-07-2006 om 09:36 uur

Hey Daantje,

Dit is erg herkenbaar, hoewel ik heel tevreden zou zijn met 83%.
Ik heb al jaren een longfunctie die maar met 1 of 3 % omhoog gaat(dus van 73 naar 74% meestal). Eigenlijk moet je als je astma hebt 10 of 12% extra blazen. Ik heb dan ook veel bloedonderzoek gehad en goede inspectie van de longcurve. Ik blaas een typische astma curve. Ik heb dus toch astma, alleen met procentueel minder reactie op medicatie. Het zij zo. Ik ben gewoon een beetje raar ;) Er is iig niks aan te doen, ik zou me er bij neerleggen als ik jou was. Vooral omdat je 83% hebt, dat is boven de 80% en dus vrij goed.

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
09-07-2006 om 13:23 uur

83% was volgens mij na ventolin en dan zonder 80%. Ben er ook wel tevreden mee alleen gaf de huisarts mij de vorige keer de indruk dat het nog niet goed genoeg was en nu vond hij dat wel ineens terwijl het niets was toegenomen  :?

Bij mij zeiden ze ook dat ik echt een astma-curve blies. In plaats van een rechte lijn zat er bij mij een hele duidelijke duik in. Ook is mijn uitademing duidelijk verlengt. Op basis van die dingen hebben ze bij mij de diagnose astma gesteld.

Hilde: heb jij dan wel nog ventolin voor als je benauwd bent? Heb jij het idee dat het dan wel werkt en tijdens de longfunctie niet?

Login of registreer om te reageren